• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38254
+
-

آنچه برانکو داشت و شفر نداشت

شکل و شرایط برگزاری بازی پرسپولیس و پیکان شباهت زیادی به سوپرجام امسال داشت؛ حداقل از این نظر که یک تیم نمی‌خواست بازی کند و دنبال راهی برای به تعویق انداختن مسابقه بود. البته می‌دانیم که تاریخ سوپرجام از قبل اعلام شده بود و هیچ بهانه‌ای برای عدم‌برگزاری‌اش وجود نداشت اما مسابقه پرسپولیس و پیکان در «فیفادی» و برخلاف همه مقررات فدراسیون جهانی فوتبال برنامه‌ریزی شد. به هر حال پرسپولیسی‌ها مایل بودند در صورت امکان این بازی به تعویق بیفتد؛ چرا که علاوه بر غیبت 4بازیکن ملی‌پوش‌شان، مربیان و بازیکنان خارجی تیم هم تازه یک روز قبل از بازی به تهران می‌رسیدند. در نهایت اما بعد از کمی جار و جنجال، برانکو در نشست خبری پیش از مسابقه حاضر شد و یک جمله کلیدی به زبان آورد؛« بازی می‌کنیم تا فکر نکنند بزدل هستیم». نهایتا هم همین رویکرد باعث شد تیم او با وجود شکست در نیمه اول، به بازی برگردد و در نیمه دوم هر 3امتیاز بازی را به‌حساب خودش واریز کند. حالا برگزاری این بازی از جهات مختلف به سود سرخپوشان هم شده؛ چرا که آنها یکی از بازی‌های معوقه‌شان را با برد پشت سر گذاشته‌اند و از این به بعد فشار کمتری متوجه‌شان خواهد بود و به علاوه با یک مسابقه شبه‌تدارکاتی خوب برای بازی هفته بعد با تراکتورسازی آماده شده‌اند. همچنین کسب پیروزی در مسابقه‌ای که با این شرایط خاص برگزار شد، می‌تواند پایانی بر توهم حمایت سازمان‌یافته از پرسپولیس هم باشد.
حالا برگردیم به سوپرجام؛ به مسابقه‌ای که هیچ‌کدام از این موانع حقوقی در مسیر برگزاری‌اش وجود نداشت اما استقلال به‌دلیل مشکلات درون‌تیمی حاضر نشد در آن شرکت کند. ابتدای فصل، شفر دیر از آلمان به ایران برگشت و آبی‌ها چند تن از بازیکنان اصلی‌شان را از دست دادند. به همین دلیل هم آنها رایزنی با سازمان لیگ را شروع کردند که بازی به تعویق بیفتد اما با درخواست‌شان مخالفت شد. استقلالی‌ها بدون توجه به این موضوع اردوی ترکیه را برپا کردند تا اینکه 2روز قبل از تاریخ بازی، برگزاری مسابقه کنسل و آبی‌ها 3بر صفر بازنده اعلام شدند. الان مدیران استقلال به استناد همین فاصله 2روزه معترض هستند و به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده‎اند. آنها می‌گویند اگر برای بازی حکم نمی‌دادند، سریع جمع‌وجور می‌کردند و به تهران می‌آمدند تا در سوپرجام شرکت کنند اما هر نگاه منصفی می‌تواند اطمینان داشته باشد که این یک «بهانه‌گیری» برای برگرداندن رأی است، وگرنه در چنان فاصله کوتاهی امکان لغو اردو، تهیه بلیت و رویارویی با رقیب دیرینه وجود نداشت و اساسا اگر استقلالی‌ها قصد انجام این کار را داشتند، زودتر و بعد از مخالفت‌های مکرر سازمان لیگ با تعویق بازی این کار را می‌کردند.
موضوع ساده است و در همان تک‌جمله برانکو در نشست خبری پیش از بازی با پیکان خلاصه می‌شود. او از شرایط بسیار بد بازی با پیکان نترسید و تیمش را به سمت یک پیروزی ارزشمند هدایت کرد. اساسا تزریق همین بی‎باکی در تیم بود که باعث شد پرسپولیس به‌رغم کمبود مهره و کوهی از مشکلات تا فینال آسیا بالا برود. از آن سو اما وینفرد شفر از ابتدای فصل مدام از جدایی چند بازیکن اصلی‌اش حرف زده و این باور را به تیم القا کرده که آنها قادر به ایستادن روی پای خودشان نیستند. این سریال از همان سوپرجام و غیبت بحث‌برانگیز استقلال شروع شد و تا همین حالا، یعنی لغو بازی با پدیده ادامه یافت. آیا این داستان، نقطه پایانی هم دارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید