• سه شنبه 28 آبان 1398
  • الثُّلاثَاء 21 ربیع الاول 1441
  • 2019 Nov 19
سه شنبه 14 آبان 1398
کد مطلب : 86997
+
-

تجربه شیرین بارداری با رعایت بایدها و نبایدهایش

تجربه شیرین بارداری با رعایت بایدها و نبایدهایش

سمیه سالکی_جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی


بارداری تجربه‌ای شیرین، لذتبخش و به یادماندنی برای هر مادری است. گرچه این دوره زیبای زندگی مادر به لحاظ در برگرفتن جنین در وجودش وصف نشدنی است و هر زنی برای رسیدن به کمال روحی، معنوی و عاطفی آرزوی تجربه آن را دارد اما باید گفت در کنار تمام این شیرینی‌ها دوره بارداری دوره‌ای حساس و نیازمند مراقبت‌های ویژه است.
نگرانی‌ها، تغییرات جسمی و روحی بدن و هزار و یک سؤالی که مادران باردار، به‌ویژه مادرانی که برای نخستین بار این شرایط را تجربه می‌کنند، مولود استرس‌ها و دغدغه‌هایی می‌شود که کنترل آنها می‌تواند سیر دوران بارداری را برای مادر آسان‌تر کند. معتقدم مادران باردار باید برای کاهش استرس و نگرانی‌های این دوران حساس و داشتن فرزند سالم به نکات بهداشتی، درمانی و مراقبتی مورد تأکید پزشکان خود توجه کنند.
 یکی از نخستین نکات مورد‌توجه مادران باردار افزایش توجه و اهمیت‌شان به سلامت بدن است. پزشکان همواره به مادران باردار پیشنهاد می‌کنند به محض اطلاع از بارداری برنامه‌ای منظم زیرنظرپزشک متخصص خود برای انجام تمرینات ورزشی داشته باشند؛ چراکه یکی ازمهم‌ترین نکات در مورد آمادگی برای بارداری و زایمان راحت، توجه به تناسب اندام است. بنابراین پیشنهاد می‌شود حتما با مشورت پزشک خود و تدوین برنامه‌ای منظم، 30دقیقه ورزش سبک مانند پیاده‌روی را در لیست امور روزانه خود قرار دهید تا سلامت و تندرستی بدن شما تضمین شود.
نکته دیگری که باید در دوران بارداری توجه ویژه به آن داشته باشید داشتن تغذیه سالم است. البته، به این مهم باید پیش از بارداری توجه کرده و سعی کنید مصرف پروتئین، آهن، کلسیم و اسید فولیک را در برنامه غذایی خود درنظر بگیرید. ضمن اینکه در طول روز خوردن میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود فراموش نکنید و حتما برنامه ویژه‌ای برای مصرف لبنیات داشته باشید. شیر حاوی مواد مغذی فراوان از جمله کلسیم است که نقش پررنگی در سلامتی جنین دارد ضمن اینکه نمی‌توان وجود ویتامین B12 را که موجب رشد صحیح مغز و سیستم عصبی نوزاد می‌شود، در شیر نادیده گرفت.
نکته مهم دیگری که مادران باردار باید به آن توجه زیاد داشته باشند مصرف اسید فولیک است. طبق تحقیقات مصرف این دارو برای مادران باردار در تضمین سلامت نوزاد و جلوگیری از نقص‌های مادرزادی ضروری است. اسید فولیک نقش مهمی در پیشگیری از نواقص مادرزادی ایفا می‌کند بنابراین برای بهتر نتیجه گرفتن لازم است یک‌ماه قبل از بارداری مصرف قرص مکمل اسید فولیک را شروع کنید. ناگفته نماند که اسید فولیک را می‌توانید با خوردن سبزیجات و مرکبات تازه هم برای بدن تامین کنید.
 در کنار تمام الزامات تغذیه‌ای که باید در دوران بارداری به‌ آنها توجه کنید، حواستان به کنترل وزنتان هم باشد. درصورتی که وزن متعادلی داشته باشید، می‌توانید دوره بارداری و زایمان راحت‌تری را تجربه کنید. اضافه وزن از لحاظ پزشکی به شاخص توده بدنی یا bmi بین 26-29گفته می‌شود و به شاخص توده بدنی بیش از 30،چاقی مفرط گفته می‌شود.
 اضافه وزن یا چاقی می‌تواند باعث اختلال و مشکلات باروری شود. تولید بیش از حد استروژن در زنان چاق می‌تواند موجب بروز مشکلات مرتبط با تخمک‌گذاری شود. علاوه بر این برخی مشکلات نشان می‌دهد که درمان‌های موجود برای ناباروری مانند لقاح خارج از رحم در زنانی که اضافه وزن دارند با شانس موفقیت کمتری همراه است. اضافه وزن در زنان باردار می‌تواند عوارضی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا، زایمان سخت و اجبار به سزارین را در پی داشته باشد. تقسیم وعده‌های غذایی به وعده‌های بیشتر از لحاظ تعداد و کمتر از لحاظ حجم می‌تواند به شما در کنترل وزن و تامین مواد غذایی لازم کمک کند.
در طول دوره بارداری حواستان به نبایدها هم باشد؛ نباید‌هایی از جنس رژیم‌های غذایی مانند کاهش مصرف نمک تا خودداری در مصرف سیگار و الکل. مصرف سیگار و الکل به‌شدت به سلامتی جنین آسیب می‌زند و باعث می‌شود شما بارداری خطرناکی را تجربه کنید. بنابراین هرگاه تصمیم به باردار شدن گرفتید نسبت به ترک استعمال سیگار و هرگونه ماده مخدر دیگر و همچنین الکل اقدام کنید تا تجربه بارداری برای شما تجربه‌ای شیرین و لذتبخش باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید