• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10974
+
-

گردشگری ایرانی در آینه مجموعه‌های تلویزیونی

نیما بهدادی مهر| دبیر روزنامه استانی:

مجموعه‌سازی تلویزیونی در نوروز به غیر از سرگرم کردن مخاطبان، می‌تواند به تحول بینش گردشگری جامعه و رونق گردشگری ملی منجر شود. 
   به واقع در شرایطی که برنامه ریزی‌های دولت برای رساندن صنعت گردشگری به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز 1404 با برخی چالش‌ها و موانع داخلی از جمله سوء تفاهم‌های برخی ارگان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی در نحوۀ اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جذب گردشگر همراه است، می‌توان با مجموعه‌های تلویزیونی به چشم اندازهای جدیدی از گردشگری ملی رسید.

   در نوروز برخی سال‌ها مجموعه‌های تلویزیونی دوربین خود را برای معرفی بهتر مقاصد گردشگری کشور به استان‌های مختلف بردند، اما حاصل کار جز در برخی موارد با نتیجه امیدوار کننده ای برای صنعت گردشگری همراه نمی‌شد و بیشتر مجموعه‌های تلویزیونی با ساختارهای ضعیف خود به مثابه یک اهرم منفی و ضد تبلیغی علیه گردشگری ملی عمل کردند. از سویی گاه رویکردهای مجموعه سازان صدا و سیما به جاذبه‌های کشورهای دیگر و غفلت از ظرفیت‌های داخلی سبب شده تا صنعت گردشگری کشور بیش از پیش از پشتوانه‌های انسانی( مسافر – گردشگر) خالی شود.
   در این میان اگر تجربه ای چون مجموعۀ کمدی هتل پیاده رو با استفاده از زوج عبدی – خمسه در سال‌هایی که سفر به کیش چندان شناخته شده نبود، به جذب بیشتر گردشگر داخلی و افزایش تعداد سفر به این جزیره کمک کرد اما در شرایط کنونی بیش از قبل باید در شناساندن جاذبه‌های شهرها و جزایر گردشگر پذیر، به شکلی اندیشیده کوشا بود. 

   باید پذیرفت که با توجه به تجربه‌های دیگر در دنیای امروز، دیگر ساحل و دریا و جنگل به خودی خود برای جذب و سفر گردشگران حرفه‌ای و مردم عادی تعیین کننده نیست. نکتۀ مهم، هنر معرفی و تبلیغ خلاقانه یک شهر، منطقه، عرصه و مکان توریستی در دل یک ساختار پر جاذبۀ دراماتیک است که می‌تواند به شکوفایی بیشتر صنعت گردشگری ملی در سال حمایت از کالای ایرانی - به تعبیر دیگر (نشان هویتی ملی) - بینجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید