• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222789
+
-

صندوق بین‌المللی پول: تورم ایران وارد کانال 30درصدی می‌شود

اقتصاد جهانی با ریسک‌های بزرگ انرژی، تنش‌های منطقه‌ای، بحران مالی بانک‌ها و... مواجه است و همین مسئله، ضرب‌آهنگ تحولات کوتاه‌مدت آن را بالا برده است؛ اما از منظر بلندمدت، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به رشد اقتصاد جهانی در سال2024 خوش‌بین شده و برآورد خود را با 0.1درصد افزایش به 3.2درصد رسانده است. صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری را ۳.۳درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با 4واحد درصد به 37.5درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹درصد کاهش پیدا کرده است.
در بازارهای جهانی، قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات دیروز بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳دلار و ۲۹سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳درصد کاهش به ۲۳۹۹دلار و ۶۰ سنت رسید.
همچنین در بازار جهانی نفت نیز قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نبود و تحت‌تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به‌دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. در معاملات دیروز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶سنت معادل ۰.۶۲درصد کاهش، به ۸۹دلار و ۴۶سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت فعلاً کاهشی شده، اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است. یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالا نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است.
آخرین خبر دیروز به شرایط نوسانی بازار رمزارزها اختصاص دارد. بیت کوین بعد از افت قیمت اخیر، در معاملات دیروز توانست تا حوالی 4درصد رشد قیمت را تجربه کند؛ اما این رشد ماندگار نبود و در ادامه دوباره به محدوده منفی برگشت. در زمان نگارش قیمت هر بیت کوین به 61هزار و519دلار رسید که حدود 0.4درصد کمتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید