• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10965
+
-

امید اردبیل به تدبیر دیپلماسی مرزی

مهدی ارجمند| فعال اجتماعی استان:

 تلاش دیپلماسی مرزی از عناصر مهم و کانون توجه برنامه ششم توسعه و منویات مقام معظم رهبری برای احیای ظرفیت‌های مغفول در اقتصاد کشور و زیربناهای توسعه پایدار محسوب می‌شود. 
این امر بخصوص در شرایط فعلی کشور و با توجه به چالش‌های فراوانی که در حوزه  اقتصادی و سیاسی دیده می‌شود، نیازمند توجه بیشتر و جدی‌تر دولتمردان است.
 از میان استان‌های کشور فقط ۹ استان مرز زمینی دارند که از ظرفیت‌های بالقوه و  ارزشمند کشور در زمینه تولید ثروت ملی در چرخه اقتصاد قابل تصور است. 

استان اردبیل از معدود استان‌های کشور، در همسایگی با جمهوری آذربایجان، دارای موقعیت ممتاز ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک، با تاریخ و تمدنی کهن و دارای سابقه طولانی در تجارت فرامرزی از گذشته دور است که دوران رونق آن در گذر زمان به افول گراییده است. 
این استان با وجود داشتن موقعیت ممتاز جغرافیایی و مرزهای طولانی مشترک خارجی، تولیدات فراوان و متنوع کشاورزی، ظرفیت عظیم گردشگری و تنوع زیست محیطی، نیروی انسانی کار، توان صدور نیروی فنی و مهندسی و همجواری با بازارهای بزرگ مصرفی و تجاری در دروازه مرزی روسیه و قفقاز سهم اندکی در تجارت خارجی کشور دارد. 

گمرکات کشور به ویژه گمرک بیله سوار از طریق ارتقای تعامل و همکاری با سازمان‌های همجوار، منطقه‌ای و بین‌المللی گمرکی، چابک‌سازی و نوسازی مستمر ساختار، تشکیلات و ظرفیت‌سازی و استاندارد سازی فرآیندها و تسهیل تشریفات گمرکی مرزبان تجاری و اقتصادی و مسئول اعمال حاکمیت دولت در تسهیل تجارت خارجی است و می‌تواند نقشی پیشرو و مؤثر در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و تسهیل و گسترش صادرات، ترانزیت، گردشگری و افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع موانع تجاری و گمرکی فراروی فعالان اقتصادی را بر عهده بگیرد.
 بر اساس گزارش‌ها و آمار اعلام شده، حدود ۸۰ درصد حجم مبادلات تجاری از مبادی استان اردبیل به مقصد جمهوری آذربایجان است و در حوزه گردشگری میانگین ورود گردشگران آذربایجانی به استان اردبیل به یک میلیون نفر می‌رسد و به یقین با ایجاد مناطق آزاد تجاری با قوت بیشتری قابل توسعه و پیشرفت است. 

توسعه روابط با همسایگان خارجی ممکن است منجر به ارتقای فعالیت‌ها و پویایی اقتصاد استان و کشور و ایجاد اشتغال برای بیکاران شود و در بعد کلان با توجه به تاکید سازمان تسهیل جهانی تجارت بر استقرار نظام مدیریت مرزی تاثیرات مطلوبی در کاهش هزینه مبادله کالا و کاهش قاچاق کالا و  تقویت امنیت مرزی و کاهش جرائم مرزی خواهد داشت. 
امضای بیش از ۱۲۰ سند همکاری و توافق نامه با جمهوری آذربایجان و ملاقات‌های مکرر روسای جمهوری دو کشور نشان از اهمیت اقتصادی و سیاسی توسعه روابط با همسایگان دارد و یکی از مصداق‌های استفاده از ظرفیت‌های مغفول تولید ثروت و درامدزایی برای اقتصاد کشور است. اما با وجود این ظرفیت‌های ارزشمند این خطه از کشور دچار محرومیت است و توسعه متوازن و توجه به مناطق کم برخوردار به شعارهای کلیشه‌ای دولتمردان و نمایندگان استان تبدیل شده است. 
 در سفر اخیر رئیس جمهوری به جمهوری آذربایجان، استاندار اردبیل همراه نبودکه موجبات گلایه مردم و نخبگان و فعالان اجتماعی و سیاسی، خصوصاً حامیان دولت را فراهم کرد. اهالی استان انتظار دارند مسئولان با استفاده از موقعیت ژئواستراتژیک، دیپلماسی مدبرانه‌ای برای تبدیل ظرفیت‌های بالقوه اردبیل به بالفعل به کار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید