• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 5 آبان 1400
کد مطلب : 143957
+
-

تأمین اتوبوس‌های پایتخت با تهاتر نفت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در صحن شورا خبر داد: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ساعت طرح ترافیک تصمیم‌گیری می‌شود

شورا
تأمین اتوبوس‌های پایتخت با تهاتر نفت

زینب زینال‌زاده- خبر‌نگار

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دیروز با حضور در صحن پارلمان شهری، گزارشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران ارائه داد و درخصوص ترافیک روزهای اخیر پایتخت که سبب گلایه‌مندی شهروندان شده است، گفت: «حدود یک‌ماه است شاهد ترافیک سنگین در پایتخت هستیم که عوامل متعددی در آن نقش دارند اما کاهش ساعت طرح ترافیک و بازگشت به روال گذشته مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل است.» سیدمجتبی شفیعی در ادامه تأکید کرد: «3سناریو درخصوص ساعت طرح ترافیک پیش‌بینی شده است که امروز -چهارشنبه - در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی  می‌کنیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و شاهد کم‌شدن بارترافیک در پایتخت باشیم.» تامین اتوبوس‌های پایتخت از طریق تهاتر با نفت هم موضوع مهم دیگری بود که توسط معاون شهردار تهران مطرح شد و گفت که طبق وعده ستاد ملی کرونا تخصیص ۲هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران درحال پیگیری از طریق تهاتر با نفت است. دیروز آرش کردی، مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران هم با حضور در هجدهمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش‌رو ارائه داد و از فرسودگی تاسیسات برق خبر داد و گفت: «شبکه برق استان تهران با ۲معضل بزرگ پرباری و فرسودگی مواجه است. عمر برخی از شبکه‌ها به بیش از 55سال می‌رسد و در واقع زنگ خطر به صدا درآمده است.»
به گزارش همشهری، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز قبل از شروع جلسه به حادثه 4آبان سال 1343اشاره کرد و گفت: «قانون کاپیتولاسیون توسط دولت و مجلس پذیرفته شد اما چهارم آبان‌ماه امام خمینی(ره) به این قانون اعتراض کردند و بعد از انقلاب هم این قانون حذف شد.»

بدهی 37هزار میلیارد تومانی مترو به سیستم بانکی
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز به پارلمان شهری آمده بود تا از چالش‌ها و مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی بگوید و گزارشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده ارائه دهد. سیدمجتبی شفیعی در ابتدای صحبت‌های خود مشکل عمده را منابع مالی دانست و گفت: «منابع مالی موجود در شرایط فعلی هیچ تناسبی با مشکلات و نیازهای حوزه حمل‌ونقل ندارد. اکنون حدود ۳۷هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به سیستم بانکی در حوزه مترو وجود دارد که همین بدهی باعث شده بخش زیادی از خدمات شبکه بانکی به شرکت مترو دچار اختلال جدی شود.» او در ادامه به تکمیل خطوط مترو اشاره و عنوان کرد: «برای تکمیل خطوط فعلی شبکه مترو ۳۵هزار میلیارد تومان، توسعه خطوط انشعابی ۳۶هزار میلیارد تومان، ساخت خطوط 8، 9، 10و11مترو طبق طرح جامع حمل‌ونقل ریلی تهران به ۲۰۱هزار میلیارد تومان و خطوط اکسپرس هم به ۷۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.»

تعیین تکلیف قرارداد 630واگن
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه حدود 4سال قرارداد۶۳۰دستگاه واگن مترو در دولت معطل مانده است، گفت: «اخیراً جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور برگزار و مقرر شد، 15درصد پیش پرداخت که حدود ۳هزار و ۷۰۰میلیارد تومان می‌شود را دولت پرداخت کند. اما دولت می‌گوید که هفت و نیم درصد همین پیش پرداخت را شهرداری پرداخت کند که شهرداری برای این موضوع اعلام آمادگی کرده اما دولت درباره سهم خود هنوز اقدامی انجام نداده است و اگر دولت همین امروز پیش‌پرداخت را بپردازد حدود ۲۸‌ماه آینده نخستین بخش واگن‌ها به‌دست شهرداری می‌رسد.» شفیعی ادامه داد: «حدود 1467دستگاه واگن برای خطوط موجود کسری داریم که ۶۰درصد از واگن‌های DC، ۲۰درصد واگن‌های AC و ۷۰درصد واگن‌های دوطبقه از مرز استاندارد اورهال عبور کرده‌اند.» او با بیان اینکه در شرایط کنونی باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، تأکید کرد: «امسال ۱۲رام قطار AC و دو رام قطار DC و ۱۲واگن دوطبقه اورهال می‌شوند تا خدمت‌رسانی به شهروندان مختل نشود.»

برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه مترو
خطوط 6و 7متروی تهران هنوز به‌طور کامل بهره‌برداری نشده‌اند و به‌گفته سیدمجتبی شفیعی امسال باید حدود ۹کیلومتر از بخش میانی خط ۶متروی تهران از میدان امام‌حسین(ع) تا تربیت مدرس بهره‌برداری شود. اینطور که او اعلام کرد بهره‌برداری از 10ایستگاه خط 6، توسعه جنوبی خط 6به‌طول 8کیلومتر با 4ایستگاه، بهره‌برداری از 5کیلومتر خط 7مترو با 3ایستگاه، ساخت و تکمیل پایانه‌های دولت‌آباد، آزادگان، اکباتان و تختی و توسعه خطوط انشعابی در خط 4مترو نیز برنامه‌های پیش‌بینی شده سال 1401هستند.

فرسودگی 90درصدی ناوگان اتوبوسرانی
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران دیروز به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی هم اشاره و عنوان کرد: «بیش از ۹۰درصد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است و برای تأمین ۶هزار دستگاه اتوبوس به ۳۰هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم. البته  قرارداد ۱۷۵دستگاه اتوبوس منعقد شده است.»
 او با بیان اینکه باید قرارداد ۱۰۰دستگاه اتوبوس دیگر منعقد شود، عنوان کرد که این قرارداد براساس ظرفیت اوراق مشارکت انجام می‌شود. همچنین ۲۰دستگاه ون مناسب‌سازی‌ شده ویژه معلولان و جانبازان درحال تحویل است. شفیعی درباره مشکل مخازن گاز اتوبوس‌ها گفت: «مخازن گاز ۵۰۰دستگاه اتوبوس که مشکل داشتند مجوز استاندارد دریافت کرده و تحویل خودروسازان شده که درصورت صدور مجوز توسط شرکت‌های ایران خودرو و شهاب سازان، نصب مخازن گاز تا پایان امسال انجام می‌شود.» به‌گفته او ۳۰۰دستگاه اتوبوس در حال اورهال‌شدن هستند و خرید 500دستگاه اتوبوس هم از منابع شهرداری و اوراق مشارکت جزو برنامه‌های میان‌مدت شهرداری است.

پیگیری تخصیص 2هزار دستگاه اتوبوس به تهران
به‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، طبق وعده ستاد ملی کرونا تخصیص ۲هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران درحال پیگیری از طریق تهاتر با نفت است. او ادامه داد: «براساس مذاکرات انجام شده نخستین بخش اتوبوس‌ها تا 7‌ماه آینده تحویل داده می‌شود.» شفیعی با اشاره به بی‌توجهی دولت طی سال‌های گذشته به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مالی به حوزه حمل‌ونقل عمومی، گفت: «دلیل عقب ماندگی در حوزه حمل‌ونقل عمومی این است که بار تأمین منابع مالی همیشه بر دوش شهرداری بوده و با این شرایط، اقدام تحولی که جزو شعارها و اهداف مدیریت شهری جدید است، مقدور نیست مگر اینکه منبع جدید درآمدی تعریف شود که یکی از این منابع تهاتر نفت است. باید ظرفیت‌های موجود در دولت برای این موضوع به‌کار گرفته شود و تهاتر از طریق نفت در اولویت قرار گیرد. مشارکت بخش خصوصی هم راهکار دیگری است که لایحه آن به شورا ارائه شده است.» تامین 150دستگاه اتوبوس برقی با مشارکت بخش خصوصی، خبر دیگری بود که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران داد و گفت: «نخستین بار است که بخش خصوصی در حمل‌ونقل انبوه‌بر مشارکت می‌کند. قرارداد ۵۰دستگاه اتوبوس منعقد شده است که با موافقت شورای شهر تهران یک خط اتوبوس برقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پایتخت راه‌اندازی می‌شود.»

ناوگان ون 100درصد فرسوده است
معاون شهردار تهران از وضعیت ناوگان تاکسیرانی غافل نشد و با بیان اینکه عمر متوسط وضعیت ناوگان تاکسی سواری ۹ سال و ناوگان تاکسی ون ۱۳و نیم‌سال است، گفت: «ناوگان ون ۱۰۰درصد به فرسودگی رسیده است و تعدادی از چرخه خدمت خارج شده‌اند. سهم سفر تاکسیرانی پیش از کرونا 8/23درصد بوده که درحال حاضر از 3میلیون به یک و نیم میلیون جابه‌جایی در روز رسیده است.» به‌گفته شفیعی نوسازی ۱۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده درحال پیگیری است که تا‌کنون حدود 3هزار دستگاه نوسازی شده و تا پایان سال 7هزار دستگاه دیگر هم نوسازی می‌شود. هوشمند‌سازی‌ حوزه تاکسیرانی هم موضوع دیگری است که او اشاره و عنوان کرد: «این موضوع در یک فاز اجرا شده اما به دلایل سلایق مدیریتی جمع‌آوری شد. اکنون بخش قابل توجهی از ناوگان تحت خدمت نیستند؛ چرا که نظارتی بر عملکرد آنها صورت نمی‌گیرد و از این‌رو باید کل ناوگان تاکسیرانی به‌صورت جدی تحت نظارت سیستم هوشمند قرار گیرد.»
معاون شهردار درباره توسعه حمل‌ونقل پاک و انسان‌محور  هم گفت که این بخش در برنامه‌ها مغفول مانده است و باید به اسکوتر و دوچرخه برقی جدی‌تر توجه شود. او ادامه داد: «با فرهنگسازی‌ توصیه‌ای و منابع محدود این دو مورد به نتیجه نمی‌رسد و باید از ظرفیت‌های قانونی توسعه حمل‌ونقل پاک نظیر ماده 12(رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) استفاده شود. در شورای اقتصاد طرحی مطرح شده که بتوان مابازای صرفه‌جویی در مصرف سوخت از طریق دوچرخه‌سواری را به افرادی که در این طرح مشارکت می‌کنند، پرداخت. پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از شهروندان با دریافت منابع نقدی از این طرح استقبال کنند.»

موضوع ترافیک در حال پیگیری است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت که امروز موضوع ترافیک که شهروندان را دچار مشکل کرده است، اولویت دارد. ناصر امانی با عذرخواهی از مردم عنوان کرد: «حدود 2هفته است که معابر تهران قفل شده و در این مدت هیچ‌یک از مسئولان حتی مدیران شهری توضیحی درباره علت ایجاد ترافیک نداد و از شهروندان عذرخواهی نکرد. چرا در گزارش ارائه شده، برنامه‌های مربوط به حل این مشکل ارائه نشد؟» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم با بیان اینکه معضل ترافیک در حال پیگیری است، گفت: «6تا 7عامل در ایجاد ترافیک پایتخت دخالت دارند که مهم‌ترین آن تغییر ساعت طرح ترافیک است. بازگشت به روال گذشته معابر پایتخت را با مشکل ترافیک مواجه کرده است و از سوی دیگر ترس از ابتلا به کرونا در ناوگان حمل‌ونقل عمومی سبب شده تا شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند. این موضوع در حال پیگیری است و برای برون‌رفت از این معضل سناریوهای متفاوتی پیش‌بینی شده که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی می‌شود و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.»

42درصد مصرف خانگی در پایتخت
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران روز گذشته در جریان ارائه گزارش از وضعیت تاسیسات برق و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده با بیان اینکه شبکه برق استان تهران با ۲معضل بزرگ پرباری و فرسودگی مواجه است، گفت: «عمر شبکه برق استان تهران به بیش از 55سال می‌رسد و با توجه به فرسودگی تاسیسات، زنگ خطر به صدا درآمده است و برای نوسازی باید منابع مالی تامین شود.» آرش کردی به بالا‌بودن میزان مصرف خانگی در پایتخت هم اشاره و عنوان کرد: «شرکت برق تهران با 34خط بزرگ، یک رابطه تبادلی با استان‌ها دارد و 20درصد تاسیسات برق و 24درصد مشترکان برق در استان تهران هستند و از این‌رو میزان مصرف بخش خانگی برق در کل کشور 32درصد است، اما این عدد در تهران به 42درصد می‌رسد.» او به معضلات بزرگ شبکه برق پایتخت اشاره و عنوان کرد: «پرباری و فرسودگی شبکه برق جدی است؛ چرا‌که وقتی شبکه پربار باشد، یعنی خروج آن شبکه از مدار منجر به خاموشی خواهد شد. بنابراین میزان بارگیری شبکه مطلوب نباید بیش از 50درصد باشد و این در حالی است که میزان بارگیری شبکه برق تهران حدود 70درصد است. نکته دیگر فرسودگی شبکه است که طول عمر بیش از 25سال برای شبکه‌ها مطلوب نیست. تنها راهکار برون‌رفت از این مشکلات اختصاص بودجه کافی برای نوسازی تاسیسات و شبکه برق است.»

پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر تهران
پس از ارائه گزارش،مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای، مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران درباره نقش انرژی هسته‌ای در تولید برق، سؤال کرد و کردی هم گفت: «سبد تولید برق کشورهای قدرتمند متنوع است و برخی برق را از طریق انرژی فسیلی، تعدادی از انرژی تجدیدپذیر، بعضی به شیوه برقابی و تعدادی هم به روش هسته‌ای تامین می‌کنند.کشور ما نیز به تولید حدود 20هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‎ای نیاز دارد. درواقع انرژی هسته‎ای ضرورت قطعی و غایی شبکه سراسری برق کشور است.» مهدی عباسی، عضو دیگر پارلمان شهری هم درباره تعداد مشترکان پر‌مصرف پرسید و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: «از 10میلیون و 243هزار قبضی که صادر شده حدود 52.2درصد قبوض سال گذشته و 16.3درصد قبوض امسال به پرمصرف‎ها اختصاص دارد که بالای 600کیلووات برق مصرف کرده‎اند.»
جعفر بندی شربیانی نیز درباره ساماندهی پست‌های برق پرسید و کردی هم گفت: «اگر سرمایه‎‌گذاران اعلام آمادگی کنند، مدلی را تدوین و طراحی می‌کنیم تا حداقل در 6نقطه تهران‎ که پست‌های مهم داریم، به شیوه GIS مدرن‌سازی‌ شوند.» استفاده از خودروها و موتورهای برقی و لزوم فراهم آمدن امکان دریافت برق از طریق ایستگاه‌های شارژ برای این نوع وسایل نقلیه هم مورد ی بود که سیدجعفر تشکری هاشمی مطرح کرد و کردی درباره آن گفت: «اگر موضوعات اقتصادی طرح‎ها تبیین شود، نیازی به دخالت دولت نیست و این موضوع توسط سرمایه‌گذاران خصوصی پیگیری می‌شود.»

تذکر 4 عضو پارلمان شهری
در جلسه دیروز سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن ابراز نارضایتی از آلودگی هوای پایتخت، تذکر خود را اینگونه مطرح کرد: «از ابتدای سال تا‌کنون تنها 2روز هوای پاک داشتیم و لازم است که از نیروهای راهنمایی و رانندگی بخواهیم جدی‌تر با خودروهای آلاینده برخورد کنند و در جریمه و توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی عزم بیشتری داشته باشند.» او به آلاینده‌بودن خودروهای سنگین شهرداری به‌ویژه خودروهای حمل زباله‌ها هم اشاره کرد و از مدیریت شهری خواست این موضوع را با جدیت پیگیری کند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز به‌خاطر تعلل در ارائه لایحه بانک زمین تذکر داد و گفت: «شهرداری تهران به موجب تکالیف مصوبه برنامه 5ساله توسعه شهر و مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه‌22، مکلف بوده لایحه بانک زمین را به شورا ارائه دهد که تا‌کنون این اقدام انجام نشده است.» احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران هم درخصوص اجرانشدن مصوبه هوشمند‌سازی‌ ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان گفت: «بیش از 8‌ماه از این مصوبه می‌گذرد و براساس آن قرار بود بانک اطلاعات شهروندی در درگاه تهران من بر مبنای تشویق خود‌اظهاری و تجمیع بانک‌های اطلاعاتی خدمات تفریحی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی توسعه پیدا کند اما هنوز کاری انجام نشده است.» ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم به بی‌عدالتی استخدام نیرو در شهرداری تهران تذکر داد و عنوان کرد: «در بازدیدی که از منطقه‌9 داشتم متوجه شدم 70نیروی شرکتی دارد که در واحدهای مختلف ستادی منطقه خدمت می‌کنند و بین 5 تا 15سال سابقه‌ دارند و تحصیلاتشان کارشناسی و کارشناسی ارشد و مرتبط با وظایف شهرداری است و برخی از آنها فرزندان شهروندان ایثارگر‌ هستند اما هنوز جذب شهرداری نشده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید