• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105532
+
-

100ثانیه خبر

  پرتاب ماهواره نظامی کره با فالکون ۹
بامداد دیروز، شرکت «اسپیس‌ایکس» با موشک «فالکون۹» یک ماهواره نظامی کره‌جنوبی را به فضا پرتاب کرد. به گزارش وب‌سایت اسپیس‌فلایت، ماهواره‌ نظامی کره‌جنوبی، «آناسیس2» نام دارد و توسط بخش دفاعی و فضایی ایرباس ساخته شده است. آناسیس2 نخستین ماهواره‌ای است که برای دولت کره‌جنوبی پرتاب می‌شود و ارتباطات ایمن را برای ارتش این کشور فراهم می‌کند. پیش‌تر، ارتش این کشور برای ارتباطات خود به ماهواره‌های بین‌المللی و غیرنظامی متکی بود.

  قطب‌نمای مغناطیسی سگ‌ها
یک بیولوژیست در دانشگاه کارولینای شمالی، چپل‌هیل، که تحقیقاتی را روی برداشت مغناطیسی و ناوبری در لاک‌پشت‌ها انجام داده است، می‌گوید سگ‌ها ممکن است از میدان مغناطیسی زمین برای محاسبه میانبرها استفاده کنند. به گزارش سایت خبری ساینس، این حیوانات به‌خاطر حس بویایی فوق‌العاده‌شان مشهور هستند، اما نتایج تحقیق اخیر نشان می‌دهد که ممکن است آنها یک استعداد حسی اضافه‌تر نیز داشته باشند؛ مثلا یک قطب‌نمای مغناطیسی. به‌نظر می‌رسد که این حس به سگ‌ها امکان می‌دهد از میدان مغناطیسی زمین برای محاسبه میانبرها در مکان‌هایی ناآشنا استفاده کنند.

  تولید برق از نور نامرئی
محققان در دانشگاه‌های RMIT و UNSW در استرالیا و دانشگاه کنتاکی در آمریکا، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند تا بتوان از نور نامرئی و کم‌انرژی، برق تولید کرد. روزنامه ایندیپندنت نوشت که با این روند، کارآمدی سلول‌های خورشیدی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. بر این اساس می‌توان از اکسین برای انتقال نور کم‌انرژی به مولکول‌هایی استفاده کرد که به الکتریسیته تبدیل می‌شوند. این فناوری شامل استفاده از نیمه‌رساناهایی موسوم به «نقاط کوانتومی» است تا نور با انرژی کم را جذب و آن را به نور مرئی تبدیل کنند.

  حل مشکل کاهش شنوایی
فناوری رشد مو می‌تواند کاهش شنوایی در سنین بالا را مرتفع کند. وب‌سایت نیواطلس نوشته است یک مطالعه توسط محققان در ماساچوست، فرضیه جدیدی را برای توضیح کم‌شنوایی مربوط به بالا‌رفتن سن ارائه می‌کند که می‌تواند بیش از نیم‌قرن یافته‌های پزشکی در این خصوص را به چالش بکشاند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد کاهش شنوایی مربوط به سن، در درجه اول ناشی از آسیب حسگر سلول‌های مویی در گوش درونی است.

  نیکل به ‌جای کبالت در باتری
محققان دانشگاه تگزاس نوعی جدید از باتری‌های لیتیوم - یون را ابداع کرده‌اند که در آن به جای استفاده از عنصر کمیاب و گران‌قیمت کبالت از نیکل استفاده می‌شود. استفاده از نیکل امکان ذخیره انرژی بیشتر در باتری را ایجاد کرده و قیمت محصول را در شرایطی که عمر آن افزایش پیدا می‌کند، کاهش می‌دهد. به گزارش وب‌سایت ساینس، کبالت به‌خاطر اینکه رسانایی عالی و پایدار در چرخه‌های شارژ محسوب می‌شود، به‌عنوان یک عنصر کلیدی در کاتد باتری‌های لیتیوم - یون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اخیرا به‌دلیل آثار بد زیست‌محیطی، استفاده از آن با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید