• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101017
+
-

نیاز به تولید واکسن‌های مختلف برای مقابله با کرونا

نگاه دیگر
نیاز به تولید واکسن‌های مختلف برای مقابله با کرونا


دکتر آنتونی فائوسی، ایمنولوژیست و یکی از اعضای کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید، به همراه تعدادی از کارشناسان برجسته حوزه بهداشت و درمان معتقدند که برای پوشش کل دنیا در جنگ مؤثر با ویروس کرونا و بیماری ناشی از کووید-19 به  بیش از یک نوع واکسن نیاز است، چرا که تولید محدود واکسن و تقاضای بیش از اندازه دنیا می‌تواند در این زمینه مشکل‌ساز باشد.
به گزارش نیوزویک، فائوسی که به همراه تعدادی از همکاران و همتایانش به‌صورت مشترک مقاله‌ای را چند روز پیش در مجله علمی Science منتشر کرده‌اند، می‌گوید که تقاضا برای یک واکسن مؤثر علیه کووید-19 قطعا بیش از منابع تولیدی آن خواهد بود.
هم‌اکنون حداقل ۸۰ مورد واکسن تحقیقاتی برای مقابله با بیماری کووید-19 در نقاط مختلف جهان در حال آزمایش هستند. اما هنوز هیچ‌کدام از این تحقیقات به نتیجه مطمئنی برای تولید انبوه واکسن و نجات جهان از بحران کنونی نرسیده‌اند.
فائوسی، عضو کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید این مقاله را به همراه لری کوری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان هاچیسون و همکارانش در انستیتوی ملی بهداشت ازجمله دکتر جان ماسکولا، کارشناس واکسن و فرانسیس کالینز، مدیر مؤسسه ملی بهداشت نوشته است.
در بخشی از این مقاله آمده است: واضح است که نیاز غیرقابل شمارشی برای تولید و توزیع کافی واکسن کرونا جهت ایمن کردن تعداد زیادی از افراد دنیا داریم. هیچ تک‌واکسن یا پلتفرم واکسنی به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه افراد دنیا باشد، بنابراین یک رویکرد استراتژیک برای تلاش چند‌جانبه برای تولید واکسن علیه کووید-19 کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.
درصورتی که فرایند تولید یک واکسن به نوعی باشد که با تغییرات اندکی بتوان واکسن دیگری را به وسیله آن تولید کرد، می‌تواند پلتفرم واکسن خوانده شود.
در حالی ‌که چندین پروژه واکسن در سراسر دنیا در حال انجام است، دانشمندان هشدار داده‌اند که تولید فقط یک نوع واکسن مؤثر می‌تواند چالشی اساسی برای دنیا باشد. تأخیر در تولید واکسن و در دسترس قراردادن آن برای عموم معمولا فرایندی طولانی دارد که سال‌ها زمان می‌برد، اما مقامات دولتی امیدوارند گروه‌های تحقیقاتی که مدتی است در تلاش برای ساخت واکسن ویروس کرونا هستند، رکورد زمان تولید واکسن را در طول تاریخ بشکنند.
تاکنون میزان قابل توجهی بودجه و حمایت مالی برای تولید واکسن ویروس کرونا تامین شده است. برنامه‌هایی مانند ACTIV  از سوی انستیتو ملی بهداشت با مشارکت آژانس‌های دولتی و شرکت‌های دارویی، با هدف سرعت‌بخشی به تولید واکسن و درمان کووید-19 در حال پیگیری جهانی هستند که تا پیش از این هرگز رخ نداده بود.
هنوز دانشمندان بر این باورند که که تامین بودجه‌های بیشتر برای ساخت و تولید هرچه زودتر واکسن و رقم زدن یک موفقیت در اندازه‌های جهانی، لازم و ضروری است.
لری کوری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان هاچیسون، در یک نشست رسانه‌ای در این‌باره گفته است: منتظریم هرچه زودتر موفقیت‌های متعددی در زمینه تولید واکسن و پلتفرم واکسن کووید-19 ببینیم. ما برای پاسخگویی به نیاز عظیم دنیا به منظور ایمنی میلیاردها سالمند و کودک و همچنین نجات اقتصاد و سلامت به تلاش برای تولید انبوه و هرچه سریع‌تر این واکسن نیاز داریم. در این مقاله ذکر شده است که جهش‌های نسبتا کمی در پروتئین‌های سنبله‌ای‌شکل که ویروس برای اتصال به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند، وجود دارد و همین امر باعث ایجاد نوعی خوش‌بینی می‌شود، چراکه در این صورت هر واکسنی که تولید شود تا زمان توزیع سراسری می‌تواند روی این ویروس مؤثر باشد.
کالینز نیز می‌گوید: البته انتظار من از واکسن کمی خوش‌بینانه است. به ‌نظرم از بین تمام گروه‌های تحقیقاتی که در حال کار روی ساخت واکسن کووید-19 هستند، ما فقط یک واکسن مؤثر نخواهیم داشت، بلکه 2 یا 3واکسن مؤثر به مرحله آزمایش امنیت و کارایی خواهند رسید و خب، این برای همه مردم دنیا می‌تواند خبر خوبی باشد.
از سوی دیگر ممکن است هرکدام از این واکسن‌ها با خصوصیات متفاوتی تولید شوند که به این ترتیب می‌توانیم آنها را براساس رفتار ویروس در هرجای دنیا، دسته‌بندی و ارسال کنیم. با این حال هر واکسن مؤثری که تولید شود به ظرفیت تولید واکسن در کل جهان نیاز دارد تا میزان تقاضای ناشی از این بیماری را برطرف کند.
میلیون‌ها نفر در جهان ماه‌هاست که در انتظار تولید واکسن کووید-۱۹ هستند اما با همه تلاش‌های دانشمندان کشورهای مختلف خود را برای سناریوهای پیش‌رو، ازجمله به نتیجه نرسیدن تولید واکسن آماده می‌کنند.

 پلتفرم واکسن
درصورتی که فرایند تولید یک واکسن به نوعی باشد که با تغییرات اندکی بتوان واکسن دیگری را به وسیله آن تولید کرد، می‌تواند پلتفرم واکسن خوانده شود؛ در حالی ‌که چندین پروژه واکسن در سراسر دنیا در حال انجام است، دانشمندان هشدار داده‌اند که تولید فقط یک نوع واکسن مؤثر می‌تواند چالشی اساسی برای دنیا باشد


 

این خبر را به اشتراک بگذارید