• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 16 بهمن 1398
کد مطلب : 94421
+
-

چالش هوش مصنوعی برای اروپا

قرار است استفاده از نرم‌افزارهای تشخیص چهره از سوی اتحادیه اروپا در کشورهای عضو این اتحادیه به‌طور موقت ممنوع شود

چالش هوش مصنوعی برای اروپا

 فناوری تشخیص چهره که پیش از این در ایستگاه‌های قطار، استادیوم‌های ورزشی و مراکز خرید استفاده می‌شد قرار است به‌دلیل ترس از تحت نظر قرارگرفتن شهروندان اروپایی محدود شود. این ممنوعیت موقتا بین 3تا 5سال به طول می‌انجامد تا راهی باشد برای بروکسل تا خطرات ناشی از سرعت بالای سازگاری با این نرم‌افزار در اتحادیه اروپا را مدیریت کند.
این گزینه در پیش‌نویس اولیه کمیسیون اروپایی آمده است. نسخه نهایی قرار است در فوریه به‌عنوان بخشی از بازنگری گسترده بر تنظیمات هوش‌مصنوعی منتشر شود. این سند پیش‌نویس به حق قانونی شهروندان اتحادیه اروپا برای حفاظت از اطلاعات اشاره می‌کند. طبق قانون کلی حمایت از اطلاعات شهروندان آنها نباید مشمول تصمیمی باشند که صرفا روی پردازش خودکار ازجمله پروفایل‌سازی‌ از اطلاعات آنها می‌شود. طبق این اطلاعیه کمیسیون اروپایی، یک چارچوب قانونی جدید برای هوش مصنوعی که شامل ممنوعیت با محدودیت زمانی در استفاده از فناوری تشخیص چهره در فضاهای عمومی است، در حال وضع‌شدن است. در این اطلاعیه آمده است که استفاده از فناوری تشخیص چهره به‌صورت خصوصی یا عمومی در فضاهای عمومی برای یک دوره مشخص (مثلا 3تا 5سال) ممنوع خواهد بود که طی آن یک روش صحیح برای ارزیابی تأثیرات این فناوری و اقدامات مدیریتی ریسک احتمالی قابل شناسایی و توسعه است. امکان پیشروی در بحث هوش مصنوعی اغلب توسط علاقه‌مندان به برگزیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انگلستان ذکر شده است زیرا به این ترتیب از مدار نظارتی بروکسل خارج می‌شوند. منتقدان می‌گویند که اتحادیه اروپا در برخورد با تحولات جدید بیش از حد محتاط عمل می‌کند.
به گزارش گاردین، انگلیس به تازگی به‌طور کامل از اتحادیه اروپا خارج شد اما تا اواخر سال2020 باید قوانین آن را رعایت کند. مذاکرات پیش‌رو درباره روابط آینده تعیین خواهد کرد که انگلیس تا چه حد با قوانین اتحادیه اروپا ازجمله دستیابی و جمع‌آوری اطلاعات همسویی خواهد داشت.
نرم‌افزار تشخیص چهره یکی از فناوری‌هایی است که خیلی سریع رشد کرد و در حال تبدیل‌شدن به یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های نظارت خصوصی و عمومی در اروپاست.
3نیروی پلیس انگلیس – مت، ولز جنوبی و لیسسترشایر- از این نرم‌افزار به‌عنوان راهی مبتکرانه برای شناسایی افراد مظنون به جرم استفاده می‌کنند. دولت آلمان در حال برنامه‌ریزی است تا فناوری تشخیص چهره را در 134ایستگاه راه‌آهن و 14فرودگاه پس از آزمایش موفق در برلین راه‌اندازی کند. فرانسه نیز نخستین کشور اتحادیه اروپا خواهد بود که به شهروندانش اجازه می‌دهد به وب‌سایت‌های امن دولتی از طریق این نرم‌افزار دست پیدا کنند. در‌ ماه جولای، پارلمان فرانسه چارچوب قانونی جدیدی را پیشنهاد خواهد داد تا اجازه دهد این آزمایش انجام شود.
در سپتامبر نیز دادگاه عالی لندن حکم کرد که پلیس ولز‌جنوبی به‌صورت قانونی عمل کرده و در استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره حقوق انسانی یا قوانین حفظ اطلاعات را زیرپا نگذاشته است.
با وجود این، نهادهای حقوق مدنی نگرانی‌های خود را درباره سرعت رشد استفاده از این فناوری اعلام کردند. دفتر نظارت بر محافظت اطلاعات انگلیس، اداره کمیساریای اطلاعات، حفظ احتیاط را در استفاده از فناوری‌ای که آن را مزاحم توصیف کرده‌اند لازم دانسته است. چندی پیش هواداران فوتبال و فعالان حقوق مدنی خشم خود را از دیدن دو خودروی نظارتی مجهز به فناوری تشخیص چهره در اطراف استادیوم کاردیف سیتی پیش از آغاز دیدار دربی با سوانسی نشان دادند. این گروه سپس با بنرها و پرچم‌هایی که روی آن نوشته شده بود «نه به تشخیص چهره» اعتراض خود را در داخل استادیوم نسبت به این نرم‌افزار اعلام کردند.
به‌طور گسترده‌تر کمیسیون اروپا به‌دنبال طیف وسیعی از گزینه‌ها برای مقابله با سؤالات اخلاقی و حقوقی ناشی از هوش مصنوعی است. طبق یک برنامه، از توسعه‌دهندگان فناوری تشخیص چهره درخواست می‌شود که طبق یک کد یا چارچوب اخلاقی داوطلبانه پیش بروند و در عوض به آنها یک برچسب استاندارد اعطا شود. این کمیسیون همچنین به‌دنبال حداقل استانداردها برای سازمان‌های دولتی و استفاده از ابزار قانونی اتحادیه اروپا در زمان مواجهه با عبارت «برنامه‌های پرخطر هوش مصنوعی» در اماکنی مانند مراقبت‌های پزشکی، حمل‌ونقل، پلیس و قوه قضاییه است.
سخنگوی این کمیسیون از اظهارنظر درباره این مقاله خودداری کرد اما گفت که کمیسیون قصد دارد به‌طور کامل از فواید هوش مصنوعی استفاده کند تا علاوه بر موفقیت‌های علمی، به حفظ مشاغل اتحادیه اروپا و پیشرفت زندگی تک‌تک شهروندان اتحادیه اروپا با افزایش تشخیص و مراقبت پزشکی و کارایی کشاورزی کمک کند. وی افزود: فناوری باید در خدمت اهداف و مردم باشد. بنابراین اعتماد و امنیت شهروندان اتحادیه اروپا در مرکز استراتژی اتحادیه اروپا خواهد بود. اطلاعات از مهم‌ترین اجزای هوش مصنوعی است. پس ما مجبوریم اطلاعات مربوط به اروپا را رمزگشایی و از آن بهره‌برداری کرده تا با ایجاد ثروت برای جامعه، فرصت‌هایی برای تجارت نیز فراهم کنیم. صنعت ما در بیشتر بخش‌های نوآورانه در جهان پیشرو است، اروپا همه آنچه برای رسیدن به موفقیت نیاز است را دارد.

رشد سریع
نرم‌افزار تشخیص چهره یکی از فناوری‌هایی است که خیلی سریع رشد کرد و در حال تبدیل‌شدن به یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های نظارت خصوصی و عمومی در اروپاست

این خبر را به اشتراک بگذارید