
اتوبوسهای جدید نیازهای ما را تأمین نمیکند

بیشتر از 80درصد اتوبوسهای شرکت واحد تهران فرسوده است و نیازمند نوسازی. تامین منابع مالی برای نوسازی اتوبوسها هنوز با مشکلاتی روبهرو است، درحالیکه شهروندان تهران، به واسطه وضعیت نامناسب اقتصادی، بیشتر از قبل به تردد با اتوبوس رغبت نشان میدهند. مترو نیز هنوز با کمبود واگن روبهرو است و این هم نیازمند تامین مالی. سیدمناف هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار، در گفتوگو با همشهری درباره این موضوعات صحبت کرده است.
از عمر مفید اتوبوسهای شهر تهران 10سال میگذرد. از سال 93به بعد نیز اتوبوسی به چرخه اتوبوسرانی شهر تزریق نشده است. درحالیکه وضعیت معیشت مردم بهگونهای شده که استقبال بیشتری از اتوبوس میکنند. این وضعیت را چگونه را ارزیابی میکنید؟
اگر دولت کمک کند، یک مقدار سهم خودش را در حوزه حملونقل عمومی بپردازد و در بحث واگنهای مترو و اتوبوسرانی کمک بیشتری کند، قطعا شهرداریهای کشور و شهرداری تهران هم میتوانند اقدامات خوبی انجام دهند. البته ما یکسری قراردادها را دنبال کردهایم و به نتایجی هم رسیدهایم که انشاءالله در آینده نزدیک اتوبوسهایی را هم به تهران اضافه خواهیم کرد. در عین حال، این اتوبوسها نیازهای ما را تامین نخواهد کرد و در حد مقدوراتی است که منابع، امکانات نقد و غیرنقد ما جواب داد. بر این اساس، قراردادی را منعقد کردیم. همچنین بهدنبال انعقاد 2قرارداد دیگر هم هستیم، ولی اینها نیازهای 4هزار دستگاه کمبود شهر تهران را جوابگو نیست. امیدواریم با کاری که در سال 99و 1400انجام میدهیم - انشاءالله مدیریت آینده هم بتوانند این راه را دنبال کنند - بتوانیم نیازهای شهروندان تهرانی را، با توجه به شرایط امروز کرونا، در حوزه حملونقل عمومی رفع کنیم.
درباره انعقاد قرارداد بیشتر بگویید. طرف قرارداد چه کارخانه یا شرکتی است؟
اجازه بدهید درباره جزئیات قرارداد بعدا توضیح دهم.
پیشتر شهرداری با ایرانخودرو قرارداد امضا کرده و بناست ایرانخودرو 200دستگاه اتوبوس و مینیبوس در اختیار شرکت واحد بگذارد. درباره این موضوع و بهطور کلی درباره همکاری با تولیدکنندگان داخلی صحبت کنید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش میکند کارخانهها و تولیدکنندگان داخلی را فعال کند. شهرداریهای کشور هم با کمک وزارت کشور ثبت سفارش میکنند. با سرپرست برخی وزارتخانهها چندین جلسه داشتهایم و جلساتی را هم با نمایندگان کارخانههای تولیدکننده برگزار کردهایم و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. بالاخره تولید داخلی باید خودش را نشان دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، شهرداریها هم خرید خواهند کرد.
قرار است 12 ایستگاه تا پایان سال به خط 7مترو اضافه شود. این اما منوط به تامین مالی است. بهنظر شما، در 6ماه باقیمانده هر 12 ایستگاه افتتاح خواهد شد، یا نه؟
حتماً امکانپذیر است که تا پایان سال 12 ایستگاه افتتاح شود. راههای تامین مالی آن را هم پیشبینی کردهایم. منتظر باشید؛ نخستین ایستگاه برج میلاد کمتر از یک ماه دیگر افتتاح خواهد شد.
سرنوشت اوراق مشارکت 99 چه میشود؟
اوراق مشارکت 98و 97را که گرفتهایم و برای سال 99هم داریم تلاش میکنیم که بگیریم. هدفگذاری ما روی 4هزار میلیارد تومان است، ولی تا الان وزارت کشور با 3هزار میلیارد تومان موافقت کرده است. البته موافقت اولیه صورت گرفته و منتظر مصوبه شورای شهر تهران هستیم که لایحه آن را بهتازگی شهردار محترم امضا کرده است. باید در شورای شهر از این لایحه دفاع کنیم و اگر مصوب شود، وثیقههای لازم را آماده میکنیم تا بانک عامل پیدا کنیم و مذاکراتمان انجام شود. اتوبوس برقی نیز جزو دستور کار ماست و داریم مطالعه میکنیم. همچنین در یک مسیری هم از راهآهن به سمت میدان شوش عملیات اجرایی آن توسط دوستان ما پیگیری میشود. دقیقا نمیدانم چه زمانی افتتاح میشود، اما فکر میکنم ظرف یکی، دوماه آینده بتوانیم برنامهای در آنجا داشته باشیم.