• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10980
+
-

بازگشت نام و نشان به خیابان‌های اراک

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری: برای اصلاح تابلو‌های شهری حدود 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است

شهر
بازگشت نام و نشان به خیابان‌های اراک




صبا خایانی| اراک- خبرنگار:


نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در خیابان‌های اصلی، دوطرفه و یک‌طرفه و نیز میادین اصلی و در مجموع انتخاب مسیر برای تردد یکی از الزامات بخش ترافیکی و شهری است. بدون شک ضعف و نقص در این بخش باعث بروز تصادف و مشکل برای مردم می‌شود.
در چند سال اخیر، اراک در این حوزه شهری با ضعف‌ها و مشکلاتی روبه‌رو بوده است. به عقیده کارشناسان شهری، مشکلات و ضعف‌ها در تابلوهای اطلاع‌رسانی به دلیل اقدامات غیرکارشناسی شهری است. بارها پیش آمده که مسافران و حتی خود ساکنان اراک به دلیل کمبود تابلوهای اطلاع‌رسانی و نیز وجود آنها در مکان‌های غیراستاندارد (یا نزدیک محل تعیین جهت و انتخاب مسیر) با مشکل مواجه شده‌اند و این مسئله در اکثر مواقع باعث سرگردانی آنها شده است. 


جانمایی نادرست تابلو‌های اطلاع‌رسانی

«احمد مهدوی» شهروند اراکی می‌گوید: تابلو‌های اطلاع‌رسانی اراک به درستی جانمایی نشده‌اند و برای انتخاب مسیر مناسب همیشه با مشکل مواجه هستیم. تابلوهای شهری در مکانی نصب شده‌اند که فرصتی برای انتخاب مسیر وجود ندارد و راننده نمی‌تواند از روی تابلو برای انتخاب مسیر تصمیم‌گیری کند. برای همین بیشتر اوقات افراد مسیر را اشتباهی می‌روند. 
وی بیان می‌کند: این موضوع در معابر یا پل‌های روگذر جدید بیش از نقاط دیگر به چشم می‌خورد‏. بدون تابلوهای راهنمایی به راحتی نمی‌توان مسیرها را پیدا کرد.

«مریم یونسی» شهروند دیگر اراکی معتقد است که وجود تابلوهای اطلاع‌رسانی در مکان‌های مورد نیاز از تصادف رانندگی جلوگیری می‌کند. وی می‌گوید: هفته گذشته از میدان ولی‌عصر به سمت هپکو حرکت می‌کردم و برای ورود به هپکو نمی‌دانستم از زیرگذر باید بروم یا از روی پل و همان توقف برای یافتن مسیر باعث تصادف شد. تابلو‌های اطلاع‌رسانی روگذرها، میادین و مسیرهای اصلی باید با فاصله از این مکان‌ها یعنی قبل از رسیدن راننده به مسیر انتخابی نصب شوند. همچنین این تابلوها باید در اندازه‌ای باشند که راننده به راحتی آنها را ببیند.

«غیاثی» شهروند دیگر اراکی در این باره می‌گوید: چند روز پیش از سمت میدان دارایی به طرف پل برق حرکت می‌کردم و مقصدم کوی علی ‌ابن‌‌ابی‌طالب بود. با وارد شدن به خیابان میرزای شیرازی مسیر را مستقیم ادامه دادم که به یکباره متوجه شدم مسیر یک‌طرفه است. وسط خیابان متوقف شدم و نمی‌دانستم باید به کدام سمت بروم که ترافیک در این محدوده ایجاد شد.‏ در صورتی که اگر تابلو اطلاع رسانی درباره یک‌طرفه بودن این محدوده وجود داشت این مشکل به وجود نمی‌آمد. 


تعیین مشاور برای بهبود وضعیت تابلو‌های اطلاع‌رسانی

در این باره شهردار اراک نیز می‌گوید: تابلوهای معابر، کوچه‌های فرعی و خیابان‌های فرعی شهر وضعیت مناسبی ندارند و در مواردی نام معبر یا کوچه با حروف بسیار کوچک روی تابلو درج شده که برای راننده و عابران قابل دیدن نیست.
«داود تاجران» بیان می‌کند: تابلوهای راهنما برای مشخص شدن مسیرهای اصلی در خیابان‌های فرعی یکی از الزامات است و این موضوع به رانندگان کمک می‌کند که به موقع مسیر خود را مشخص کنند. اما در بیشتر مناطق اراک، معابر فاقد این تابلوها هستند. نبود تابلوهای راهنما در مکان‌های مناسب در مواقعی حتی باعث بروز تصادف رانندگی می‌شود و نیاز است این تابلوها در مکان‌های مناسب جانمایی شوند.
شهردار ادامه می‌دهد: وضعیت تابلوهای نام‌گذاری و راهنمای اراک بررسی شده و فراخوان همکاری برای تعریف طرح مناسب داده شده است.

تاجران می‌افزاید: البته از استان تقاضایی برای تعریف این طرح داده نشد و این پروژه به گروه مشاور متقاضی در تهران واگذار شد که مراحل بررسی و تعریف طرح مناسب در حال انجام است. هدف این بود که ساماندهی وضعیت تابلوها تا قبل از سال جدید انجام شود و وضعیت مناسب‌تری برای مسافران نوروزی به وجود آید و راحت‌تر بتوانند مسیرها را شناسایی کنند. اما متأسفانه این مهم به دلیل حجم بالای اقدامات و زمان کم محقق نشد و در اوایل سال جدید عملیات اجرایی شروع می‌شود.


بودجه 3میلیاردتومانی برای ساماندهی تابلو‌های اطلاع‌رسانی

در ادامه معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری می‌گوید: تابلوهای معابر شهری 2 نوع هستند: نوع اول شامل تابلو اسامی کوچه‌ها و محله‌ها می‌شود که این بخش به سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک مرتبط است. نوع دوم نیز شامل تابلوهای ورودی و خروجی مسیرهای اصلی، پل‌ها، میادین، روگذرها، تعیین مسیرهای دوطرفه و یک‌طرفه و تابلوهای راهنمایی و رانندگی است.

«محمدرضا خسروی» بیان می‌کند: باید قبول کنیم وضعیت تابلوهای معابر مناسب نیست و به اصلاح، بهسازی و در مناطقی افزوده شدن تابلو نیاز داریم. با توجه به این نیاز، برای امسال بودجه‌ حدود 3 میلیارد تومانی برای ساماندهی تابلوهای این بخش در نظر گرفته شده است.وی بیان می‌کند: وضعیت تابلوهای بخش خیابان‌ها و معابر اصلی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات جامعی در خصوص نواقص و ضعف‌ها تهیه شده است. امسال بعد از برگزاری مناقصه مراحل اجرایی شروع می‌شود و اولویت برنامه نیز با قسمت‌هایی است که فاقد تابلو اطلاع‌رسانی هستند.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری ادامه می‌دهد: خط‌کشی معابر به خصوص چهارراه‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارد که این بخش نیز بررسی شده است. امسال تمامی خط‌کشی‌های اراک بهسازی و ضعف‌ها و نواقص این بخش اصلاح می‌شود و در مناطق مورد نیاز خط‌کشی صورت می‌گیرد.
خسروی می‌افزاید: برای رنگ‌آمیزی بخش خط‌کشی از رنگ‌های گرم استفاده می‌شود که استحکام و ماندگاری در برابر بارندگی و سایش تایر وسایل نقلیه را داشته باشد. تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز نیاز به اصلاح دارند. در بخش‌هایی از شهر نیز این تابلوها باید نصب شوند که این بخش نیز مورد بررسی قرار گرفته و بودجه لازم به منظور اصلاح نواقص برای امسال در نظر گرفته شده است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک می‌گوید: همچنین در سال جاری 12 پل عابر پیاده مکانیزه در اراک نصب می‌شود که این موضوع در کاهش تصادفات و تردد راحت‌تر وسایل نقلیه اهمیت ویژه‌ای دارد. در بخش ترافیکی سال آینده اراک شاهد تغییرات ویژه، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و هوشمندسازی ترافیک خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید