• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107637
+
-

«صدای تاریخ» ایران جهانی می‌شود

کمیته ملی موزه‌های ایران در حال جمع‌آوری شناسنامه هویت شنیداری ایران و ارسال آن به موزه‌های جهان است

میراث ناملموس
«صدای تاریخ» ایران جهانی می‌شود

 کمیته ملی موزه‌ها (ایکوم) در ایران، موسیقی مقامی ایران را به‌عنوان یک اثر موزه‌ای زیر عنوان «صدای تاریخ» به بناهای تاریخی ملی و جهانی ایران می‌برد تا آغازگر یک گفتمان جهانی برای تلفیق موسیقی فولکلور با بناهای تاریخی در شورای بین‌المللی موزه‌ها شود.
صدای تاریخ که اکنون با حمایت ایکوم ایران آغاز شده است قرار است با شناسایی بزرگان موسیقی مقامی ایران که برخی‌‌شان تاکنون دیده نشده‌اند، اقدام به جمع‌آوری پرونده ثبت ملی چهره‌های شاخص موسیقی مقامی در گوشه و کنار ایران کند.
سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران به نمایندگی از شورای جهانی موزه‌ها در این‌باره به همشهری گفت: کمیته ملی موزه‌های ایران در ابعاد مختلف به‌منظور حفاظت از میراث‌فرهنگی و شناخت و معرفی این میراث در طول سال‌های گذشته عمل کرده است و در موضوع صدای تاریخ نیز به این نتیجه رسید که موسیقی به‌عنوان یکی از پدیده‌های فرهنگی مهم که زبان قدیمی و بین‌المللی و مشترک بین گروه‌های مختلف فرهنگی و انسانی می‌تواند قابلیت پرداخت به‌عنوان یک فعالیت موزه‌ای داشته باشد. محیط طباطبایی اعلام کرد: با شروع بحران کرونا در ایران و در اسفندماه سال98 پیشنهاد آغاز پروژه «صدای تاریخ» با مفهوم همزیستی بر بستر آثار تاریخی مطرح شد.
به‌گفته رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران، پروژه صدای تاریخ با رونمایی از ساز احیاشده عیلامی که از آن با عنوان چنگ ارجان نام برده شده است آغاز شد و در فضاهای تاریخی ایران تداوم دارد.

استادان موسیقی مقامی در مسیر میراث جهانی
سیداحمد محیط طباطبایی با اشاره به شناسایی استادان موسیقی بومی و مقامی ایران در ادامه پروژه «صدای تاریخ» و جمع‌آوری و معرفی افراد و موسیقی‌های مقامی و فولکلور ایران که قابلیت موزه‌ای دارند گفت: نتیجه نهایی صدای تاریخ، سال آینده و در روز جهانی موزه‌ها در فضاهای تاریخی همچون میدان نقش‌جهان اصفهان یا محوطه جهانی تخت‌جمشید با حضور و اجرای بزرگان موسیقی محلی ایران که در این مجموعه شناسایی شده‌اند ارائه می‌شود و پس از آن استمرار و ادامه پروژه از طریق ایکوم ایران در موزه‌های جهان و شهرهای مختلف ادامه می‌یابد تا همبستگی موزه‌ای در سطح جهانی ایجاد شود. رئیس ایکوم ایران با اعلام اینکه «صدای تاریخ» با مسئولیت و پیگیری استاد «سیف‌الله شکری» احیاگر چنگ باستانی ارجان که از سنگ‌نگاره‌ای در خوزستان ساخته شد، در حال انجام است، افزود: موزه‌ها دیگر تنها مکان نمایش آثار نیستند و مفهوم موزه مهم‌تر از نمایش اشیاء شده است. کاری که در ماجرای «صدای تاریخ» نیز در حال انجام است، احیا و استمرار و شناخت و معرفی موسیقی مقامی و محلی ایران در فضاهای تاریخی است که خود یک مفهوم موزه‌ای است. محوطه یا شهر تاریخی خود یک موزه است و موسیقی بخش تکمیل‌کننده این موزه است. بنابراین در نگاه ایکوم ایران معرفی و شناخت و حفاظت از موسیقی بومی و مقامی نقاط مختلف کشور و تلفیق آن با آثار و بناهای تاریخی ایران یک رفتار موزه‌ای است.

شناسنامه هویت شنیداری ایران تکمیل می‌شود
سیف‌الله شکری، احیاگر سازهای باستانی ایران و سازنده چنگ باستانی ارجان متعلق به دوره عیلام باستان نیز درباره رویداد«صدای تاریخ» به همشهری گفت: صدای تاریخ با رویکرد زیست موسیقی در بناهای تاریخی و با هدف حضور میراث ناملموس و معنوی موسیقی اقوام در بناهای تاریخی و هویت‌ موسیقایی میراث فرهنگی درست در دوران شیوع کرونا در ایران آغاز شد.
 او افزود: تاکنون برای جمع‌آوری هویت موزه‌ای موسیقی مقامی ایران 9هزار کیلومتر در کشور طی شده است.
احیاگر سازهای باستانی ایران تأکید کرد: «صدای تاریخ» در سفرهای چنگ‌های باستانی ایران قصه بزرگان موسیقی مقامی ایران را با عنوان موزه‌های زنده موسیقی روایت می‌کند تا نسل‌های بعدی نیز به‌عنوان یک شناسنامه هویتی در بخش شنیداری با این افراد آشنا شوند.
او گفت: تیم شناسایی استادان موسیقی مقامی و محلی ایران در 6ماه اول به شناسایی استادان بزرگی که در گوشه و کنار ایران زندگی می‌کنند پرداخت. وی افزود: شناسایی بزرگان در خطر موسیقی مقامی در «صدای تاریخ» انجام شد و گنجینه های  و  شناسنامه هویتی شنیداری ایران معرفی شوند. سیف‌الله شکری اعلام کرد: هویت شنیداری موسیقی اقوام توسط ایکوم ایران به تمام کمیته‌های ملی موزه‌های جهان ارائه می‌شود تا صدای تاریخ ایران به واسطه موزه‌های جهانی معرفی و در گام بعدی با محوریت ایران پکیج کامل گفتمان صدای تاریخ موزه‌های جهان ارائه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید