• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10971
+
-

مروارید مهجور کرج

احیا و مرمت کاخ مروارید یکی از آثار تاریخی ارزشمند البرز نیاز به اعتبارات استانی و ملی دارد

میراث
مروارید مهجور کرج




سیما گلزار| البرز- خبرنگار:


وارد کاخ مروارید که می‌شویم عکس‌العملی به جز آه و حسرت نمی‌توانیم نشان دهیم. مجموعه‌ای با این عظمت اما در طول سال‌ها به متروکه تبدیل شده است. شاید اگر این کاخ دهان باز کند، خواهد گفت که چرا فراموش شده است. طرح کاخ به شکل یک سفره‌ماهی است که صدفی را دربرگرفته و در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این مجموعه سال‌ها پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی - تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد. در ابتدای سال۹۳ حکم واگذاری و تملک30 هکتار از این مجموعه به علاوه کاخ اصلی به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از سوی مراجع قانونی صادر شد. اما به دلیل بی‌توجهی در سال‌‌های اخیر، ساختمان این اثر ملی در معرض تخریب شدید است. 


دیوارهای کاخ تخریب شده

یکی از شهروندان البرزی در حاشیه بازدید از کاخ مروارید می‌گوید: با شنیدن بازگشایی کاخ مروارید بسیار خوشحال شدیم و برای دیدنش شتافتیم اما هر لحظه با دیدن این ویرانه تاسف خوردیم و آه کشیدیم. دیگر چیزی از این کاخ نمانده که به سرقت نرفته باشد. «محمد روستایی» می‌افزاید: به هر قسمت از این کاخ پای گذاشتیم ویرانه‌ای بیش ندیدیم. مسئولان باید این میراث به جای مانده از گذشتگان را برای مردم این استان حفظ کنند، اما به حال خود رها شده و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. 


ضرورت احیای کاخ مروارید

یکی از افرادی که در حال بازدید از کاخ مروارید است می‌گوید: باورم نمی‌شود این کاخ به چنین وضعیتی دچار شده باشد.  حدود 30 سال پیش که درهای کاخ به روی مردم باز بود، ما به دیدن این کاخ می‌آمدیم. آن زمان چه شکوه و عظمتی داشت و اکنون به چه وضعیتی درآمده است. «مریم رسولی» می‌افزاید:  امیدوارم مسئولان مربوطه این کاخ را به شکل اولش بازگردانند. این کاخ متعلق به مردم البرز است و مردم این گونه مکان‌ها را دوست دارند و از تخریبش ناراحت می‌شوند. همه اتاق‌ها، سالن‌ها، دیوارها، وسایل کاخ و تزئینات داخلی محوطه بیرونی از بین رفته است. 
 

شورای شهر؛ آماده همکاری برای احیای کاخ مروارید

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به نیاز مبرم کاخ مروارید به توجه ویژه و اقدام ملی می‌گوید: کاخ مروارید مورد بی‌مهری قرار گرفته و به عنوان یک میراث فرهنگی اثر ارزشمند تاریخی که مالک اصلی آن مردم هستند، در حال نابودی است، اما هنوز می‌توانیم آن را احیا کنیم. 

حجت‌الاسلام «فخرالدین صابری طالقانی» می‌افزاید: برای احیای این کاخ باید تلاش کرد و اعتبارات کافی اختصاص داده شود تا بتوان این کاخ را مرمت و بازسازی کرد. وی ادامه می‌دهد: احیای کاخ مروارید خواسته قلبی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور کلی و اداره کل استان به طور اخص است، اما تامین هزینه‌های بازسازی و مرمت این مجموعه ارزشمند نیازمند اقدام ملی و استانی است. 

صابری می‌گوید: تاکنون هر اقدامی که در این بنای تاریخی انجام شده است بیشتر حول حفاظت و مرمت‌های اضطراری‌، ساماندهی و فضای سبز مجموعه بوده است و قرار است از یک ماه آینده سقف فضای اصلی مرمت شود. وی با اشاره به اهمیت و نقش میزبان در جلب رضایت گردشگر می‌گوید: رفتار میزبان برای جذب گردشگر از جایگاه بالایی برخوردار است. امروزه که گردشگری در حال بازخوانی مولفه‌ها و جنبه‌های مختلف این صنعت است جایگاه میزبان از اهمیت بالایی برخوردار است. میزبان را می‌توان مهم‌ترین بخش صنعت گردشگری تلقی کرد، به طوری که ساکنان عادی برخی کشورها به قدری در رفتار با گردشگر مهارت پیدا کرده‌اند که گویا آنها میزبان حرفه‌ای هستند. احیا و بازسازی کاخ مروارید می‌تواند در جذب گردشگر کمک شایانی کند. 


زیبایی منحصربه‌فرد کاخ مروارید

عضو شورای پنجم اسلامی شهر کرج با اشاره به زیبایی‌های منحصربه‌فرد آن می‌گوید: در بخش استانی ما به عنوان شورای شهر آماده مشارکت و همکاری در این زمینه هستیم تا این مجموعه بسیار زیبا را برای استفاده مردم آماده کنیم و با بازسازی آن شاهد زیباتر شدن آن باشیم. «اکبر سلیم‌نژاد» می‌افزاید: شکی نیست پس از مرمت و نوسازی ساختمان کاخ و دکوراسیون داخلی آن، از این مکان می‌توان به‌عنوان یکی از گرانبهاترین گنجینه‌های هنر و معماری معاصر دنیا در کشورمان بهره گرفت و علاوه بر عموم مردم، از کارشناسان و علاقه‌مندان معماری، طراحان داخلی، دکوراتورها و به‌ویژه متخصصان سازه استقبال شایسته‌تری به عمل آورد. 

آن‌طور که باید از کاخ مروارید نگهداری نکردیم
دیگر عضو شورای شهر می‌افزاید: این مجموعه می‌تواند یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های دیدنی کشور باشد، اما در 38 سال گذشته آن‌طور که باید از آن نگهداری نشده است و نه تنها به آن توجه نکرده‌اند، بلکه کار به گونه‌ای شده است که بخش زیادی از این مجموعه رو به ویرانی رفته. «محمدحسین خلیلی اردکانی» می‌گوید: امیدواریم که هم دولت در سطح ملی و هم مسئولان شهر این مجموعه را هرچه زودتر برای استفاده مردم بازسازی کنند. شورای شهر نیز کمک خواهد کرد و قرار است درخت‌کاری‌ در این بخش انجام شود. 


نوروزگاه در کاخ مروارید

یکی از گام‌های مثبت اداره کل میراث فرهنگی البرز اجرای برنامه فرهنگی نوروزگاه در این کاخ بود که توجه و رضایت افراد زیادی را نیز به دنبال داشت و به خوبی از آن استقبال شد. 
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: از روز دوم تا هشتم فروردین مراسم نوروزگاه در کاخ مروارید برگزار شد. 
 «احمد ترکاشوند» با اشاره به حضور اقوام گوناگون در البرز می‌افزاید: با توجه به اینکه البرز را ایران کوچک معرفی کرده‌اند و اقوام رسوم زیبای خود را در ویترین البرز به نمایش گذاشته‌اند سعی کردیم در این مراسم رسوم و آیینهای نوروزی متعلق به اقوام را نشان بدهیم. 

 معاون گردشگری البرز می‌گوید: نوروزگاه فرصت مناسبی برای بازخوانی آداب و رسوم نوروزی اقوام مختلف در البرز بود و علاوه بر کاخ مروارید، فرودگاه آزادی و محوطه تپه ازبکی در نظرآباد از جمله سایت‌هایی بودند که مراسم نوروزگاه را میزبانی می‌کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید