• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110151
+
-

100ثانیه خبر


     چاپ سه‌بعدی موتور موشک
ناسا در پروژه جدید خود در پی چاپ سه‌بعدی قطعات موتور موشک‌های خود با استفاده از پودر فلز و لیزر است. به گزارش وب‌سایت آی‌ای، این پروژه که «RAMPT» نام دارد یک روش جدید است که به آن رسوب انرژی با دمیدن پودر هم گفته می‌شود. این روش دارای مزایای فراوانی همچون کاهش هزینه و زمان تولید است. به گفته مقامات ناسا، این پیشرفت قابل توجه اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین و گران‌ترین قطعات موتور موشک با قیمت کمتری نسبت به گذشته تولید شود. به‌نظر می‌رسد که چاپ سه‌بعدی این امکان را فراهم می‌آورد تا اجزای بسیار بزرگ با ویژگی‌های داخلی پیچیده ایجاد شود که چنین کاری پیش‌تر امکان‌پذیر نبود.

      ضرر اپراتورهای کانادایی از تحریم چین
اگر دولت کانادا تجهیزات شرکت مخابراتی هواوی را در زیرساخت شبکه 5G ممنوع کند، تصمیمی برای جبران خسارت واردشده به شرکت‌های ارتباطی بزرگ اتخاذ نکرده و این می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورد. به گزارش رویترز، چنین عملکردی به جنجال و جنگ بر سر یک میلیارد دلار کانادا غرامت منجر خواهد شد. دولت کانادا، تحت فشار دولت آمریکا، قصد دارد فعالیت شرکت چینی هواوی را ممنوع کند. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که این موضوع دلایل امنیتی دارد، اما این کار می‌تواند خسارت‌های بسیاری را به شرکت‌های کانادایی وارد آورد.

      اورکل به‌ جای مایکروسافت
استارتاپ چینی بایت‌دنس مالک اپلیکیشن تیک‌تاک، به‌جای فروش این اپ به مایکروسافت، با شرکت اورکل (Oracle) در این خصوص شریک می‌شود. به گزارش رویترز، درحالی‌که مایکروسافت مطمئن بود که پیشنهادش برای خرید اپلیکیشن اشتراک‌گذاری ویدئوی تیک‌تاک بسیار مناسب و ایده‌آل است، اما چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا با اورکل همکاری کنند و به‌نوعی اجازه ندهند دولت آمریکا بر این اپ سلطه کامل بیفکند. به‌نظر می‌رسد این راه می‌تواند تحریم‌های درنظر گرفته شده دولت ترامپ برای تیک‌تاک را دور بزند.

      تبدیل گرمای لامپ به الکتریسیته
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن دیه‌گو (UCSD)، دستگاهی اختراع کرده‌اند که می‌تواند گرمای کم یخچال یا لامپ را به جریان الکتریسیته تبدیل کند. به گزارش نشریه ساینس، یخچال‌ها، آب‌گرمکن‌ها و حتی لامپ‌ها، به‌صورت مرتب در حال تولید گرما هستند و اطراف خود را تا اندازه‌ای گرم می‌کنند. حالا پژوهشگران این دستگاه را با کمک مواد ترموالکتریک ابداع کرده‌اند که نیمه‌رساناهای خاصی هستند و در ابزارهای کوچکی به اندازه تراشه‌های رایانه‌ای به‌کار می‌روند. هنگامی که یک طرف مواد ترموالکتریک گرم‌تر از طرف دیگر آن باشد، الکترون‌ها از طرف گرم به طرف سرد حرکت می‌کنند. درهرحال این مواد برای منابع کوچکی مانند یخچال، بلااستفاده هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید