• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108970
+
-

نیازمندی‌های یک‌شهر هوشمند

یادداشت
نیازمندی‌های یک‌شهر هوشمند

محمد عمادی- کارشناس IOT (هوشمندسازی و اینترنت اشیاء)

شهر هوشمند، شهری است که دارای ۶‌المان ارتباطات هوشمند، حکمرانی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند و انرژی هوشمند باشد. لذا زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مهم‌ترین پارامتر در حرکت به سمت شهرهای هوشمند هدف ارائه خدمات برخط و امن به جامعه و مردمانش است.
ازاین‌رو حمایت دولت از توسعه زیرساخت‌های فنی شامل توسعه زیرساخت ارتباطی باند پهن بر مبنای فیبر نوری، توسعه باند پهن موبایل (نسل پنج ارتباطی)، توسعه مراکز داده، توسعه نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌های هوشمند و حمایت از استارتاپ‌های فعال در این حوزه امری ضروری است.
هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی کشورهاست. این هوشمندسازی نیازمند زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است.
براساس تجربیات جهانی و استدلال متخصصان، در استقرار هر یک از حوزه‌های خدمات یک شهر هوشمند ضرورت داشتن زیرساخت شبکه‌های پهن‌باند و استفاده از فناوری‌های فیبر نوری راهکاری گریزناپذیر است.

توجه به روش‌های نو در طراحی شهرها
مفاهیم شهر هوشمند به‌صورت جزیره‌ای و منفک از یکدیگر ایجاد و جامعه از بسیاری اهداف و دستاوردهای شهر هوشمند بی‌نصیب خواهد بود. یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث استقرار زیرساخت‌های شهر هوشمند موضوع پایداری این زیرساخت‌ها و فناوری‌ها در شهرهای هوشمند است.
روش‌های سنتی طراحی شهرها برای تهیه زیرساخت‌های شهر هوشمند مناسب نیست و باید از روش‌های نو در طراحی شهرها و زیرساخت تکنولوژیک آنها بهره برد.
باید در طراحی شهر هوشمند کمک کرد تا شهروندان به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکار و تکنولوژی شناخته شوند، نه صرفا مصرف‌کننده. استفاده از تکنولوژی در شهرهای هوشمند اجازه می‌دهد داده‌های مختلف از منابع مختلف شهرها تجمع، ذخیره، تجزیه و تحلیل و تبدیل به داده‌هایی شوند که در برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق شهر هوشمند به‌عنوان رابط میان بقیه زیرساخت‌ها و ابزارها، اینترنت
و ارتباط شبکه‌ای است که در سایه فیبر اتفاق خواهد افتاد.
شبکه‌های فیبرنوری و فناوری‌های آن در کشورهای خاورمیانه پیاده‌سازی شده و در کشورمان نیز در سال‌های اخیر به‌عنوان اولویت اصلی در دستور کار دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.
از آنجایی که اینترنت همراه پایداری شبکه کمتری نسبت به اینترنت ثابت دارد، در اینترنت ثابت بهتر می‌توان پهنای باند موجود را مدیریت کرده و برای کاربران پهنای باند ماندگارتری را فراهم کرد، به همین‌خاطر اینترنت ثابت یکی از ملزومات تشکیل شهر هوشمند و توسعه هوشمندسازی در کشورهاست.
به وضوح می‌توان گفت کشور ما وارد عصر گیگابایت شده و برای تحقق واقعی شهر هوشمند به‌ویژه در تهران باید بدانیم که استفاده از شبکه ثابت مبتنی بر فیبرنوری در همه لایه‌ها مورد نیاز است و تا زمانی که نتوان این زیرساخت را به‌طور کامل فراهم کرد، نمی‌توان شاهد پیاده‌سازی‌ تمام و کمال شهر هوشمند در کشور بود. اما یادآوری این نکته ضروری است که در این حوزه در دو، سه سال اخیر کارهای بزرگی انجام شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این موضوع پیشقدم و فعال بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید