• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106080
+
-

هشدار برای برگزاری آزمون‌های سراسری در روزهای آینده

آزمون‌های متوالی؛ فرصت دوباره‌‎ای به کووید-19

یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا: طبق مدل‌‎سازی‌ها، احتمال ابتلای 60درصد داوطلبان شرکت‌کننده به ویروس کرونا وجود دارد

مهدیه تقوی راد- خبرنگار

درحالی‌که 25استان در کشورمان در وضعیت هشدار و قرمز قرار دارند، قرار است آزمون‌های سراسری سمپاد و دکتری آخر همین هفته برگزار شود. این در حالی است که در این ایام روزانه بیش از 200هموطن در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. 25تیر امسال بود که فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان از تغییر زمان برگزاری این آزمون که قرار بود روز 27تیر برگزار شود، خبر داد و گفت به شرطی که ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه دهد این آزمون با تأخیر دوهفته‌ای برگزار خواهد شد. حالا با مجوز ستاد ملی پیشگیری از کرونا قرار است آزمون پایه هفتم ۹مرداد و آزمون پایه دهم ۱۰مرداد برگزار شود. در این آزمون ۲۱۳هزار و ۸۸نفر در پایه هفتم و ۱۱۷هزار و ۵۲۸نفر در پایه دهم ثبت نام کردند و در یک‌هزار و 722حوزه امتحانی در پایه هفتم و یک‌هزار و 82حوزه امتحانی پایه دهم با یکدیگر رقابت می‌کنند. از بین این افراد ۱۷هزار و ۳۲۷نفر در پایه هفتم و ۱۱هزار و ۸۷۵نفر در پایه دهم پذیرش خواهند شد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله داشتن ماسک برای شرکت‌کنندگان در این آزمون الزامی اعلام شده اما با وجود این برای برگزاری این آزمون‌ها اختلاف نظر میان اعضای ستادملی مقابله با کرونا زیاد است. منتقدان می‌‎گویند در هر محلی که تجمع وجود داشته باشد، امکان ابتلای افراد به ویروس کرونا بیشتر می‌شود. همزمان با برگزاری آزمون سمپاد، قرار است آزمون دکتری نیز در روز پنجشنبه 9مرداد با حضور ۱۷۴هزار و ۴۴۶داوطلب در کشور برگزار شود. آزمون‌هایی که حتی اگر فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها رعایت شود و همه افراد نیز از ماسک استفاده کنند نمی‌توان به‌طور قاطع گفت که امکان شیوع ویروس در میان داوطلبان وجود نخواهد داشت. این تمام ماجرا نیست، طبق اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، روزهای  17و 18مرداد آزمون سراسری کارشناسی ارشد ناپیوسته برگزار می‌شود و پس از آن کنکور سراسری در روزهای 29، 30 و 31مرداد و اول شهریور. ماجرا ادامه دارد؛ کارشناسی ناپیوسته و فنی حرفه‌ای هم قرار است روز 14شهریور برگزار شود. امسال ۶۵۹هزار و ۱۹۳ نفر داوطلب آزمون کارشناسی ارشد سال۹۹ هستند که برگزاری کنکور آنها هم تجمع بزرگی خواهد بود.
اصرار به برگزاری کنکور و آزمون سمپاد در حالی از سوی سازمان سنجش و آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد که مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستادملی مقابله با کرونا معتقد است با توجه به شرایط فعلی کشور و با توجه به این وضعیت شهر تهران از نظر شیوع ویروس کرونا برگزاری کنکور سراسری اصلا مناسب نیست و باید به تعویق بیفتد؛ چراکه امکان انتقال بیماری با وجود ساعت‌ها نشستن داوطلبان کنکور و آزمون سمپاد در یک فضای بسته وجود دارد. محرز با تأکید بر اینکه سرعت انتشار این ویروس بسیار وحشتناک و فوق‌العاده بالاست، تأکید کرد هرجایی که تجمعی صورت می‌گیرد باید تجمعات لغو شود؛ عزا، عروسی، رستوران و یا هر مراسم دیگری باشد.

تجمعات؛ علت اصلی ابتلا به ویروس کرونا
محمد رضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست و عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران به همشهری گفت: پیش از این نتایج مدل‌سازی‌‌ها درباره ابتلای ایرانیان به ویروس کرونا و مشخصا پیش‌بینی پیامدهای برگزاری کنکور استخراج و به ستاد ملی کرونا هم ارائه شده است. او می‌افزاید: درصورت برگزاری کنکور سراسری احتمال ابتلای 60درصد داوطلبان شرکت‌کننده به ویروس کرونا وجود دارد؛ به همین دلیل معتقدیم به هیچ عنوان این آزمون‌های جمعی نباید برگزار شود.
این عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: مدلسازی‌های صورت‌گرفته براساس نوسان ابتلای ایرانیان به ویروس کرونا -از دی‌ماه98 تا‌کنون- بوده که نتایج آن براساس تحلیل نمودارهای ستونی به‌دست می‌آید. محبوب‌فر ادامه داد: متأسفانه امروزه 80درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا ناشی از حضور در دورهمی‌ها، جلسات و تجمعات مناسبتی است. درحالی‌که وضعیت کشورمان از نظر شیوه ویرس کرونا نامعلوم و مبهم است، در چنین شرایطی صحبت از برگزاری کنکور و امتحانات سمپاد و دکتری و... بسیار نسنجیده است و تنها راه مانع‌شدن از شیوع تعداد بیشتری افراد به این بیماری لغو کنکور و آزمون‌های آموزش و پرورش است.
او با تأکید بر اینکه کنکورها و آزمون‌های جمعی نباید در شرایط فعلی برگزار شود، گفت: هیچ محل تجمعی حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصون و مقاوم از ویروس کرونا نیست و در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بحث بر سر این بود که کنکور برگزار نشود اما عده‌ای عقیده داشتند اگر این آزمون برگزار نشود باعث ضرر و زیان مالی برای عده‌ای از افراد می‌شود. با وجود این به‌نظر می‌رسد مافیای کنکور به تنها مسئله‌ای که اهمیت نمی‌دهد جان و سلامتی داوطلبان کنکور است.
محبوب‌فر با بیان اینکه ویروس کرونا از طریق عطسه، سرفه و تنفس منتقل می‌شود و ویروس این قابلیت را دارد که حداقل 8ساعت در فضای بسته زنده بماند، گفت: در امتحان حضوری که در یکی از دانشگاه‌ها در خردادماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، بعد از آزمون 6نفر از دانشجویان به کرونا مبتلا شدند. در امتحانی دیگر شاهد این بودیم که با گذشت یک ربع از آغاز امتحان دانشجویان ماسک‌های خود را برداشته و امتحان خود را ادامه دادند و دلیل این مسئله را سختی امتحان دادن همراه با ماسک عنوان کردند.
او گفت: در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد که دانش‌آموزان برای برگزاری کلاس‌های عملی به مدرسه رفتند نیز تعداد زیادی به کرونا مبتلا شدند و این بیماری را به دیگر اعضای خانواده خود سرایت دادند. به جرأت می‌توان گفت که 30درصد از موارد ابتلای جدید به این بیماری ناشی از همین مسئله است و اکنون در بسیاری از شهرها شاهد این هستیم دانش‌آموزانی که در اردیبهشت و خرداد به مدرسه رفته بودند با ابتلا به این بیماری، موجب شیوع آن در خانواده و اعضای فامیل شده‌اند.

نامه به رئیس‌جمهور برای تعویق کنکور
در همین حال حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار برگزاری کنکور در زمان کنترل بیماری در کشور شود.
در قسمتی از نامه شهریاری با اشاره به اصل113 قانون اساسی و جایگاه رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی سلامت و با توجه به شیوع ابتلا و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری آمده است: با توجه به نگرانی جدی دلسوزان جامعه پزشکی و داوطلبان و خانواده‌های آنها توصیه می‌شود تمام کنکورهای سراسری زمانی برگزار شود که بیماری در کل کشور به‌طور کامل تحت کنترل درآمده باشد. زیرا تجربه نشان داده اجرای پروتکل‌های یکسان با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشور نمی‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد و متأسفانه ممکن است شاهد همه‌گیری شدیدتر با مرگ‌ومیر بالا باشیم و کسی نتواند جوابگوی ملت باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید