• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91619
+
-

10چهره دهه‌دوم قرن21چه افرادی بودند؟

آنها که جهان را تغییر دادند

مجله خبری تایم از سال1927 برترین چهره سال را معرفی می‌کند. مجله تایم ممکن است یک شخصیت، یک گروه، یک ایده یا یک اتفاق را به‌عنوان چهره سال انتخاب کند. این انتخاب براساس میزان اثرگذاری آن شخص یا موضوع روی اتفاقات سال انجام می‌شود. جوزف استالین، وینستون چرچیل، آدولف هیتلر، مهاتما گاندی و... هر کدام در دوره اوج خود به‌عنوان شخصیت سال انتخاب شده‌اند. از میان ایرانی‌ها نیز 2 نفر در این فهرست دیده می‌شوند. یکی محمد مصدق است در  سال1951سالی که نخست‌وزیر ایران شد و صنعت نفت را ملی کرد. نفر دوم امام‌خمینی(ره) بود که در سال 1979 و همزمان با انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان چهره سال انتخاب شد. در بررسی دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم و برای انتخاب برترین چهره هر سال رجوع به انتخاب‌های تایم و مرور آنها بهترین گزینه به‌نظر می‌رسد.

2010/ مارک زاکربرگ: مارک زاکربرگ، بنیانگذار شبکه اجتماعی فیسبوک به‌عنوان چهره سال از سوی سردبیران مجله تایم انتخاب شد. مارک در سال 2010 فقط 26سال داشت و در آن زمان توانسته بود نیم میلیارد انسان را در سراسر دنیا به هم وصل کند. فیسبوک سیستم ارتباطاتی همه دنیا و سبک زندگی و مخابره اخبار و اطلاعات را متفاوت کرد. در همان سال ژولین آسانژ، روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس و بنیانگذار وب‌سایت ویکی‌لیکس از سوی خوانندگان تایم به‌عنوان چهره سال انتخاب شد. آسانژ در این سال افشاگری‌های زیادی درباره جنگ عراق، جنگ افغانستان و اسناد دیپلماتیک آمریکا کرد.

2015/ آنگلا مرکل: او از سال 2005 صدراعظم آلمان بود و نقش او به‌عنوان فردی که توانست بحران بدهی یونان و بحران مهاجران اروپایی را رهبری و مدیریت کند، شناخته می‌شود. بارها از مرکل در رسانه‌ها و جوامع بین‌المللی به‌عنوان قدرتمندترین زن دنیا نام برده شده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و دونالدترامپ از رقبای مرکل برای دریافت عنوان چهره سال بودند.

2011/ معترضان جهان: این انتخاب به‌خاطر تعداد زیاد جنبش‌ها و اعتراضات در سراسر دنیا انجام گرفت. بهار عربی، جنبش خشم، جنبش اشغال، جنبش تی پارتی، همچنین اعتراضات در شیلی، یونان، هندوستان و روسیه از دلایل این انتخاب عنوان شدند. کیت میدلتون، دوشس کمبریج که در این سال به ازدواج پرنس ویلیام نوه ملکه الیزابت انگلیس درآمد، برای گرفتن عنوان چهره سال جزو رقبا بود.

2016/ دونالد ترامپ: در این سال توانست نه فقط رقبای دیگر را برای انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا کنار بزند، بلکه لقب چهره سال تایم را نیز از آن خود کرد. میان نامزدهای تایم هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات، بیانسه(خواننده) و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار داشتند.

2012/ باراک اوباما: در این سال اوباما برای دور دوم به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد و میت رامنی را در انتخابات کنار زد. ملاله یوسف زی، دختر پاکستانی که در این سال از سوی طالبان در دفاع از حق آموزش هدف گلوله قرار گرفت، دیگر کاندیدای چهره سال بود. تیم کوک، مدیرعامل جدید اپل و محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر از دیگر کاندیداهای این سال بودند. اوباما در سال 2008نیز وقتی برای نخستین‌بار به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، عنوان چهره سال را از آن خود کرده بود.

2017/ شکنندگان سکوت:‌ زنان و مردانی که سکوت خود را در برابر آزار جنسی شکستند به‌عنوان برترین چهره‌های سال انتخاب شدند. این ماجرا با هشتگ معروف Me too (من هم) آغاز شد و چهره‌های مشهور زیادی از عالم سیاست تا هالیوود اعلام کردند که آنان هم قربانی تجاوز یا آزار بوده‌اند. موج اتهام‌ها علیه بسیاری از افراد بانفوذ یا مشهور در این سال گستره جهانی پیدا کرد.

2013/ پاپ فرانسیس: او به‌دنبال استعفای پاپ بندیکت شانزدهم؛ رئیس‌کلیسای کاتولیک در  سال 2013به‌عنوان چهره سال انتخاب شد. به او لقب قدیس فروتن را دادند. او نخستین پاپ غیراروپایی در 1200سال گذشته بود که به‌عنوان تغییر بزرگ قرن از آن یاد شد. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه یکی از رقبای او برای کسب عنوان چهره سال بود.

2018/ نگهبانان: تایم چهار جلد متفاوت با تصاویر روزنامه‌نگارانی از سراسر جهان منتشر کرد و به آن عنوان «نگهبانان» را داد. جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید یکی از روزنامه‌نگاران برگزیده تایم به‌عنوان شخصیت سال2018 بود. کارکنان و اعضای تحریریه نشریه کاپیتال گازت آمریکا که در اثر تیراندازی یک مهاجم کشته و مجروح شدند، ماریا ریسا، سردبیر راپر و2 خبرنگار رویترز که در میانمار به 7 سال زندان محکوم شدند از دیگر دلایل انتخاب روزنامه‌نگاران طالب آزادی و حقیقت در این سال بودند.

2014/ مبارزان ابولا: این عنوان به افرادی اشاره دارد که در جهت توقف انتشار ویروس ابولا در طول شیوع اپیدمی این ویروس در آفریقا تلاش کردند. این افراد نه فقط شامل تعدادی از پزشکان و پرستاران بلکه همچنین شامل نیروهای آمبولانس‌ها، برگزار‌کنندگان مراسم تدفین و خاکسپاری و... می‌شدند. در مقاله تایم از چند نفر که بیشترین تلاش‌ها را در این زمینه کرده بودند، نام برده شد. یکی از این افراد دکتر پردیس ثابتی، متخصص ژنتیک از دانشگاه آکسفورد بود که اصلیتی ایرانی دارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یکی از نامزدهای دریافت عنوان چهره سال بود.

2019/ گرتا تونبرگ: فعال محیط‌زیست بسیار جوان سوئدی و بنیانگذار جنبش اعتصاب مدرسه‌ای برای آب و هوا به‌عنوان چهره سال معرفی شد. مجله تایم او را به‌عنوان رهبر نسل بعدی معرفی کرد که بسیاری او را شخصیتی الهام‌بخش و الگو می‌دانند. این نوجوان 16ساله به‌خاطر صراحت لهجه و بیان واقعیت‌های اقلیمی در برابر رهبران سیاسی و اجتماعی به شهرت رسید. نانسی پلوسی، سخنگوی کاخ سفید، دونالد ترامپ و معترضان هنگ‌کنگی از کاندیداهای کسب عنوان چهره سال بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید