• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107648
+
-

رونق مناطق مرزی با سامانه گرمسیری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه از مزایای طرح آبی گرمسیری در نواحی مرزی غرب می‌گوید

کرمانشاه
رونق مناطق مرزی با سامانه گرمسیری

فرحناز چراغی-  کرمانشاه - خبرنگار

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین طرح آبی گرمسیری کشور در نواحی مرزی غرب کشور روز پنج‌شنبه (23 مرداد) از طریق ویدئو‌کنفرانس و با حضور رئیس‌ جمهوری افتتاح شد. سامانه گرمسیری در مجموع ۵۳ هزار هکتار از اراضی کرمانشاه و ایلام را سیراب می‌کند که از این میزان ۳۴ هزار هکتار در کرمانشاه و ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار در استان ایلام قرار دارد و بقیه اراضی نیز معارض دارد و در دست بررسی است. بهره‌برداری از ۲۳ هزار هکتار این طرح در کرمانشاه به طور مستقیم برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی می‌کند و با توسعه صنایع جانبی منجر به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی گسترده خواهد شد.  
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه این طرح را یکی از طرح‌های بنیادین غرب کشور توصیف می‌کند و به همشهری می‌گوید: ‌«افزایش بهره‌وری، افزایش عملکرد در هر هکتار، جذب سرمایه‌گذاری‌ جدید به‌ویژه در صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، توسعه صادرات محصولات کشاورزی، تقویت گردشگری و افزایش تولید باغی از مهم‌ترین مزایای اجرای این سامانه گرمسیری است که در افق میان‌مدت و درازمدت تاثیرات گسترده طرح فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.»
«هدایت حاتمی» با بیان این‌که از مجموع ۳۴ هزار هکتار اراضی کرمانشاه که زیر پوشش پروژه سامانه گرمسیری قرار دارد تا پایان امسال حدود ۲۳ هزار هکتار در اراضی سرپل‌ذهاب، دشت‌های قراویز، ذهاب شمالی و جنوبی و ازگله به بهره‌برداری می‌رسد، می‌افزاید: «در این مرحله سامانه در 13 هزار هکتار از اراضی کرمانشاه بهره‌برداری شد.» وی مهم‌ترین تاثیر اجرای این طرح را رونق کسب و کار، معاملات و کشت و کار می‌داند و توضیح می‌دهد:‌ «مردمی که تا دیروز اراضی خود را به صورت دیم کشت می‌کردند، امروز کشت آبی انجام می‌دهند. از آنجا که کشت آبی دائم نیازمند مراقبت است، در نتیجه مردم به سمت رفتارهای بیشتر اقتصادی سوق می‌یابند.»
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه به بخش دیگری از تاثیر این طرح در آینده اشاره می‌کند و آن، صرفه‌جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی و حتی تزریق آب به منابع زیرزمینی، افزایش مراحل کشت تا 3 بار،‌کشت اقتصادی و بازارپسند، اصلاح الگوی کشت با کمک جهاد کشاورزی و ارتقای مهارت کشاورزان است.
حاتمی با اعلام آمادگی برای همکاری با کشاورزان و افزایش بازدهی محصول کشاورزی و در نتیجه درآمد و اشتغال‌زایی در منطقه ادامه می‌دهد: «افزایش بازدهی محصول و درآمد مردم موجب تثبیت اشتغال و حضور جوانان در روستاهای مرزی می‌شود. هرچه سکونت مردم در مناطق مرزی افزایش یابد، امنیت پایدار مبتنی بر حضور مردم نه حضور نیروهای نظامی در منطقه افزایش خواهد یافت.»
او همچنین از پیگیری برای جذب سرمایه‌گذاری در منطقه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند:‌ «رونق منطقه به دلیل نزدیکی به مرز عراق موجب افزایش صادرات، که خود مصداق جهش تولید است، می‌شود. به همین دلیل از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف فراوری، صنعتی و تبدیلی دعوت می‌کنیم که با سرمایه‌گذاری در منطقه رونق تولید را ایجاد کنند.» به گفته حاتمی، از سرمایه‌گذاران با اعطای وام و هماهنگی‌های اداری حمایت لازم صورت خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید