• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 26 مرداد 1399
کد مطلب : 107719
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6QO8
+
-

آلاینده‌ها 700میلیارد تومان عوارض محیط‌زیستی می‌دهند

لایحه پرداخت 20درصد از عوارض آلایندگی درصورت موافقت شورای نگهبان، سال آینده اجرایی می‌شود

محیط زیست
آلاینده‌ها 700میلیارد تومان عوارض محیط‌زیستی می‌دهند

لایحه پرداخت ۲۰درصد از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط‌زیست به احتمال فراوان سال آینده عملی می‌شود. این لایحه اکنون در اختیار شورای نگهبان است و سازمان حفاظت محیط‌زیست امیدوار است از سال۱۴۰۰ به بعد ۲۰درصد از عوارض آلایندگی به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود. این رقم قرار است برای رفع آلایندگی‌ها اختصاص یابد. مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره به ایسنا گفت: خواست همیشگی سازمان حفاظت محیط‌زیست این است که بخشی از تسهیلات عوارض آلایندگی که به خزانه دولت پرداخت و به‌حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست هزینه شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست مطابق ماده۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده لایحه‌ای را تنظیم کرده است که براساس آن ۴۰درصد از عوارض آلایندگی صنایع به شهرداری‌ها، ۴۰درصد به وزارت راه و شهرسازی و ۲۰درصد هم به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود.

20درصد عوارض آلاینده‌ها به صندوق محیط‌زیست می‌رود
به‌گزارش همشهری، این لایحه اکنون در اختیار شورای نگهبان است و به بعضی از بندهای آن ایرادهایی وارد شده است که درصورت رفع آنها به دولت ابلاغ خواهد شد تا از سال۱۴۰۰ به بعد ۲۰درصد از عوارض آلایندگی به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود.  در سال‌جاری با پیگیری‌‌های صورت گرفته، به مجلس پیشنهاد شده که ۳۵درصد عوارض آلایندگی بدون استثنا برای امسال به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود که با موافقت کمیسیون تلفیق مصوب شد، این کار طی سال‌جاری صورت گیرد. چندین سال است که سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیر موضوع عوارض آلایندگی است و اکنون قسط اول آن به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شده است. بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ یک‌درصد عوارض آلایندگی وصول شده معادل ۱۶۰۰میلیارد تومان بود. پیش‌بینی می‌شود که برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ این رقم به 2هزار میلیارد تومان برسد که سقف ۳۵درصدی این مبلغ برای سازمان محیط‌زیست ۷۰۰میلیارد تومان‌است.

عوارض آلایندگی صرف آموزش و کاهش آلودگی می‌شود
بخشی از درآمدهای حاصل از عوارض آلایندگی برای ارتقای برنامه‌های آموزشی، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی، کمک به رفع آلودگی‌ها و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و پایش که وظیفه اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است، هزینه می‌شود و سازمان برای این منظور باید به‌دنبال مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری باشد. در متن قانون هوای پاک آمده است که این عوارض به شهرها برسد. اما قرار نیست شهرها با عوارض آلایندگی اداره شوند. قرار است با این عوارض کمک شود که صنایع بتوانند رفع آلودگی کنند تا مردم در داخل شهرها هوا و آب تمیزتری داشته باشند و پسماند نیز مدیریت شود.
سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیش‌بینی کرد که امسال با این ۳۵درصد حدود ۷۰۰میلیارد تومان به صندوق محیط‌زیست واریز شود. بنابراین با مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های فناور، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها، مذاکره و بیش از ۵۰۰میلیارد تومان تعهد ایجاد کرده‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید