• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198515
+
-

چرا آزمون آیلتس دوباره لغو شد؟

آزمون «آیلتس» پس از 5‌ماه توقف قرار بود صبح دیروز در 3مرکز تهران برگزار شود اما پیش از برگزاری، سازمان سنجش خبر از لغو آن داد. آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های مهم بین‌المللی است که مهارت زبان انگلیسی شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. افرادی که می‌خواهند در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ادامه تحصیل دهند یا به یک کشور انگلیسی‌زبان برای کار یا زندگی مهاجرت کنند، باید نمره قابل‌قبولی از این آزمون به‌دست آورند. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت ساماندهی، هماهنگی، صدور مجوز و نظارت بر برگزاری آزمون‌های بین‌المللی و کلیه آزمون‌های زبان‌های خارجی بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و بر همین اساس هم بود که دی1401 زمانی که فضای مجازی یکباره پر شد از اخبار لغو برگزاری آزمون آیلتس در ایران، با وجود بازتاب گسترده خبری اما همه منتظر واکنش رسمی از سوی این سازمان بودند. در نهایت هم سازمان سنجش این خبر را تأیید و اعلام کرد با هدف بازنگری مقررات، توسعه مراکز برگزاری و رفع مشکلات موجود از اسفند1401 تا اطلاع ثانوی ثبت‌نام آزمون آیلتس در کشور انجام نمی‌شود. پس از 2‌ماه در اردیبهشت امسال سازمان سنجش لینک ثبت‌نام آزمون جدید را روی سامانه این سایت قرار داد و در نهایت هم اعلام شدکه آزمون تنها در 3مرکز تهران و در تاریخ 7مرداد1402 برگزار خواهد شد. اما این آزمون با وجود اینکه داوطلبان زیادی هم از سایر شهرهای کشور به پایتخت سفر کرده بودند، بدون اطلاع قبلی و یکباره لغو شد.

دلیل لغو آزمون
طی چند سال اخیر سازمان سنجش کشور به‌دلیل لو رفتن سؤالات کنکور سراسری از سوی نهادهای مختلف و افکار عمومی تحت فشار قرار دارد و سال گذشته هم زمانی که خبر لغو این آزمون منتشر شد، رئیس سازمان سنجش عنوان کرده بود که مشکلات موجود در برگزاری این آزمون اعتبار کشور را با مشکل مواجه می‌کند. حالا این برای نخستین بار است که یک آزمون بین‌المللی به چنین دلیلی لغو می‌شود. در این‌باره اظهارنظرهای متفاوتی هم در فضای مجازی منتشر شده است. چند کاربر که به‌نظر می‌رسد برای شرکت در آزمون مجبور به پرداخت هزینه‌های سفر از شهری دیگر به تهران شده‌اند، خرید و فروش سؤالات آزمون را تضییع حقوق و هدررفت هزینه‌های سفر به تهران می‌دانند. یکی از آنها نوشته‌ «به‌طور کلی کسایی که پول میدن تا با تقلب مدرک بگیرن رو نمی‌فهمم. کسی که مدرک می‌گیره یا برای ثبت درخواست تحصیل در دانشگاه‌های خارجیه، یا برای پیدا کردن کار... خوب اگه مدرک با تقلب می‌گیرن و زبان بلند نیستن اونجا می‌خوان چیکار کنن که الان تاوانش رو ما باید بدیم؟» کاربر دیگری هم در توییتر نوشته «آزمون آیلتس رو کنسل کردن و گفتن سؤالا رو فروختن. می‌دونید چند نفر از شهرهای دیگه اومدن و چه هزینه‌ای برای هواپیما و اتوبوس دادن که امروز خودشونو به آزمون برسونن. این حجم از استرس رو چطور میشه تحمل کرد؟» یکی دیگر از کاربران توییتر دلیلی متفاوت از لغو این آزمون اعلام کرده و نوشته «بازرس سازمان استرالیایی آی‌دی‌پی پس از آنکه متوجه لو رفتن سؤالات این آزمون شده، اجازه برگزاری آن را نداده.» سازمان آی‌دی‌پی با همکاری مشترک دانشگاه کمبریج و کنسولگری بریتانیا آزمون آیلتس را برگزار می‌کند و همسو با آن سازمان سنجش آموزش کشور که متصدی برگزاری آزمون‌های دولتی در ایران است، اعلام کرده که باید برای برگزاری این آزمون‌ها مجوز لازم را صادر کند. این نکته را عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم تأیید کرده و بلافاصله پس از لغو آزمون درباره دلایل آن به فارس گفته «طی بررسی‌هایی که به‌عنوان ناظر آزمون آیلتس انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این آزمون نباید برگزار شود.»

آزمون جدید چه زمانی برگزار می‌شود؟
 چند ساعت پس از صحبت‌های پورعباس هم سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای به تشریح دلایل لغو این آزمون و شرایط برگزاری آن در روزهای آینده پرداخت و نوشت: «به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند آزمون آیلتس از سوی 3سنتر اصلی به نمایندگی از مؤسسه IDP (به‌عنوان صاحب امتیاز آزمون) و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. در ساعات منتهی به برگزاری آزمون مورخ ۷مرداد۱۴۰۲ (۲۹جولای۲۰۲۳)، براساس گزارش ناظران این سازمان به‌دلیل افشای سؤالات و با هدف حفظ سلامت آزمون، پیشگیری از تقلب، تخلف و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان با اطلاع مؤسسه IDP آزمون‌ مذکور لغو شد.» در بخش دیگر این اطلاعیه هم آمده است: «داوطلبان می‌توانند با مراجعه به مراکز مجری برگزاری آزمون نسبت به دریافت هزینه آزمون و یا انتخاب تاریخ جدید اقدام کنند. لازم به یادآوری است راهبرد این سازمان در فرایند نظارت (طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی) صیانت از حقوق داوطلبان و جلوگیری از بروز هرگونه تخلف و تقلب مطابق با قوانین و مقررات جاری کشور و همچنین دستورالعمل‌های حفاظت آزمون است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید