• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10082
+
-

5نکته دیگر برای کسانی که می‌خواهند عید را مهمان «طهران» باشند

از سیر روح تا سیر روان

توریسم مذهبی، پدیده تازه‌ای نیست؛ هند، چین، اسپانیا، ایتالیا، خاورمیانه و... از مناطقی هستند که این نوع از توریسم را در طول تاریخ تجربه کرده‌اند. این شاخه از توریسم اتفاقا هم سودآور است، هم سازنده. امسال به دلیل همزمانی ایام‌ ماه رجب و تعطیلات نوروزی، توجه به این نوع از توریسم، مهم‌تر به‌ نظر می‌رسد.

هم‌اکنون بیش از 10هزار موقوفه بزرگ و 35امامزاده در بخش‌های مختلف شهر تهران قرار دارد. به ‌طور کلی‌ با توجه به اینکه حضور افراد متدین در امامزاده‌ها، نقش اساسی و مثبتی در تقویت فرهنگ معنوی شهروندان دارد، توسعه، ساماندهی و احیای بافت فیزیکی  امامزاده‌ها در اولویت طرح‌های مربوط به توسعه گردشگری مذهبی مطرح شده است. ناگفته نماند که اعتبارات درنظرگرفته‌شده برای اجرای طرح‌های عمرانی، معمولا از طریق جمع‌آوری نذورات و کمک‌های مردمی و خیرین تأمین می‌شود و تاکنون بیش از صدها طرح در زمینه ساماندهی، احیا و توسعه این قبیل اماکن به اجرا درآمده است.

امامزاده‌روح‌الله، واقع در باب‌همایون، محوطه شرکت مخابرات، امامزاده زید در پانزده خرداد، بازار کفاش‌ها، امامزاده سیداسماعیل در خیابان مصطفی خمینی، خیابان علیرضا غفاری، امامزاده سیدنصرالدین واقع در خیابان خیام، امامزاده سیدولی واقع در بازار تهران، امامزاده نصرالله واقع در باب‌همایون، امامزاده‌یحیی واقع در خیابان ری و نیز بقعه‌های پیرعطا، سرقبرآقا و هفت‌دختران، ازجمله اماکن مقدس و متبرکه‌ای هستند که می‌توان با رویکرد توریسم مذهبی به آنها نگریست. همچنین مساجد کهن و باسابقه، کنیسه‌ها و کلیساها و آتشکده‌ها و... نیز در محدوده تهران قدیم واقع شده که ماجرای توریسم مذهبی را نه‌تنها برای مسلمانان که برای معتقدان به دیگر ادیان نیز پررنگ می‌کند. خانه‌موزه‌های برخی از شخصیت‌های دینی و انقلابی نیز می‌تواند در این فهرست قرار بگیرد.

اگر یادتان مانده باشد، در سال‌های گذشته، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی‌ در حوزه گردشگری در سطح شهر دایر شد که صدها کارشناس در آنها مستقر بودند و به توریست‌های ایرانی و خارجی، اطلاعات می‌دادند. راهنمایی گردشگران ایرانی و خارجی با استفاده از توضیحات شفاهی و ارائه نقشه و کتاب، از خدمات متنوع این کیوسک‌ها بود. امسال نیز چشم‌مان به جمال این راهنمایان گردشگری روشن خواهد شد.

کتاب گردشگری به تفکیک مناطق بیست‌ودوگانه تهران، امسال هم قرار است برای گردشگران منتشر شود. در این کتاب، اطلاعات کاملی درباره نقاط گردشگری مناطق مختلف شهر تهران به چشم می‌خورد. در واقع همه جاذبه‌های شهر تهران از نگاه گردشگران در این کتاب آمده است که برای گشت‌و‌گذار در پایتخت، کمک بسیار زیادی به بازدیدکنندگان خواهد کرد. اطلاعات این کتاب که توسط بیش از صدها گردشگر تهیه شده، برای سهولت استفاده طبقه‌بندی شده ‌است. در این کتاب‌ها نام و نشانی همه مراکز مهم گردشگری اعم از رستوران‌ها، هتل‌ها و ساعت کار آنها، نقشه‌های مترو و اتوبوس‌ها آورده شده است. نکته جالب اینکه برای همه سلیقه‌ها و با هر بودجه و توان مالی یک پیشنهاد از سوی گردشگران و کارشناسان ارائه شده است. کتاب گردشگری مناطق در 22جلد آماده شده و در مراکز اطلاع‌رسانی، توزیع می‌شود. برای کشف دوباره تهران، کتاب گردشگری پایتخت را تهیه کنید.

137را که می‌شناسید؟ در تعطیلات نوروز اگر با این سامانه تماس بگیرید، متوجه خواهید شد که یک کد گردشگری هم به باقی کدهای این سامانه افزوده شده است تا کار از محکم‌کاری عیب نکند. اطلاع از بخش‌ها و ساعت‌های مختلف برنامه‌های گردشگری، کسب اطلاع از مراکز تفریحی و گردشگری و... ازجمله امکانات درنظرگرفته‌شده برای این بخش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید