• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10967
+
-

350 هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی تولید شد

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی : هیچ موردی از انتقال بیماری از طریق تزریق خون در استان مشاهده نشده است

بهداشت
350 هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی تولید شد

 


بهناز رحیمیان | خراسان رضوی _ خبرنگار:

کمبود خون و فراورده‌های خونی در خراسان، در برخی از برهه‌های زمانی، موجب نگرانی‌هایی شده است. هر چند که به گفته مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی مجموع تولیدات خون و فراورده‌های خونی در این استان در سال 96 نسبت به سال قبل آن 4 درصد افزایش داشته است. «حمیدرضا اسلامی» ضمن ارائه آمار و ارقام مرتبط با فعالیت‌های سازمان تحت مدیریتش‏، از مسائل و مشکلاتی گفته که سازمان انتقال خون با آن دست به گریبان است. 


افزایش ۴ درصدی اهدای خون

به گفته مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی مجموع تولیدات خون و فراورده‌های خونی استان در سال گذشته ۳۵۰ هزار و ۵۳۱ کیسه بوده که نسبت به سال قبل آن ۴ درصد افزایش داشته است. 
دکتر «حمیدرضا اسلامی» درباره میزان تولیدات فراورده‌های خونی دریافتی استان در سال ۹۶ می‌گوید: تولیدات گلبول قرمز متراکم ۱۲۰ هزار و ۹۰۱ کیسه، تولید پلاسما ۱۱۸ هزار و ۱۴۸ کیسه با ۴ درصد رشد، پلاکت کنستانتره ۸۲ هزار و ۳۲۲ کیسه با یک درصد رشد، گلبول قرمز شسته شده ۳۳۴ کیسه با ۲۸ درصد رشد، فراورده‌های اشعه دیده ۷۳۹ مورد با ۶۰ درصد رشد و تولید پلاکت فرزیس ۱۰۶۷ مورد با ۱۵۳ درصد رشد بوده است. 

 به گفته وی سال گذشته ۱۸۴ هزار و ۷۹۴ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از ۱۴۱ هزار و ۸۵۷ نفر یعنی ۷۷ درصد آنان خون‌گیری انجام شد و ۲۳ درصد معاف شدند. میزان خون‌گیری نسبت به سال قبل ۳ درصد افزایش داشته است و مردودین نیز ۶ درصد کاهش داشته است. از این میزان مراجعه‌کنندگان مشهدی ۱۲۱ هزار و ۲۸۸ نفر بودند که از ۹۰ هزار و ۵۲۲ مورد یعنی ۹۰ درصد آنان خون‌گیری انجام گرفته و افزایش ۴ درصدی داشته است. همچنین در ایام نوروز ۹۷ تعداد ۴۳۹۱ نفر به مرکز انتقال خون استان مراجعه کردند که در ۳۴۹۶ مورد خون‌گیری انجام گرفت.   این مقام مسئول می‌افزاید: تعداد اهداکنندگان باسابقه در سال گذشته ۳۸ هزار و ۵۲۰ نفر بود که ۲۷ درصد رشد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. اهداکنندگان بار اولی نیز ۲۸ هزار و ۷۱۵ نفر بودند که شامل ۲۰ درصد از اهداکنندگان می‌شود و نسبت به سال قبل کاهش داشته است. 

به گفته مدیر کل  سازمان انتقال خون خراسان رضوی میزان اهدا کنندگان مستمر در سال ۹۶ با رقم ۷۴ هزار و ۶۲۲ نفر، ۴ درصد افزایش و به ۵۳ درصد رسیده است و خوشبختانه سازمان به سوی اهداکنندگان مستمر خون می‌رود.  وی معتقداست اهداکنندگان مستمر برای سلامتی خود ارزش بیشتری قائل هستند و رفتارهای مخاطره‌آمیز کمتری دارند و میزان آلودگی، ویروس و میکروب در خون آنان نسبت به دیگران کمتر و خون تمیزتری دارند. 
 مدیر کل  سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی سازمان انتقال خون استان با توجه به بودجه و نیروی انسانی آن ۶۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی است، می‌افزاید: در استان ۶ دانشگاه علوم پزشکی و ۵۹ بیمارستان تحت پوشش سازمان عام المنفعه انتقال خون هستند. با وجود گسترش مراکز درمانی و توسعه تخت‌های بیمارستانی در استان و اجرای طرح تحول نظام سلامت، بودجه و امکانات و نیروی انسانی سازمان افزایش نیافته اما علی‌رغم این کمبود‌ها این سازمان ۳۵۰ هزار کیسه خون و فراورده‌های خونی تولید کرده است. 

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با تاکید بر مدیریت قوی و حساسیت زیاد درخصوص تمیز بودن خون و فراورده‌های آن برای مصرف‌کنندگان اظهار می‌کند: خون و فرآورده‌های خونی تحت ۳ پایش ممیزان داخلی، کشوری و نظارت بین‌المللی از کشور آلمان قرار می‌گیرند تا هیچگونه بیماری از طریق انتقال خون منتقل نشود و باعث افتخار است که هیچ موردی از انتقال بیماری از طریق تزریق خون در استان مشاهده نشده است. 


ساختمان جدید

به گفته وی برای ایجاد ساختمان جدید سازمان انتقال خون خراسان رضوی زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع در شهرک سلامت مشهد در نظر گرفته شده است که با انعقاد قرارداد بین مسئولان در آینده نزدیک ساخت و تجهیز آن از محل فروش ساختمان سازمان قدیمی انتقال خون در خیابان سناباد تامین خواهد شد. 


نقش خیران در ایجاد پایگاه

معاونت اداری و مالی سازمان انتقال خون خراسان رضوی نیز در باره نقش خیران سلامت در ایجاد پایگاه‌های انتقال می‌گوید: ورود این افراد در ایجاد پایگاه انتقال خون در تربت‌جام تجربه موفقی بود و خیران این شهرستان از صفر تا صد این پایگاه شرکت داشتند. اهدای زمین، ساخت و ساز و تجهیز همه از سوی خیران اقدامات لازم انجام گرفت و این پایگاه اکنون با تجهیزات در سطح عالی آماده‌سازی شده است. در کاشمر نیز اقدام مشابهی از سوی خیران در این زمینه صورت گرفته است.  دکتر «محمدشریف الحسینی» معتقد است سرمایه‌گذاری خیران در سازمان انتقال خون می‌تواند طیف وسیعی از بیماران را پوشش دهد و به عنوان پشتوانه ۵۹ بیمارستان و مرکز درمانی استان نیازمندان به خون و فراورده‌های خونی را تامین کند.


ظرفیت‌های استان

اسلامی می‌گوید: ۱۳۳ هزار و ۵۹۳ نفر از اهدا‌کنندگان خون آقایان و ۸ هزار و ۲۶۴ نفر خانم‌ها بودند که به ترتیب ۹۴ درصد و ۶ درصد اهدا‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.  به اعتقاد وی سهم اندک خانم‌ها در اهدای خون ناشی از باور اشتباه آنان است که تصور می‌کنند با وجود خونریزی ماهیانه، اهدای خون برای آنها مضر است، در حالی که در کشورهای پیشرفته میزان اهدا‌کنندگان خون زن و مرد تفاوت چندانی ندارد. بنابراین خانم‌ها نیز بدون نگرانی می‌توانند در کنار آقایان خون اهدا کنند تا در چرخه انتقال خون سهم موثری ایفا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید