6o7
پنج شنبه 18 بهمن 1397
شماره 7599
روز هفتم
23023100
3000367
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نیک نامان

اگر بخواهیم 40سال گذشته و دوران پس ‌از انقلاب اسلامی ایران را با چهره‌های ماندگارش مرور کنیم، نام‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به ذهن می‌آیند؛چهره‌هایی که فصلی از تاریخ هستند یا با اقداماتی که انجام داده‌اند، جریان‌ساز شده‌اند.
ویژه
خیلی از ما علاقه‌مندیم که بدانیم پیشتازان نهضت انقلاب اسلامی کجا همدیگر را می‌دیدند و با هم شور و مشورت می‌کردند
۱۳۵۷، سال پشت‌بام و نوار است. سال ندانستن اما خواستن. سال خواستن و توانستن. سال «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم». ۱۳۵۷ را از امروز نبینیم. می‌دانم دشوار است.
از تابستان سال 1357، دیوار شهرها و حتی روستاهای ایران نقش وسایل ارتباط جمعی سنتی را ایفا کردند و هزاران شعار با قلمو، اسپری، ماژیک، گچ، زغال، مداد و خودکار و حتی خون روی دیوارها نقش بست.
جان. دی. استمپل، نویسنده کتاب «درون انقلاب ایران»، بیش از 4‌سال به‌عنوان وابسته سفارت آمریکا در ایران حضور داشت که 6‌ماه از آن در دوران پس از پیروزی انقلاب بوده است.
روزگار غریبی بود، می‌گفتند به کوری چشم شاه زمستون هم بهاره.
دوستی با بیژن امکانیان که در روزنامه اطلاعات نقد فیلم می‌نوشت، باعث شد که سال55 به اطلاعات بروم. کارم را هم به عنوان مصاحبه‌کننده و گزارشگر سرویس هنری شروع کردم.
یادی از سرودهای خاطره‌انگیزی که در حافظه موسیقایی ما ماندگار شدند

اسلحه‌شان صدا بود و سرود

هر سال همین موقع، همزمان با ایام خجسته دهه فجر، به مناسبت پیروزی انقلاب، پیروزی نور بر ظلمت، نابودی اهریمن و بیداری ملت ایران، پخش سرودهای انقلابی از رادیو و تلویزیون و همچنین طنین خاطره‌انگیز سرودها در مساجد، کوچه‌ها و مدارس، یاد و خاطره مجاهدت‌های رزمندگان و جنبش‌های خودجوش مردمی در سال‌های انقلاب را زنده می‌کند.
نغمه‌ای در خانه امیرآباد

نغمه‌ای در خانه امیرآباد

خانه‌ای در محله امیرآباد و کنار بیمارستان هزار تختخوابی که فاصله چندانی هم با میدان انقلاب نداشته باشد
27 بار گریم شدم
27 بار گریم شدم
سریال تاریخی معمای شاه انتقادات گاه و بیگاهی را متوجه محمدرضا ورزی در مقام کارگردان کرد اما برای شکرخدا گودرزی که بعد از چند دهه فعالیت هنری در تئاتر، مهم‌ترین نقش این سریال را پذیرفت آغاز یک ماجرای تازه بود
سینما 57
بحرانی که از سال55 شروع شده و در سال56 همه را نگران کرده بود، سال57 نمود کامل یافت. در سال پایان سینمای فارسی که مصادف شد با پایان حکومت پهلوی، 16فیلم ایرانی در فرصتی هفت‌ماهه روی پرده آمدند.

چهره های متفاوت

بازی در نقش‌ شخصیت‌های تاریخی به‌خودی خود سخت است، چه رسد به بازی در نقش شخصیت‌های معاصر که تصویر آنها در ذهن مردم ثبت شده و با حساسیت بیشتری با چنین نقش‌هایی مواجه می‌شوند.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
«ای اصفهان. ای شهر من. ای بانوی خاطرات من. وقتی که عصر می‌شود، تو، مثل عشق، شکنجه‌آور می‌شوی
«چاق و لاغر» 2مأمور دست‌و‌پاچلفتی ساواک بودند که مثل پت‌و‌مت، داستان می‌زدند به تمام ماموریت‌ها.
در ماه‌های میانی سال 1357 که مبارزه‌های انقلابی به اوج خود رسیده بود، اعتصاب و اعتراض در میان کارخانه‌ها و اصناف به اصلی‌ترین روش مبارزه تبدیل شد