• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10977
+
-

وعده کاهش قیمت مرغ تا هفته‌های آتی

قیمت مرغ با آغاز سال جدید با همه کنترل‌ها در روزهای پایانی سال افزایش یافت

بازار
وعده کاهش قیمت مرغ تا هفته‌های آتی




سید رضا حسینی زاده| تبریز – خبرنگار:

آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در صنعت مرغداری است و نقش بسیار مهمی در تولید فراورده‌های طیور و تامین پروتئین جامعه دارد. این استان رتبه دوم کشور را با 10 درصد تولید مرغ  در کشور بعد از استان تهران داراست. به رغم تولید بالای این محصول در استان شهروندان در چند هفته پایانی سال شاهد افزایش یکباره قیمت مرغ بودند، افزایشی که در روزهای پایانی کنترل شد و به محدوده قیمتی هر کیلوگرم 7500 تومان کاهش پیدا کرد اما در روزهای اخیر قیمت مرغ باز هم روند افزایشی داشته و به قیمت هر کیلوگرم 8800 تومان نیز رسیده است. 


افزایش قیمت مرغ و کمبود در بازار 

یکی از شهروندان تبریزی که در پایان دومین هفته از سال 97 ناامید از خرید گوشت مرغ به منزل برگشته اظهار می‌کند: در روز سیزدهم فروردین ماه برای خرید گوشت به چند مغازه مرغ فروشی مراجعه کردم اما خبری از گوشت مرغ نبود. با وجود افزایش یکباره قیمت گوشت مرغ تا 12 هزار تومان و تشکیل بازار سیاه نتوانستم گوشت مرغ تهیه کنم. 
«ناهیده زمانفر» ادامه می‌دهد: پس از آغاز تعطیلات، کنترل بازار به دست برخی افراد سودجو افتاده است. این افراد با اعلام اینکه کشتار مرغ در حال حاضر صورت نمی‌گیرد قیمت‌ها را بالا برده و بازار سیاه خرید و فروش مرغ را رونق داده‌اند. این در حالی بود که گوشت منجمد مرغ نیز در بازار پیدا نمی‌شد. 

این شهروند تبریزی برگشت قیمت مرغ به محدوده قیمتی 7500 تومان را برای مصرف کننده‌ها مناسب عنوان می‌کند و می‌گوید: ‌برخی شهروندان از خرید گوشت مرغ در زمستان از ترس آنفلوانزای طیور خودداری می‌کردند، ولی با گرم‌ترشدن هوا استقبال از گوشت مرغ با توجه به فاصله زیاد قیمتی از گوشت قرمز بیشتر شده است. اما با توجه به افزایش قیمت و کاهش عرضه، خرید مرغ هم کمی سخت شده است. 


گوشت مرغ محبوب‌تر از گوشت ماهی 

یکی دیگر از شهروندان تبریزی علاقه‌مندی شهروندان آذری به گوشت مرغ را علت افزایش مصرف و گران شدن این ماده پروتئینی در بازار می‌داند و بیان می‌کند: ‌گوشت مرغ در مقایسه با ماهی ارزان قیمت نیز محبوب‌تر است. در حالی که می‌توان با کمتر از 12 هزار تومان یک ماهی قزل آلای تازه در بازار ماهی تبریز خریداری کرد اما تبریزی‌ها به مصرف گوشت مرغ علاقه بیشتری دارند.  «هادی مجیدی» که دانش آموخته رشته تغذیه است، ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر طبخ سایر اندام مرغ به جز گوشت آن نیز در استان طرفدار پیدا کرده و به همین خاطر کسب و کار مرغ فروشی‌ها رونق خوبی در استان دارد. اما برخی از فعالان و دلالان مرغ در ایام خاص گرانفروشی کرده و اقدام به عرضه ‌قطره‌ای و هدایت شده گوشت مرغ می‌کنند. 


کاهش جوجه‌ریزی در زمستان 

مدیر درمانگاه طیور آذرخش با بیان اینکه ‌در ماه‌های منتهی به اسفند کاهش جوجه‌ریزی به ویژه جوجه‌ریزی گوشتی در استان وجود داشت، اظهار می‌کند: این پدیده در شهرهایی مانند بناب و آذرشهر که واحدهای مرغداری بزرگی دارند بیشتر محسوس بود. 
«اسد باحجب» می‌افزاید: کاهش جوجه‌ریزی در زمستان به دلیل شیوع و ترس از آنفلوانزا صورت گرفت که با توجه به محاسبات اقتصادی اقدامی معقول به نظر می‌رسد. بسیاری از مرغداران با وجود بازار مناسب عید ترجیح دادند، ریسک نکنند. جوجه‌های گوشتی در برابر بیماری‌ها مقاومت بسیار کمی دارند و به راحتی به بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت و گامبوریا مبتلا می‌شوند. در صورت شدت زمینه ابتلا به آنفلوانزای حاد در این طیور، تلفات صددرصدی وجود خواهد داشت. وی تصریح می‌کند: ‌البته مرغدارانی که تمام اصول بهداشتی را رعایت کرده بودند زمستان بی‌خطری را سپری کردند و در ایام نوروز نیز توانستند سود خوبی کسب کنند. این واحدهای مرغداری در حال حاضر مشغول جوجه‌ریزی در نیمه دوم فروردین ماه هستند. 


افزایش تولید مرغ در هفته‌های آتی 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی هم می‌گوید: ‌با توجه به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های پیشتاز در زمینه تولیدات دامی و طیور است هرگونه تحول در جوجه‌ریزی یا افزایش و کاهش تولیدات کشاورزی این استان می‌تواند در شمال غرب کشور، حتی در کل کشور تاثیر‌گذار باشد. بخش مهمی از تولیدات کشاورزی استان به خارج از استان صادر می‌شود و کاهش و افزایش تولید این ماده غذایی تاثیر فراوانی بر بازار شهرهای دیگر هم دارد. 
«حامد بهداد» می‌افزاید: با توجه به علائمی از آنفلوانزای پرندگان در زمستان هشدارهای لازم به مرغداران داده شده و برای ترغیب به ادامه کار و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی موضوع بیمه این واحدها با جدیت دنبال شد. این پیگیری و اطلاع‌رسانی موجب شد میزان خسارت به واحدهای مرغداری در استان چندان زیاد نباشد اما کاهش جوجه‌ریزی در زمستان عامل کاهش عرضه در هفته‌های اخیر و افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار بوده 
است. 

وی بیان می‌کند: با وجود نابسامانی بازار در هفته‌های پایانی سال، ‌با ورود اداره کل جهاد کشاورزی و اداره پشتیبانی امور دام قیمت کنترل شده و انتظار داریم در روزها و هفته‌های آتی بازار باثباتی را در استان داشته باشیم. 
بهداد با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام فراورده‌های مرغ در آذربایجان شرقی به صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود، عنوان می‌کند: ‌بازرسان این اداره کل در صورت مشاهده مرغ‌های فله‌ای با آن برخورد می‌کنند و از شهروندان هم می‌خواهیم از خرید مرغ‌های فاقد بسته‌بندی تایید شده دامپزشکی خودداری کنند. 


300 واحد فعال مرغداری

میزان تولید مرغ و جوجه یک روزه در آذربایجان شرقی بیش از مصرف آن است و همواره بخش قابل توجهی از این تولیدات به سایر استان‌ها یا کشورهای همسایه صادر می‌شود. آذربایجان شرقی دارای 450 واحد پرورش مرغ با ظرفیت تولید بیش از 12 میلیون قطعه است که از این تعداد 300 واحد با ظرفیت بیش از 8 میلیون قطعه فعال هستند که در برخی ماه‌های سال برخی واحدهای فعال به صورت موقت دچار افت تولید می‌شوند. به دلیل همین گستردگی توزیع و صادرات این محصول استان، کاهش تولید و عرضه گوشت مرغ یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت در بازار استان و بازار سایر استان‌های همجوار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید