• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106544
+
-

خبر خوشی دیگر برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران

450میلیارد تومان اوراق مشارکت به مترو تزریق شد

450میلیارد تومان اوراق مشارکت به مترو تزریق شد


مدیرعامل متروی تهران از تزریق 450میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت برای تأمین منابع مالی توسعه خطوط 3، 6 و 7 متروی پایتخت خبر داد و از خبرهای خوش برای توسعه شاهرگ حیاتی تهران رونمایی کرد.
علی امام در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اوراق مشارکت سال97 گفت: «این اوراق، 1300میلیارد تومان بود که در تاریخ 31تیرماه98 منتشر شد و به فروش رسید. 390میلیارد تومان از این اوراق مشارکت در اختیار بانک صنعت و معدن بود و عاملیت 910میلیارد تومان اوراق دیگر را بانک آینده برعهده داشت. بخشی که برعهده صنعت و معدن بود در مهر‌ماه سال98 برای خطوط 6 و 7 آزاد شد، اما منابع 910میلیارد تومانی که قرار بود توسط بانک آینده منتشر شود، به‌دلیل عدم‌پذیرش وثیقه‌های ملکی شهرداری تهران آزاد نشده بود. این اوراق مذکور هم اواسط تیرماه طبق توافق جدیدی که بین معاونت مالی شهرداری و بانک آینده صورت گرفت، اجرایی و قرار شد با مساعدت بانک مرکزی ضمانتنامه بین بانکی اخذ و سهم شهرداری از این اوراق آزاد شود.»
مدیرعامل متروی تهران ادامه داد: «اوراق مشارکتی که برای مترو منتشر می‌شود براساس قانون حمایت از سامانه‌های ریلی مصوب اسفند1385 مجلس شورای اسلامی 50درصد آن در تعهد دولت و 50درصد دیگرش در تعهد شهرداری است. برهمین اساس، با قبول ضمانتنامه بین‌بانکی که از سوی بانک شهر در وجه بانک آینده صادر شد، حدود 3هفته پیش سهم 50درصدی شهرداری را دریافت کردیم. درباره 50درصد سهم دولت اما بانک آینده وثیقه و تضمین خاص خود را طلب می‌کرد که این موضوع نیز هفته گذشته با پیگیری‌های معاونت مالی شهرداری برطرف و قرار شد طبق بند9 مصوبه بسته محرک اقتصادی که در شورای شهر تهران به تصویب رسید، از طریق گرفتن هولوگرام تامین شود.» او اضافه کرد: «پنجشنبه گذشته، بخش باقیمانده اوراق مشارکتی که نزد بانک آینده بود نیز آزاد و به خزانه شهرداری تهران واریز شد تا پشتوانه‌ای برای عملیاتی‌کردن برنامه‌های مترو در سال‌جاری باشد.» علی امام در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های امسال این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: «در برنامه امسال راه‌اندازی 12ایستگاه در خطوط 3، 6 و 7 خواهد بود که 7ایستگاه در خط6، 4ایستگاه در خط7 و یک ایستگاه در خط3 پیش‌بینی شده است. امیدواریم این اقدامات به همراه افتتاح 2پست برق در خطوط 3 و 7 تا پایان سال اجرا شود.»
او در خصوص فعالیت‌های مربوط به مطالعات خط10 مترو گفت: «این خط در فاز مطالعاتی قراردارد. بخش غربی خط10 حدفاصل میدان کتاب تا وردآورد را در اولویت قرار داده‌ایم که طبیعتا تأمین منابع مالی آن حساس‌ترین بخش کار است. ضمن اینکه طراحی آن نیز توسط مشاور ذیصلاح در حال انجام است.»
علی امام با اشاره به اینکه تأمین مالی و تعیین مدل مالی مناسب، بحث مهم کار است، تصریح کرد: «3منطقه 2، 5 و 22 در بخش غربی این خط ذینفع هستند که ما با هر سه شهردار این مناطق در 2هفته اخیر جلساتی را برگزار کرده‌ایم. این جلسات خوشبختانه منجر به‌ صورتجلسات و تفاهمنامه‌هایی شده است. هفته پیش تفاهمنامه‌ای با شهردار منطقه22 مبادله داشتیم و پنجشنبه هم با شهردار محترم منطقه5 به توافقات خوبی رسیدیم. ضمن اینکه پیش از آن با شهرداری منطقه2 هم توافق کرده بودیم. »
مدیرعامل متروی پایتخت در پایان درباره بودجه‌های مصوب شورای اسلامی شهر تهران برای مترو هم گفت: «بودجه مصوب شورا برای مترو 2800میلیارد تومان است که 800میلیاردتومان آن غیرنقدی است. با توجه به پیگیری‌هایی که از ابتدای سال انجام شده، درخصوص تأمین این بخش از بودجه خیلی امیدواریم. ضمن اینکه نسبت به تحقق نیمی از 2هزار میلیاردتومان بودجه نقدی نیز خوش‌بین هستیم؛ اما به‌هرحال این موضوع به شرایط بستگی دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید