• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آذر 1401
کد مطلب : 180705
+
-

کمک 10هزار میلیاردی دولت به حمل‌ونقل عمومی

پرونده آلودگی هوای تهران در دفتر وزیرکشور رمزگشایی و برای شهرداری پایتخت، تکالیفی تعیین شد

 پایتخت 12روز است که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند. آلاینده‌هایی که آسمان را خاکستری کرده و نفس‌ها را به شماره انداخته‌اند. وضعیت چنان بحرانی است که علیرضا زاکانی، شهردار تهران از تشکیل کارگروه ویژه به دستور رئیس‌جمهور خبر داده و گفته قرار است در این کارگروه، موضوع آلایندگی هوای پایتخت با حضور دستگاه‌های متولی و وزیرکشور بررسی شود. نخستین جلسه این کارگروه دوشنبه (28آذر) در دفتر وزیر کشور برگزار و پس از رمزگشایی، تکالیف دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران مشخص شد.
مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری دیروز در همین ارتباط به تشریح تصمیمات گرفته شده در جلسه پرداخت و گفت: «برنامه‌های خوبی توسط دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حوزه مقابله با آلودگی هوا، ارائه و برای هریک از آنها تکالیفی مشخص شد که معتقدم می‌توان به نتایج خوبی دست ‌یافت. همچنین مقرر شده تا دولت 10هزار میلیارد تومان برای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در بودجه سال آینده پیش‌بینی و شهرداری پایتخت هم موضوع خرید واگن و اتوبوس را پیگیری کند.» او همچنین تأکید کرد: «امیدواریم با این تدبیر و توسعه حمل‌ونقل عمومی، مردم به استفاده از این ناوگان ترغیب شوند؛ چرا که به لحاظ مالی و زمانی مقرون ‌به‌صرفه است.»
به‌گزارش همشهری، در چند روز گذشته میزان آلایندگی پایتخت به مرز هشدار برای تمام گروه‌ها رسیده و با توجه ‌به سهم 60درصدی آلاینده‌های متحرک (وسایل نقلیه موتوری) کاهش تردد خودروهای شخصی، بهترین گزینه برای برون‌رفت از شرایط نامناسب کنونی است. امری که با توسعه و تقویت حمل‌ونقل عمومی محقق می‌شود؛ اما فرسودگی ۱۰ساله ناوگان اتوبوسرانی و کمبودها در ناوگان ریلی، چالش‌هایی را پیش روی شهرداری تهران قرار داده است. موضوعی که گذر از آن نیازمند حمایت دولت است و ازاین‌رو دولت سیزدهم رویکرد متفاوتی داشته و تزریق بودجه برای تقویت این ناوگان را در اولویت قرار داده است. علاوه ‌بر آن شهرداری تهران با انجام برخی از اقدامات می‌تواند در مدت ‌زمان کوتاهی به کاهش آلودگی هوا کمک کند. ایجاد جاذبه و ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی از طریق نیم‌بها شدن بلیت، گزینه‌ای بود که در جلسه مطرح شد و به‌گفته مهدی چمران، تحقق این تصمیم به افزایش سهم دولت در موضوع بلیت اتوبوس بستگی دارد و عملا عملیاتی ‌شدن آن در سال آینده خواهد بود. تکلیف دیگری که برای شهرداری تهران تعیین شده، ممنوعیت فروش مجوز ورود به طرح ترافیک است و  به‌گفته رئیس پارلمان شهری، این موضوع مقطعی خواهد بود که با تشدید آلایندگی در تهران، شهرداری این کار را شروع کرده است.

افزایش هزار دستگاه اتوبوس در سال1402
آن‌طور که مهدی چمران عنوان کرده، از سالهای 1396 تا 1400 فرایند تأمین اتوبوس، کاهشی بوده و تعداد اتوبوس‌های تهران به حدود 1800دستگاه رسیده است. سال1401 در دوره مدیریت شهری جدید، این فرایند بهبود یافته  و همگان امیدوارند تا پایان سال1402 حدود هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود.

مکث
مفسدین نقره‌داغ می‌شوند

شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، رویکرد مدیریت شهری در دوره جدید است و ازاین‌رو سازمان بازرسی تلاش کرده در مدت یک سال و اندی با شناسایی گلوگاه‌های فساد، میزان تخلفات را به حداقل برساند. دیروز داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با حضور در صحن پارلمان شهری، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و گفت که 113گلوگاه فساد شناسایی و سالم‌سازی در آنها شروع شده است. به گزارش همشهری، آنطور که در جلسه روز گذشته پارلمان شهری توسط رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران عنوان شد: «قطعاً نمی‌توان میزان تخلف و فساد را به صفر رساند؛ اما از طریق 19محور تعیین شده برای اصلاح فرایندها می‌توان آنها را در مدیریت شهری به حداقل رساند. نگاه حزبی و سیاسی نداریم و این مهم نیست که در چه دوره‌ای و چه حزبی فساد صورت‌گرفته است. اگر به فساد برسیم آن را به خوب و بد تبدیل نمی‌کنیم و برخورد قاطع خواهیم کرد.» به‌گفته داوود گودرزی، اجرای خزانه‌داری واحد، خرید مصالح موردنیاز شهرداری از طریق بورس، اصلاح فرایند مناقصه، مزایده و پیمانکاری، اجرای مصوبه تعارض منافع و... اهم اقدامات انجام شده در راستای شفاف‌سازی و مقابله با فساد هستند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید