• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178330
+
-

پیروزی و شکست برای میزبان

چرا قطر ناکام مطلق جام جهانی 2022نیست؟

انتقادها از میزبانی قطر روزبه‌روز افزایش می‌یابد. عملکرد تیم ملی فوتبال این کشور و متحمل شدن 2شکست در 2دیدار اول که باعث شد این تیم نخستین تیم حذف شده جام باشد، انتقادها را افزایش داده است. برخی عملکرد این تیم و هزینه‌های گزافی را که برای برگزاری این دوره کرده‌اند، به شوخی‌ گرفته‌اند. ازجمله کاربری که نوشته بود: «قطر شبیه بچه‌ای است که فقط به‌خاطر اینکه توپ دارد، او را بازی می‌دهند.»
    با همه اینها قطری‌ها در نخستین تجربه حضور در جام‌جهانی و در رقابت‌هایی که به‌خاطر «توپ» داشتن در‌آن شرکت کردند به چیزهایی که می‌خواستند رسیدند. به‌طور مثال باید به رشد اقتصادی این کشور اشاره کرد که ظرف یک سال گذشته از 1.5درصد به 4.5درصد یعنی 3برابر افزایش یافته است. شاید این کشور کوچک، به‌دلیل جذابیت‌های کم برای خارجی‌ها ظرفیت بالایی برای گردشگری نداشته باشد اما کمپ اسپایر قطر و ورزشگاه‌ها و امکانات بالایی که آنها دارند، می‌تواند این سرزمین را به‌عنوان قطب گردشگری ورزشی تبدیل کند. باشگاه‌های بزرگ در تعطیلات نیم‌فصل از سرمای اروپا می‌گریزند و به قطر می‌روند تا از امکانات و هوای معتدل زمستانی در این کشور بهره ببرند.
    با این‌حال از لحاظ ورزشی یک شکست تمام‌عیار برای قطری‌ها ثبت شد. تیم ملی قطر در حالی بعد از ۲شکست پیاپی از مرحله گروهی حذف شده که همه اعضای این تیم در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کنند و دقیقا نیمی از 26بازیکن‌شان عضو تیم السد هستند. این اعتبار لیگ ستارگان قطر را هم کاهش می‌دهد. پس از قهرمانی السد در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۱، هیچ تیم قطری موفق نشده در فینال این رقابت‌ها حضور یابد تا کیفیت این لیگ ۱۲تیمی بیش از پیش زیر سؤال برود.
    قطر دومین میزبانی است که موفق به صعود از مرحله گروهی نمی‌شود. پیش از این فقط یک میزبان به این ناکامی دچار شده بود؛ آفریقای‌جنوبی در سال2010.
    قطر نخستین میزبانی است که در مرحله گروهی، متحمل این باخت‌های پیاپی می‌شود. میزبانان جام‌‌جهانی که متحمل ۲ باخت متوالی شده‌اند؛ اسپانیا (۱۹۸۲)، آمریکا (۱۹۹۴)، کره‌‌جنوبی (۲۰۰۲)، برزیل (۲۰۱۴)، قطر (۲۰۲۲).

 

این خبر را به اشتراک بگذارید