• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 26 مهر 1400
کد مطلب : 143176
+
-

تلاش برای رسیدن به یک واکسن برای همه کروناویروس‌ها

دانش
تلاش برای رسیدن به یک واکسن برای همه کروناویروس‌ها

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی پزشکی Northwestern برای نخستین‌بار نشان دادند که واکسن‌های کرونا‌ویروس و عفونت‌های پیشین کرونا‌ویروس‌های مشابه می‌توانند در برابر یکدیگر ایمنی متقابل ایجاد کنند. به گزارش وب‌سایت Northwestern، ‌این یافته‌های منطقی برای واکسن‌های جهانی کروناویروس است که می‌تواند در مواجهه با همه‌گیری‌های آینده مفید باشد. پابلو پنالوزا مک‌مستر، سرپرست نویسندگان این تحقیق و استادیار میکروبیولوژی-ایمنولوژی در دانشگاه Northwestern می‌گوید: تا زمان مطالعه ما، آنچه هنوز به‌روشنی مشخص نبود، این بود که اگر در معرض یک ویروس کرونا قرار بگیریم، آیا آنتی‌بادی تولید‌شده می‌تواند از ما در برابر سایر کروناویروس‌ها محافظت متقابل داشته باشد؟ و ما نشان دادیم که اینطور است. این یافته‌ها اخیرا در مجله Clinical Investigation منتشر شده است. براساس این مطالعه، پلاسمای افرادی که علیه SARS-CoV-2 واکسینه شده بودند، آنتی‌بادی‌هایی ایجاد کرد که در برابر SARS-CoV-1 و کروناویروس سرماخوردگی‌(OC43) واکنش متقابل ایجاد می‌کردند. این مطالعه همچنین نشان داد موش‌هایی که با واکسن SARS-CoV-1 ایمن‌سازی‌ شده بودند، پاسخ‌های ایمنی داشتند که آنها را از خطر ابتلا به ویروس تنفسی  SARS-CoV-2 محافظت می‌کرد. در آخر، این مطالعه نشان داد عفونت پیشین کرونا‌ویروس می‌تواند در برابر عفونت بعدی، ایمنی ایجاد کند.
موش‌هایی که با واکسن کووید-19 ایمن شده بودند و بعدا در معرض ویروس معمولی سرماخوردگی که رشته‌ای متفاوت از ویروس کرونای مولد کووید-19دارد قرار گرفتند، در برابر سرماخوردگی محافظت ایجاد کردند اما این محافظت در برابر کووید بسیار کمتر بود. دلیل این اتفاق به توضیح دانشمندان این است که ویروس‌های SARS-CoV-1 و SARS-CoV-2 از نظر ژنتیک شبیه به هم هستند درحالی‌که کروناویروس سرماخوردگی معمولی بسیار متفاوت‌تر است. پنالوزا گفت: تا زمانی که ویروس کرونا بیش از 70درصد به هم شبیه باشند، از موش‌‌ها محافظت می‌شود. اگر آنها در معرض خانواده بسیار متفاوتی از ویروس‌های کرونا قرار بگیرند، واکسن‌ها ممکن است محافظت کمتری داشته باشند.

آیا امیدی به تولید یک واکسن مشترک جهانی هست؟
به‌گفته نویسندگان این مطالعه، با توجه به میزان تفاوت ژنتیک کرونا‌ویروس‌‌ها پاسخ این سؤال احتمال نه است. اما ممکن است راهی در پیش‌رو برای توسعه واکسن‌هایی برای هر خانواده از کرونا‌ویروس‌ها باشد. پنالوزا می‌گوید: این مطالعه به ما کمک می‌کند مجددا محتوای تولید یک واکسن جهانی برای کروناویروس‌‌ها را بازنگری کنیم. ممکن است فقط یک واکسن نباشد اما ممکن است با یک واکسن ژنریک برای هر خانواده اصلی از کروناویروس‌ها به نتیجه برسیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید