• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10968
+
-

انتخاب رشته‌های دبیرستانی با کمترین آگاهی

تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای و کارو دانش متقاضی چندانی در لرستان ندارد

آموزش
انتخاب رشته‌های دبیرستانی با کمترین آگاهی




عباس دارایی| خرم آباد- خبرنگار: 

اغلب دانش‌آموزان لرستانی علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های نظری هستند و به همین دلیل تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای و کارو دانش متقاضی چندانی در استان ندارد. در حالی اغلب دانش‌آموزان لرستانی رغبت بیشتری به تحصل در رشته‌های نظری نشان می‌دهند که رشته تجربی بیش از سایر رشته‌ها در تیررس انتخاب رشته قرار گرفته و روند افزایشی تحصیل دانش‌آموزان در این رشته بسیار نگران‌کننده است.
لرستان در حال حاضر با حجم بالای بیکاری جوانان تحصیل کرده مواجه است. به‌طوری که بسیار از کارشناسان حجم بالای بیکاری فعلی را نتیجه تعداد بالای افراد تحصیلکرده در رشته‌های نظری می‌دانند. 
در کنکور سراسری گذشته 15هزار نفر دانش‌آموز لرستانی در رشته آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند که حجم بالای شرکت کنندگان و محدودیت قبولی در این رشته علاوه بر این‌که حجم وسیعی از متقاضیان دانشگاهی را پشت کنکور نگه می‌دارد، سبب رویگردانی آنها از تحصیلات دانشگاهی می‌شود که این امر نگران‌کننده است.


علوم تجربی؛ پرطرفدارترین رشته 

یک کارشناس ارشد برنامه‌‌ریزی آموزشی با اشاره به گرایش بیشتر دانش‌آموزان استان به رشته‌های نظری به‌ویژه علوم تجربی به همشهری می‌گوید: رشته علوم تجربی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی است که دانش‌آموزان بیشتر از هر رشته ای علاقه‌مند به تحصیل در آن هستند.
«مهری مختاری» می‌افزاید: کمترین میزان متقاضی تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش است که این رشته‌ها به دلیل نبود اطلاع کافی دانش‌آموزان و اولیای آنها در سایه رشته‌های نظری قرار گرفته است.
وی بیان می‌کند: بیکاری امروز در جامعه لرستان نتیجه تحصیل حجم بالایی از دانش‌آموزان استان در رشته‌های نظری است. زیرا آنها بدون توجه به آینده شغلی وارد دانشگاه می‌شوند و فقط مدرکی دریافت می‌کنند و بعد از فارغ التحصیلی، چون فاقد مهارت هستند،جذب بازار کار نمی‌شوند.


ضرورت برقراری توازن بین رشته‌های تحصیلی 

این کارشناس عنوان می‌کند: لازم است برای تضمین آینده شغلی دانش‌آموزان توازن بین رشته نظری و‌ فنی برقرار شود.زیرا افزایش اشتغال در جامعه و در نتیجه کاهش نرخ بیکاری در آینده منوط به هدایت درست تحصیلی قبل از انتخاب رشته است.


اقبال کم دانش‌آموزان  به رشته‌های فنی 

وی می‌افزاید: در حال حاضر ما با حجم بالای متقاضیان تحصیل در رشته علوم تجربی مواجهیم و استقبال کم دانش‌آموزان از رشته‌های تحصیلی دیگر به‌ویژه رشته‌های فنی نشان دهنده عدم توجیه مناسب آن‌ها و به‌ویژه از سوی والدین شان است.
وی ادامه می‌دهد: باید توجه داشته باشیم که همه دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در این رشته مشغول به کار و یا در دانشگاه قبول نمی‌شوند و آینده شغلی در این رشته برای دانش‌آموزان تحصیل‌کننده چندان تضمین شده نیست.
این کارشناس ارشد برنامه‌‌ریزی آموزشی عنوان می‌کند: هدایت تحصیلی راهی برای توزیع متوازن رشته‌هاست و باید به گونه ای عمل شود روزی استان ما گرفتار کمبود نیرو در برخی رشته‌ها و مشاغل تخصصی نشود.


علاقه کاذب به رشته تجربی 

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش لرستان هم با اشاره به علاقه دانش‌آموزان و اولیای آنان به رشته علوم تجربی به همشهری می‌گوید: رشته تجربی به روال یک دهه اخیر بیشترین متقاضی را در بین دانش‌آموزان لرستانی دارد و گویی یک علاقه کاذب به این رشته از سوی دانش‌آموزان و والدین آنان مشاهده می‌شود.
«علی قربانی» می‌افزاید: اسناد بالادستی وزارتی بر الزام به تدوین برنامه جامع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و برقراری توزیع متوازن میان رشته‌ها تاکید دارد زیرا  اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانش‌آموزان در سایه توسعه متوازن هدایت تحصیلی است. وی بیان می‌کند: از بین 36 هزار نفر داوطلب کنکور گذشته 70 درصد داوطلبان رشته تجربی بودند که نشان می‌دهد هیچ توازنی بین رشته‌های تحصیلی وجود ندارد و خروجی آن در کنکور دیده می‌شود.


متوسط 45درصدی رشته تجربی در کشور 

قربانی با بیان این‌که متوسط رشته تجربی در کشور 5/45 درصد است، می‌گوید: ۲۴ هزار و ۱۹۷ نفر از شرکت کنندگان کنکور گذشته درلرستان دانش‌آموزان رشته تجربی بودند که رقمی در حدود 70درصد است. 
مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش لرستان می‌افزاید: 59 هزار و 448دانش آموز در مقطع تحصیلی متوسطه دوم لرستان تحصیل می‌کنند که بیشترین آمار آن‌ها دانش‌آموزان رشته تجربی هستند.
وی با بیان این‌که متقاضیان تحصیل در رشته‌های فنی یک چهارم رشته‌های نظری است،ادامه می‌دهد: 14هزار و 249هنرجو نیز در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کارو دانش هم اینک به تحصیل اشتغال دارند. 

قربانی بیان می‌کند: متناسب با اهداف سند تحول بنیادین تلاش می‌کنیم تا در زمینه ورود دانش‌آموزان به بازارکارو تولید و اشتغال متناسب با استعداد، علاقه و توانمندی آنها و نیاز جامعه و بازار کار گام برداشته شود.
این مسئول با اشاره به تراکم بسیار بالای دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی در یک دهه گذشته، می‌گوید: در سال‌های گذشته توازن خوبی بین هدایت تحصیلی و توزیع رشته‌های مختلف تحصیلی وجود نداشته و الان هم این وضعیت نگران‌کننده است. اما سعی ما بر این است که توازن را میان رشته‌های تحصیلی در استان برقرار کنیم. 
قربانی با تاکید بر اهمیت نقش مشاوران در هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان، عنوان می‌کند: تاکید ما این است که مشاوران هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را متناسب با استعداد، توانایی، علائق و نیاز جامعه و بازار کار صورت دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید