• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10975
+
-

پایانه تخصصی صنایع دستی؛ طرح بزرگ گلستان

مدیر کل میراث فرهنگی: این پایانه در مرز اینچه‌برون و در گنبد کاووس راه‌اندازی خواهد شد

صنایع دستی
پایانه تخصصی صنایع دستی؛ طرح بزرگ گلستان




ستاره حجتی| خبرنگار -گرگان :

اگر به یک دهه قبل گلستان برگردید و نامی از صنایع دستی در اقتصاد گلستان ببرید، با علامت سؤال مواجه می‌شوید. در آن زمان گلستان و اقتصادش حتی روزنی هم به سوی صنایع دستی و اقتصادی که می‌توانست ارزش افزوده چند برابری برای استان به همراه بیاورد باز نکرده بود، اما حالا مدت‌هاست که ورق برای صنایع دستی استان برگشته است.

نه تنها صنایع دستی یکی از پیشنهادهای به فعل رسیده توسعه پایدار در گلستان لحاظ می‌شود، بلکه بسیاری از رشته‌های منسوخ‌شده هم دوباره احیا شده‌اند. پس از تلاش‌های مشترک دولتی و مردمی برای باز زنده‌سازی، هنر ـ صنعتی‌هایی که به فراموشی می‌رفت یا تا جایگاه حقیقی خود فاصله زیادی داشت، امروز ایده‌هایی فراتر از تصورات یک دهه قبل برای توسعه این محور از توسعه استان دنبال می‌شود؛ ایده‌هایی مانند راه‌اندازی پایانه تخصصی کمرگی صنایع دستی استان. 


طرح‌های بزرگ پیش روی صنایع دستی 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فروش نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال محصولات صنایع دستی استان را به عنوان نمونه‌ای از بازار پررونق محصولات صنایع دستی استان و دلیلی بر ممارست در توسعه و گسترش این زمینه به‌عنوان محور مهم اقتصاد استان می‌داند. 
«سارا اخوت» می‌گوید: صنایع دستی و هنرهای سنتی بارزترین تجلی و تبلور اندیشه و زیبایی‌شناسی ایرانی ـ اسلامی است که در طول سده‌های متوالی شکل گرفته و گسترش یافته است. صنایع دستی و هنرهای سنتی گلستان با 80 رشته و زیررشته در زمینه اشتغالزایی نقش پررنگی داشته‌اند. 

او ادامه می‌دهد: تاکنون 8 مرکز تخصصی مانند مرکز تخصصی ابریشم‌بافی رامیان، مرکز تخصصی ابریشم‌بافی روستای دوزین در مینودشت، مرکز تخصصی اقوام سیستانی در گرگان، مرکز تخصصی نمدمالی روستای کرد در آق‌قلا، مرکز تخصصی صنایع دستی روستای ینقاق در گالیکش، مرکز تخصصی صنایع دستی روستای محمدآباد در علی‌آباد کتول، مرکز تخصصی نمدمالی روستای پادل‌دل گالیکش و مرکز تخصصی حصیربافی روستای مهترکلاته در کردکوی در حال فعالیتند. 

اخوت با اشاره به برنامه‌های آینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در تدوین برنامه توسعه صنایع دستی، هدف برنامه‌ریزی یکپارچه و درازمدت را بر حفاظت از مدیریت مناسب بازار و تقاضا، تأمین مالی برای فراهم ساختن زیرساخت‌های تجاری، آموزش و پژوهش می‌داند. از جمله یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها، طرح ایجاد پایانه تخصصی صنایع دستی استان است. 
طرحی که پیش‌تر نیز معاون صنایع دستی گلستان بر لزوم اجرایی شدن و جذب سرمایه‌گذار برای آن تأکید کرده است. 


صادرات به کشورهای هدف

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز این طرح را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم و بزرگ این نهاد در توسعه این بخش می‌داند. «ابراهیم کریمی» می‌گوید: به زودی محصولات صنایع دستی استان به کشورهای هدف صادر می‌شود. وی توضیح می‌دهد: در استان حلقه مفقوده‌ای در حوزه صنایع دستی داشتیم که با تلاش همکاران معاونت صنایع دستی یکی پس از دیگری مهیا شدند. یکی از دغدغه‌های اصلی محصولات صنایع دستی در گذشته موضوع بسته‌بندی بود که اکنون بسته‌بندی محصولات صنایع دستی استان با تلاش کارشناسان و همت هنرمندان شرایط خوبی دارد. ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی گامی مهم و اساسی برای توسعه صنایع دستی است که باید در همه شهرستان‌ها این مراکز ایجاد شود.

 کریمی اظهار می‌کند: ایجاد پایانه صادرات محصولات صنایع دستی یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی در این حوزه بود که با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده در آینده نزدیک در گمرک اینچه‌برون و شهرستان گنبد کاووس ایجاد خواهد شد. خوشبختانه هنرمندان گلستانی حرف‌های زیادی در زمینه کیفیت محصولات صنایع دستی در سراسر کشور دارند و هیچ همایش، نمایشگاه و حتی نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور نیست که نام هنرمندان استان گلستان در آن مطرح نباشد و این جای بسی خوشحالی دارد. 


استان در کنار صنایع دستی

کارشناس صنایع دستی می‌گوید: فکر می‌کنم روند رو به رشد احیا و توسعه صنایع دستی در گلستان در کشور کم‌نظیر بوده است، البته تنوع کم‌نظیر صنایع دستی استان را هم باید لحاظ کنیم. امروز یکی از محورهای مهم توسعه روستایی و اشتغال روستایی، اشتغال زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست گلستان است و بی‌شک راه‌اندازی پایانه تخصصی صنایع دستی می‌تواند آن را به یکی از مهم‌ترین محورهای تولید ارزش افزوده در استان بدل کند. 
«سارا میرزایی» ادامه می‌دهد: برای رشد و توسعه صنایع دستی نیاز است که مانند گردشگری، همه استان در کنار دستگاه متولی صنایع دستی قرار بگیرد. بدون شک نزدیکی فرهنگی گلستان با کشورهای همسایه می‌تواند زمینه صادراتی بسیار خوبی در این محور باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید