• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109540
+
-

پیشتازی تاریخی بایدن در نظرسنجی‌ها

پیشتازی تاریخی بایدن در نظرسنجی‌ها

جو بایدن، نامزد نهایی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهور پاییز آمریکا، براساس نظرسنجی ملی جدیدی که توسط سی‌بی‌اس ‌نیوز / یوگاو انجام شده همچنان فاصله‌اش را با دونالد ترامپ رقیب خود حفظ کرده و شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ابتدای نوامبر دارد.
به گزارش سی‌ان‌ان‌، براساس این نظرسنجی بایدن در سطح ملی 52 به 42درصد از رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات پیش است. او در ایالت ویسکانسن هم که رأی آن از پیش مشخص نیست و یکی از ایالات کلیدی آمریکا در انتخابات به شمار می‌رود از ترامپ 50 به 44درصد پیش است.

10درصد اختلاف در سطح ملی و 6درصد اختلاف در ویسکانسن دقیقا همان اختلافی است که درنظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز/یوگاو که پیش از همایش‌های ملی هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات برگزار شد ثبت شد بود.
نتایج این نظرسنجی، نشان‌دهنده تداوم روندی است که دو همایش ملی، اعتراض‌های مدنی در اعتراض به خشونت پلیس در بسیاری از شهرهای آمریکا و همینطور شرایط اسفناکی که همه‌گیری ویروس کرونا پدید آورده هم نتوانسته‌اند آن را تغییر دهند. در واقع، ثبات برتری بایدن در این رقابت، از 1940 به بعد بی‌سابقه بوده است.
درنظرسنجی‌هایی که از ابتدای سال گرفته شده‌اند، بایدن برتری به‌صورت میانگین 7درصدی خود را نسبت به ترامپ  حفظ کرده است. این رقم تنها یک درصد با میانگین برتری 8درصدی او درنظرسنجی‌هایی که اخیرا برگزار شده تفاوت دارد و نشان‌دهنده حفظ فاصله مشخص او با ترامپ است.
برتری بایدن در تمامی نظرسنجی‌ها، ‌نه هرگز به پایین‌تر از 4 یا 5درصد و نه به بالاتر از 10درصد رسیده است. این محدوده، به‌صورت چشمگیری باریک و نزدیک است.
نگاه به 19 انتخاباتی که از سال1940 به‌بعد برگزار شده نشان می‌دهد که میانگین محدوده درصد آرای نامزدی که در نهایت پیروز شده در نظرسنجی‌ها، از ژانویه سال برگزاری انتخابات تا ‌ماه سپتامبر همان سال، دست‌کم دو برابر شده است. این یعنی میانگین محدوده درصد‌ها در نظرسنجی‌ها، به 14 تا 16درصد نزدیک بوده است.
در واقع، آخرین باری که یک نامزد توانست رئیس‌جمهور مستقر را از کاخ سفید بیرون کند، محدوده برتری به‌صورتی دیوانه‌وار افزایش پیدا کرد. بیل کلینتون در ابتدای کارزار انتخاباتی خود، با فاصله‌ای دو رقمی رقیب خود را دنبال می‌کرد، اما بعد از همایش ملی حزبی، با اختلافی دو رقمی از رقیب جمهوریخواه خود در نظرسنجی‌ها پیش افتاد. درنهایت کلینتون جورج اچ دبلیو بوش را در انتخابات با 6درصد اختلاف شکست داد.
درواقع، هر دو باری که رئیس‌جمهور مستقر از کاخ سفید بیرون رفته، تحولات بزرگ در نظرسنجی‌ها ثبت شده است. شکست جیمی کارتر در مقابل رونالد ریگان نمونه بارز این الگوست. کارتر در ماه‌های ابتدایی سال1980 برتری چشمگیری داشت، اما به یکباره همه‌‌چیز به هم ریخت و در نهایت رونالد ریگان با 10درصد اختلاف پیروز شد.
امسال اما هیچ کدام از آن تحولات دیوانه‌وار روی نداده است و به جای آن، بایدن فاصله خود را درنظرسنجی‌ها با نسبت تقریبا یکسانی حفظ کرده است. او نه‌تنها در سطح ملی که در ایالات کلیدی که سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند فاصله‌اش را به‌صورت پایداری حفظ کرده است. او به‌صورت پایداری در ایالاتی که آرای الکترال آنها به 270 می‌رسد (تعداد رأی‌هایی که هر نامزد برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد) پیش بوده است و علاوه بر ایالاتی که هیلاری کلینتون در سال2016 در آنها برنده شده، در ایالات آریزونا، فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسن هم برتری خود را حفظ کرده است.
در مقایسه با کلینتون (نامزد دمکرات‌ها در انتخابات2016 که در نهایت رقابت را به ترامپ واگذار کرد)، بایدن هرگز درنظرسنجی‌های ملی حتی یک‌بار هم از ترامپ عقب نیفتاده است.
کارزار و ارقام بایدن درنظرسنجی‌ها را می‌توان با باراک اوباما در سال2012 مقایسه کرد که درنهایت با پیروزی او به پایان رسید.
درمجموع می‌توان گفت محدوده خطای 5درصدی درنظرسنجی‌های ایالتی آنقدر غیر رایج است که به‌احتمال بسیار زیاد می‌توان از همین حالا بایدن را برنده انتخابات خواند.
چیزی که در این مرحله از انتخابات می‌توان گفت این است که بایدن مدت‌هاست با فاصله‌ای پایدار پیشتاز بوده و وقتی هم که تمامی آرا شمرده شوند، احتمالا دوباره پیشتاز خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید