• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 26 آذر 1398
کد مطلب : 90538
+
-

ردیابی عامل آلودگی هوا از کانال بنزین

مسئولان و کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری می‌گویند که عامل آلودگی، ایستایی هوا و شرایط اقلیمی است به‌گفته آنان بنزین عرضه‌شده در کلانشهرها قطعا از استانداردهای بالایی برخوردار است

ردیابی عامل آلودگی هوا از کانال بنزین

با تشدید آلودگی هوا در اکثر کلانشهرهای ایران بازهم شایعه عرضه سوخت بنزین و گازوئیل غیراستاندارد و دارای گوگرد بالا شدت گرفته است اما مسئولان می‌گویند استاندارد بنزین و گازوئیل تولید و عرضه‌شده در کلانشهرها، هم به تأیید سازمان ملی استاندارد رسیده، هم سازمان محیط‌زیست، و شایعه توزیع بنزین و گازوئیل غیراستاندارد از اساس دروغ است.

مهدی اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: استاندارد بنزین در کلانشهرها در سازمان محیط‌زیست و همچنین سازمان ملی استاندارد به‌عنوان نهاد قانونی ارزیابی کنترل کیفیت سوخت کشور به تأیید رسیده و گوگرد موجود در بنزین حتی از حداقل 50پی‌پی‌ام (PPM) پایین‌تر است. او با بیان اینکه بنزین عرضه‌شده در جایگاه‌های عرضه سوخت کلانشهرها ازجمله تهران از بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و اراک تامین می‌شود، افزود: براساس آخرین اعلام سازمان ملی استاندارد ایران میزان گوگرد تولیدشده توسط پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کمتر از نیم پی‌پی‌ام ارزیابی شده و این سازمان استاندارد بنزین عرضه‌شده در جایگاه‌های عرضه سوخت در استان تهران را 29پی‌پی‌ام اعلام کرده است. اسماعیلی تأکید کرد: این شایعه که بنزین خوب و استاندارد تولیدی در برخی پالایشگاه‌ها ازجمله ستاره خلیج‌فارس به کشورهای دیگر صادر و بنزین نامرغوب در کلانشهرها عرضه می‌شود را رد می‌کنیم و مورد تأیید نیست. او افزود: سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست به‌عنوان 2نهاد بررسی‌کننده کیفیت سوخت و تأثیر آن بر کیفیت هوای شهرها براساس دستور‌العمل‌های خودشان به‌صورت مستمر اقدام به نمونه‌برداری و پایش کیفیت بنزین کرده و میزان گوگرد، بنزن، آروماتیک و دیگر اجزای آن را رصد می‌کنند و در آخرین گزارش این 2نهاد قانونی، استاندارد بالای بنزین توزیع شده به تأیید رسیده است.
به‌گزارش همشهری پیش از این هم رئیس اداره تغییر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست از انعقاد تفاهمنامه با شرکت توزیع سوخت برای نظارت بر ۱۶۳جایگاه توزیع سوخت خبر داده بود. محمدمهدی میرزایی درباره افزایش گوگرد با حمل برخی مواد در کامیون‌ها و تأثیر آن روی کیفیت بنزین اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نظارت بر ۱۶۳جایگاه توزیع سوخت نفت و گاز (یورو۴) با شرکت پخش نفت و گاز تفاهمنامه‌ای منعقد کرده و براساس پایش‌های سازمان محیط‌زیست از جایگاه‌های سوخت هیچ‌گونه مشکلی دراین جایگاه‌ها در زمینه آلودگی و کاهش کیفیت بنزین مشاهد نکرده است.

استاندارد مرجع تأیید کیفیت
کرامت ویس کرمی، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: برابر با مصوبه هیأت وزیران، کیفیت و استاندارد بنزین عرضه‌شده در کلانشهرها باید در حد استاندارد یورو4 و میزان گوگرد موجود در آن حداکثر 50پی‌پی‌ام باشد و سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست به‌صورت مداوم و مستمر وظیفه پایش کیفیت سوخت را انجام می‌دهند. این مقام مسئول تأکید کرد: علاوه بر این 2نهاد قانونی، کیفیت بنزین و گازوئیل به‌صورت روزانه در انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ارزیابی کیفی می‌شود و تا زمانی که نسبت به کیفیت و استاندارد آن اطمینان حاصل نشود، اجازه بارگیری، ارسال و توزیع آن داده نخواهد شد. او افزود: بنزین عرضه‌شده در استان تهران علاوه بر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، از طریق 2پالایشگاه اراک و اصفهان تامین می‌شود که کیفیت آنها قطعا از استانداردهای لازم برخوردار است. 
ویس کرمی تأکید کرد: گزارش‌های سازمان ملی استاندارد و ارزیابی سازمان محیط‌زیست نشان می‌دهد نه‌فقط بنزین که نفت و گاز عرضه‌شده در سطح کلانشهرها به‌ویژه استان تهران براساس مصوبه هیأت وزیران دارای استاندارد مطلوب است و آلودگی این روزهای کلانشهرها ربطی به کیفیت این 2فرآورده نفتی ندارد و تنها مرجع قانونی در ارتباط با سنجش و اظهارنظر کیفیت بنزین و گازوئیل سازمان ملی استاندارد ایران است.
نیره پیروزبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد هم 2روز پیش از تلاش وزارت نفت در بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل قدردانی و تأکید کرده بود: خوشبختانه وزارت نفت در این مسیر گام‌های مؤثری برداشته است.

   سکون هوا عامل آلودگی است

محمدرضا محمدخانی، کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با همشهری معتقد است با احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و پالایشگاه اراک در سال‌های اخیر کیفیت بنزین مصرفی ایران نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. او می‌افزاید: پیش از این بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های قدیمی ایران از اکتان پایین برخوردار بود و به همین دلیل بنزین باکیفیت از خارج کشور وارد و با بنزین داخلی مخلوط می‌شد تا اکتان بنزین افزایش یابد، اما با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و اراک بنزین تولید داخل در حد استاندارد یورو4 و 5 افزایش یافت و مشکلی از حیث کیفیت بنزین داخلی وجود ندارد. این کارشناس اقتصاد انرژی در عین حال با اشاره به رشد مصرف بنزین و گازوئیل در سال‌های اخیر می‌گوید: مشاهدات نشان می‌دهد میزان مصرف بنزین پس از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت آن در یک‌ماه گذشته به‌طور محسوس و پایداری کاهش نیافته و به‌طور حتم سکون هوای کلانشهرها و میزان بالای مصرف بنزین باعث تشدید بحران آلودگی هوا شده است.  محمدخانی با اشاره به اینکه مؤسسه استاندارد تنها نهاد قانونی بررسی و اعلام نظر درباره کیفیت بنزین در کشور است، می‌افزاید: البته آزمایشگاه‌های پالایشگاه‌ها هم به‌صورت مداوم کیفیت بنزین تولیدی را بررسی می‌کنند و انتشار نتایج گزارش مؤسسه استاندارد می‌تواند ثابت کند که کیفیت بنزین چه تغییری داشته است. او یکی از دلایل تشدید‌کننده آلودگی هوا را تردد موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها اعلام و پیشنهاد کرد: باید فکری به حال این موتورسیکلت‌ها کرد که تکنولوژی قدیمی‌شان، سوخت باکیفیت را تبدیل به آلاینده‌ها می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید