• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39514
+
-

اولویت‌های شهر

حاکمیت قانونگذاری و شفافیت، تعامل با همگان توجه به محرومان و برقراری عدالت شهری، توجه به جوانان و متخصصان، تدوین برنامه سوم و تعطیلی کارگاه‌های غیرضرور، 6 اولویت کاری شهردار جدید تهران هستند

گزارش
اولویت‌های شهر

حامد فوقانی | خبر‌نگار

شهردار تهران دیروز پس از آنکه در صحن شورا سوگند خورد، به همراه اعضای شورای شهر تهران راهی مرقد امام راحل شد تا همه با آرمان‌های امام خمینی(ره) تجدید میثاق کنند. پیروز حناچی که اولویت‌های کاری خود را با رویکرد انسان‌محورانه در شورا اعلام کرده بود، در مرقد امام(ره) از اندیشه‌های امام گفت که در راستای خدمت به محرومان و مستضعفان بودند. شهردار پایتخت صبح دیروز متن سوگندنامه‌ای را در حضور اعضای شورا و اصحاب رسانه قرائت کرد که در آن نکاتی از توجه به عدالت در اداره شهر و توجه به مصوبات شورای شهر دیده می‌شود. او سپس به بیان خلاصه‌ای از اولویت‌های برنامه‌های خود پرداخت؛ برنامه‌هایی که در قالب شعار «شهری برای همه» تنظیم شده‌اند. آنچه پیروز حناچی بیان کرد از چند زاویه قابل اهمیت است و ماموریت‌های اساسی را پیش‌روی مدیریت شهری قرار می‌دهد؛ اول توجه به قانون و حاکمیت ضابطه و انضباط، دوم همکاری با سمن‌ها و نخبگان علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سوم تلاش برای توسعه قلمرو عمومی، چهارم شفافیت و پاسخگویی به مدیران و مردم، پنجم تدوین برنامه سوم و ششم تعطیلی کارگاه‌های غیرضروری. او اعتقاد دارد که در این راه نه‌تنها با شورا حداکثر تعامل را خواهد داشت بلکه از ایده‌های جوانان و بدنه متخصص داخل شهرداری تهران بهره خواهد برد. او در بخشی از صحبت‌های خود با نمایندگان مردم در پارلمان شهر، از مساعدت مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور، ریاست مجلس، نمایندگان مردم در مجلس، وزرای اطلاعات و کشور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و همچنین صاحبان و ‌خود اصحاب رسانه تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه آنچه را که حناچی دیروز در صحن شورای شهر تهران به‌عنوان برنامه‌های کاری شهرداری بیان کرد، می‌خوانید.

6 گام نخست

1- حاکمیت قانونگذاری و شفافیت

شایسته سالاری در انتخاب همکاران قطعا از برنامه‌هایم خواهد بود و توجه به جوانان و بدنه متخصص داخل شهرداری تهران را جزو برنامه‌های مهم خود می‌دانم. شفافیت در سیاست‌ها و عملکردها و قرارداد موضوعیت اصلی خواهد داشت و حتی اگر از ظرفیت‌هایی مثل ترک تشریفات استفاده کنیم، حتما دلایلش را به‌طور علنی عنوان می‌کنیم.

2- تعامل با همگان

پاسخگویی به نهادهای نظارتی، توجه به ابعاد پایداری در امور شهر، استفاده از حداکثر بضاعت تخصصی داخل و استفاده از تجربیات جهانی، تلاش برای تنظیم لوایح قانونی مؤثر از طریق کمیسیون کلانشهرها در دولت، مجلس و شورای‌عالی استان‌ها نیز از برنامه‌های من هستند.

3- توجه به محرومان و برقراری عدالت شهری

همکاری برای مطالبه حقوق شهروندان در حل مشکلات و توجه ویژه به مناطق محروم از دیگر برنامه‌ها و اولویت‌های کاری‌ام است. یکی از مصادیق شعار «شهری برای همه» توسعه قلمروی عمومی خواهد بود. نمی‌توانیم تهران را تبدیل به بهشت کنیم، اما می‌توانیم جلوی تخریب را بگیریم.

4- استفاده از ظرفیت متخصصان

تعامل قانونی عالمانه با اعضای شورای شهر و تلاش برای همکاری با سمن‌ها و نخبگان علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در اداره شهر ‌را مأموریت خود می‌دانم. تهران پایتخت ام‌القرای جهان اسلام است. بخشی از مشکلات شهر از جنس حاکمیتی شده است و ‌باید همه‌مان تلاش کنیم تا حل شوند. زادگاه من تهران است؛ کوچه‌های این شهر را می‌شناسم، سوابق و تاریخ آن را می‌شناسم. داعیه استفاده از این شناخت را برای موارد خاص ندارم اما تلاش خواهم کرد که نهایت تخصص را به‌کار گیرم.

5- تدوین برنامه سوم و تلاش برای درآمدهای پایدار

تدوین نهایی برنامه سوم توسعه شهر تهران خواهد بود و البته به ازای آن باید ایرادهایی که همکارانم در شورا بر این برنامه وارد دانسته‌اند نیز اصلاح شود. به موازات آن از اصلی‌ترین چالش‌های شهر تهران و البته سایر کلانشهرها لایحه منابع پایدار است که از دولت به مجلس رسیده است.

6- تعطیلی کارگاه‌های غیرضرور

به‌عنوان نخستین قدم کارگاه‌های غیرلازم باید از سطح شهر جمع‌آوری شود. هیچ پیمانکاری بدش نمی‌آید انبارهای بزرگ داشته باشد. این روش را با هدف تامین منابع عمومی شهروندان ادامه می‌دهیم.

   تجدید میثاق شهردار تهران با آرمان‌های امام راحل

بعد از ظهر دیروز پیروزحناچی، شهردار تهران به همراه تعدادی از مدیران و معاونان شهرداری و اعضای شورای شهر با حضور درحرم امام خمینی(ره) با نثار گل به مرقد آن امام راحل رفت و با آرمان‌‌های ایشان تجدید میثاق کرد. در این مراسم که محمدعلی انصاری از طرف تولیت حرم مطهر امام خمینی (ره) شهردار تهران را همراهی می‌کرد، حناچی گفت: «آن چیزی که امام همواره به آن اشاره می‌کردند خدمت به محرومان و مستضعفان بود، طبقاتی که دسترسی کمتری به سطوح بالای حاکمیت دارند و ایشان آنها را ولی نعمت انقلاب می‌دانستند. ما نیز تلاش خود را خواهیم کرد تا همین کار را انجام دهیم.» او ادامه داد: «در طول تاریخ کسانی ماندگار می‌شوند که وقتی همه به نوع دیگری می‌اندیشند با شجاعت در مقابل چیزی که غلط بوده قد علم می‌کنند. فکر می‌کنم اصلی‌ترین خصیصه حضرت امام(ره) شجاعت ایشان بوده است.» شهردار تهران سپس بر مزار برخی شهدای گرانقدر انقلاب ازجمله شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر، مرحوم آیت‌الله طالقانی و سرداران شهید چمران، همت، باکری و تعدادی دیگر از شهدای دفاع‌مقدس حاضر شد و با نثار گل نسبت به آنها نیز ادای احترام کرد. همچنین دیدار از یادمان جاویدالاثر «ابراهیم هادی» که از همرزمان حناچی بوده است از سایر برنامه‌های شهردار تهران بود که با ذکر خاطراتی از سوی شهردار پایتخت درباره شجاعت ابراهیم هادی همراه شد؛ آنچنان که گفت: «ابراهیم را در یکی از عملیات‌ها به‌خاطر دارم که پایش مصدوم شده و گردنش نیز ترکش خورده بود، اما با این حال حاضر نشد در عملیات حضور نداشته باشد.» شهردار تهران سپس بر مزار مادرانی حاضر شد که بیش از دو شهید تقدیم انقلاب و کشور کرده‌اند و نسبت به آنها ادای احترام کرد. حناچی در بخش دیگری از مراسم تجدید میثاق با شهدا از همراهانش خواست تا با او به مزار شهیدسعید نوری‌تاج بروند و به او ادای احترام کنند. حناچی از رشادت‌های این شهید تعریف کرد که همکلاسی او در مدرسه مفید نیز بود و افزود: «سعید را در نهایت منافقین کوردل به شهادت رساندند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید