سفارش داور به وزیر
براساس اشعار شعرای نامدار نمایشنامه تولید کنید
مهرداد رهسپار
در 4 برگ سندی که از سال1315 باقیمانده، علیاصغر حکمت، وزیر معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه طی نامهای از علینقی وزیری درخواست میکند تا براساس اشعار شعرای نامدار ایران، قطعات نمایشی ساخته شود تا بهوسیله فن نمایش بتوان آن را در جهت تعلیم و تربیت دانشآموزان در مدارس استفاده کرد. علینقی وزیری دست بهکار میشود، اما نامه دیگری میرسد که از میان شعرا، سعدی انتخاب شود، زیرا وزارت معارف قصد داشت براساس اشعار سعدی نمایشی در بزرگداشت آن اجرا شود. علینقی وزیری در نامهای به وزیر معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه مینویسد که این کار جدید بوده و پیش از این در ایران سابقه نداشته است. بنابراین باید این کار را با دقت انجام داد تا ماندگار شود. وزیری به قول خودش «تجسس» در بوستان و گلستان را آغاز میکند و قطعاتی براساس اشعار سعدی میسازد. این قطعات از دو نظر اهمیت دارد، نخست اینکه وزیری این قطعات را پس از اجرای تابلوهایی از شاهنامه توسط مجتبی مینوی و عبدالحسین نوشین در جشن هزاره فردوسی در سال1313 ساخته است، بنابراین نمیدانیم که تفاوت کار وزیری و نوشین جز افزودن موسیقی به قطعات نمایشی چیست. دوم اینکه وزیری این قطعات را پیش از تاسیس سازمان پرورش افکار و شکلگیری کمیسیون نمایش زیرنظر سیدعلی نصر میسازد؛ کمیسیونی که بخش نمایش آن به اجرای قطعات نمایشی در تاریخ ایران مشهور است. این نامه نشان میدهد که نباید مبدا همه تحولات تئاتر ایران را در تاسیس هنرستان هنرپیشگی، یا تاسیس کمیسیون نمایش سازمان پرورش افکار در سال137 بدانیم.
(منبع اسناد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شماره سند: 1426441)