• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108036
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/31KLr
+
-

حمل‌ونقل عمومی نیازمند حمایت دولت است

نگاه
حمل‌ونقل عمومی نیازمند حمایت دولت است


شهربانو امانی‌؛  عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران

در شرایط فعلی تامین هزینه‌های حمل‌ونقل شهری خصوصا در زمینه مترو به‌شدت افزایش پیدا کرده است. در کشورهای جهان براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، یکی از مراکز شیوع کووید-19 سیستم حمل‌ونقل عمومی، به‌خصوص مترو است، به شکلی که در برخی نقاط، مترو رتبه اول را داشته است. در روزهای اول انتشار بیماری کرونا در تهران هم از آنجا که مردم نگرانی بیشتری برای حفظ سلامتی خود داشتند، کمتر از سامانه حمل‌ونقل عمومی و مترو استفاده می‌کردند و در نتیجه مترو با 30درصد ظرفیت خود کار می‌کرد. همزمان با آن طرح ترافیک نیز لغو شد و در دولت و ارگان‌های مختلف برای مبارزه با ویروس کرونا، مدیریت واحد به‌وجود آمد. شهروندان هم مسئله را جدی گرفتند و مدیریت شهری نیز تمام تلاش خودش را برای مبارزه با کرونا به‌کار بست و بیش از 90میلیارد تومان در پایتخت هزینه کرد و آتش‌نشانی و سازمان‌ها را به‌کار گرفت.
مدیریت شهری جدید از اول کار خود سعی کرد با هر سرمایه‌ای که به‌دست آورده است یک ایستگاه مترو افتتاح کند. همچنین برای نخستین‌بار در طول مدیریت شهری در بودجه سال1397 به مدیریت شهری تهران اجازه داده شد از محل اوراق مشارکت 910میلیارد تومان هزینه کند. با حمایت دولتی و یاری بانک مرکزی این کار با موفقیت پیش رفت و امیدوار هستم از سهمیه اوراق مشارکت سال1399 هم به شهرداری بودجه داده شود. در برنامه سوم شورا در تبصره7 ماده50 واگذاری ساخت، تکمیل یا بهره‌برداری حداقل یکی از خطوط جدید یا موجود مترو شهر تهران به بخش خصوصی داده شد که حداکثر تا پایان سال سوم برنامه باید در این زمینه اقدام شود. مدیریت شهری هم باید مسئله را جدی بگیرد، زیرا می‌تواند تامین منابع مالی را در پی داشته باشد و به نقدینگی سمت و سو بدهد. با این اوصاف اکنون در شرایط سخت کرونا، هر آنچه در توان مدیریت شهری بود به‌کار بسته شده است. هفته گذشته رونمایی واگن ملی را داشتیم که امید است در این طرح شرکت‌های دانش‌بنیان، معاونت علمی و فناوری و 4کارخانه واگن‌سازی‌ مترو مخصوصا واگن‌سازی‌ تهران بتوانند 85درصد از واگن‌سازی‌ و قطارهای شهری را بومی‌سازی‌ کنند.
براساس تبصره7 ماده50 چنانچه معاونت اقتصادی و مالی و مدیریت شهری بسته اقتصادی و سرمایه‌گذاری خوبی را به شهروندان ارائه کند یکی از بازارهای جذب این سرمایه‌ می‌تواند در حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو باشد. دولت باید یک سوم یارانه بلیت را از محل بهینه‌سازی‌ سوخت پرداخت کند. دولت دوازدهم این‌کار را شروع کرده است که البته لازم بود، ولی کافی نیست. ما نیازمند حمایت همه‌جانبه و ملی در این امور هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید