• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111548
+
-

همه مسئول شکست‌ها و پیروزی‌هاییم

نگاه
همه مسئول شکست‌ها و پیروزی‌هاییم


ایمان مهدی زاده ـ پژوهشگر توسعه پایدار

قرن گذشته یکی از طولانی‌ترین نبردها میان ایران و عراق درگرفت و در نبود تعادل عددی و ادواتی، ایرانیان دفاع جانانه‌ای از میهن‌شان انجام دادند که عنوان دفاع‌مقدس از آن برهه ثبت تاریخی شد. هفته گذشته یادبودهای دفاع‌مقدس در شکل‌های مختلف ارائه شد و بار دیگر خون اتحاد و یکدلی را در ر‌گ‌های شهروندان جاری کرد.
بزرگ‌ترین سرمایه دوران 8 ساله دفاع‌مقدس، سرمایه اجتماعی بود. مرد و زن، پیر و جوان همه در کنار هم با هرقدر توان به دفاع و تقویت نیروهای ایرانی می‌پرداختند و نفع جمعی و ملی بیش از سود شخصی ارزش داشت.
جامعه‌ای از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است که زیربنایش را با ارائه خدمات ساخته باشد. توسعه روستایی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار به‌حساب می‌آید. وجود گروه‌های کوچک و همگرا در روستاها نشانه‌ای از وجود سرمایه اجتماعی آن دوران تاریخی بود.
امروز جامعه ایرانی وارد جنگ با بیماری پاندمی جهانی است. برای پیروزی در این نبرد نابرابر باید همانند همان دوران همه به پیروزی و دفاع جانانه معتقد و متعهد باشیم. امروز پزشکان و پرستاران، افسران و درجه‌داران خط مقدم هستند و مردم پشتیبانشان. حمایت مردم این روزها با شعار و اجتماع شکل نمی‌گیرد. برای حمایت از سربازان میهنمان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.
متأسفانه سال‌های سال، رایج‌ترین شنیده در اداره‌های دولتی جمله‌ای کوتاه بوده است؛ بودجه نداریم. جامعه درمانی ایران با وجود سیاست‌های آزمون و خطا در اعمال محدودیت‌ها، نیاز به تقویت و همدلی دارد که واریز مزایا و فراهم کردن امکان مرخصی از محل بودجه تخصیص یافته می‌تواند تا حدی از بار روانی این نیروهای پرتلاش بکاهد. رفع مشکلات قراردادی و استخدامی نیروهای جان بر کف کادر درمان یک سپاسگزاری ملی از آنها به شمار می‌آید. این روزها شاید اخباری خوش از این دست و تصاویر لبخند نیروهای خط مقدم، بتواند بر سرمایه اجتماعی بیفزاید و گامی در مسیر پیروزی باشد. در هر نبرد، همه آن جامعه اعم از مردم و دولت، مسئول هستند. دولت‌ها استراتژی جمعی را تبیین و مردم آن را اجرا می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید