• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 13 مهر 1399
کد مطلب : 112142
+
-

گره حمل‌ونقل تهران به دست دولت باز می‌شود

سیدمناف هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، علی امام مدیرعامل شرکت مترو و لیلا موسوی مدیربخش سرمایه‌گذاری مترو در گفت‌وگو با همشهری از وضعیت دشوار این روزهای حمل‌ونقل عمومی تهران می‌گویند

 شیوع بیماری کووید-19 و تعطیلی و محدودیت‌های گاه‌وبی‌گاه پایتخت به جای کاهش ترددها سبب افزایش ترددها شده است. تحریم و به موازات آن ایجاد گره‌های بسیار در وضعیت اقتصادی، شهروندان را به تکاپوی بیشتر واداشته است. این در حالی است که پایتخت‌نشینان به اضافه جمعیتی که روزانه از شهرهای اقماری‌ برای کسب‌وکار راهی تهران می‌شوند، در هر شبانه‌روز بیشتر از 18میلیون سفر را از طریق مترو، اتوبوس، تاکسی، خودروی شخصی و موتورسیکلت به ثبت می‌رسانند.
به گزارش همشهری، در میان سفرهای درون‌شهری قابل‌توجه تهران، حجم سنگین تردد با مترو و اتوبوس، حمل‌ونقل عمومی را دچار مشکل کرده است، زیرا حمل‌ونقل عمومی توان پاسخگویی به سفرهای شهروندان را ندارد. از نظر منابع مالی، مترو نیازمند 2500واگن است و شرکت واحد اتوبوسرانی حداقل 4هزار اتوبوس می‌خواهد. وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مناسب نیست و بیشتر از 80درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند.
این در شرایطی است که اورهال اتوبوس‌ به دلیل کمبود منابع مالی به ‌ندرت انجام می‌گیرد و نوسازی اتوبوس‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود. همچنین توسعه مترو به‌خصوص در خطوط 6، 7 و 8 نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و مسافران مترو با مشکلاتی مواجه هستند. مترو هم نیازمند اعتبار است تا با کاهش سرفاصله‌ قطارها برای سرعت‌بخشی به تردد مسافران و همچنین کاهش ازدحام در واگن‌ها وضعیت مترو هم سامان بگیرد. این در حالی است که اوراق مشارکت 99 در وضعیت مبهمی قرار دارد و رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد که وضعیت حمل‌ونقل عمومی از مرز هشدار گذشته است. به گفته محسن هاشمی، سیستم حمل‌ونقل عمومی در آستانه فروپاشی است. اینطور که هاشمی گفته، سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیده‌اند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند اما متأسفانه به‌دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است. رئیس شورا زنگ خطر را اینچنین به صدا درآورده است: «وقتی از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور کنیم، امکان سانحه افزایش می‌یابد و در واقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.» در ادامه نظر کارشناسان و مدیران شهری را در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه می‌خوانید. گفتنی است نخستین دستورجلسه امروز شورای شهر تهران هم به موضوع حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید