• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27736
+
-

رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به همشهری:

کارتخوان در مطب‌ها اجباری نیست، رفاهی است

کارتخوان در مطب‌ها اجباری نیست، رفاهی است

درحالی‌که در روزهای گذشته انتقادهای شدیدی به بیشتر پزشکان برای نداشتن کارتخوان در مطب‌هایشان و فرارهای مالیاتی مطرح شده است؛ ایرج فاضل‌، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی دیروز در نشست خبری و در پاسخ به همشهری گفت: نصب کارتخوان درمطب‌ها اجباری نیست به این دلیل که قانونی برای آن وجود ندارد.
پس کسی هم نمی‌تواند به پزشک امر کند و یا دستور دهد که از کارتخوان در مطب استفاده کند. متأسفانه گاهی برخی مسائل بی‌اهمیت درصدر اخبار قرار می‌گیرند به این علت که افراد به اخبار واقعی و مهم توجه نکنند و کارتخوان نمونه‌ای از این موضوعات است. البته قبول داریم کارتخوان به‌عنوان وسیله‌ای برای رفاه حال بیماران در مطب‌ها نیاز است و البته به همه پزشکان هم توصیه می‌کنیم که حتی‌المقدور برای سهولت کار بیماران از آن استفاده کنند، اما اگر پزشکی هم این کار را انجام نداد قانون‌شکنی نکرده است؛ چرا که قانون تأکیدی بر آن ندارد، کسی هم نمی‌تواند به پزشک امر کند و یا دستور دهد که کارتخوان در مطب استفاده کند.
رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کارتخوان‌ها نقشی در محاسبه پرداخت مالیاتی پزشکان ندارند، درباره اظهارات مسئولان سازمان مالیاتی مبنی بر اینکه نیمی از پزشکان پایتخت مالیات نمی‌پردازند، گفت: این موضوع اظهارنظری غیرمسئولانه، غیرمستدل و بی‌پایه بود که اعلام شد و در این زمینه با رئیس سازمان مالیاتی تماس گرفته شد و آنها نیز عذرخواهی کردند.

افزایش مهاجرت پزشکان

فاضل درباره مباحث مطرح مبنی بر مهاجرت پزشکان به خارج از کشور تحت‌تأثیر شرایط فعلی گفت: اینطور برداشت می‌شود که مهاجرت طوری است که نسبت به آن باید نگران باشیم. البته این موضوع فقط به پزشکی مربوط نیست و از دیرزمان، مسئله مهاجرت مطرح بوده و الان ممکن است آهنگ آن بیشتر شده باشد. حتی در سال44 در یک کلاس 300نفره پزشکی، 150نفر مهاجرت کردند.

مشکلات جدی در بیمارستان‌های خصوصی

فاضل در ادامه به مشکلات بیمارستان‌های خصوصی هم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بیمارستان‌های خصوصی در کشور دارای مشکلات جدی هستند که ادامه کار را برای آنها دچار اشکال کرده است. همچنین با توجه به اینکه دستمزدها ١٨درصد افزایش یافته اما تعرفه‌های خدمات پزشکی فقط 5 درصد رشد داشته است این خود مشکلات را چند برابر کرده است.واقعیت این است که بیمارستان‌های خصوصی هم‌اکنون در شرایط دشواری قرار دارند که حتی تهدیدکننده است. البته بخش سلامت باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهد زیرا روزهای دشواری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی در انتظار ماست. در بیمارستان‌ها فقط هزینه‌های روزانه نیست بلکه تمام خدمات و امکانات مورد نیاز بخش سلامت آنها گران می‌شود که البته به همه اینها ارز دولتی داده نمی‌شود. به همین سبب لازم است پزشکان برای بهتر شدن شرایط، همکاری لازم را داشته باشند؛ به‌عنوان نمونه می‌توانند بسیاری از آزمایش‌ها و داروها را برای بیماران ننویسند تا صرفه جویی عظیمی برای گذر از این وضعیت داشته باشیم.

حکم کیارستمی غیرعادلانه نبود 

فاضل درباره اینکه وزیر بهداشت درباره پرونده کیارستمی قانع نشده است، همچنین توضیح داد: به‌نظر من حکم پرونده کیارستمی غیرعادلانه نبود چرا که علت مرگ او  بی‌ارتباط با دلیل بیماری‌اش بود و از آنجا که پرونده کیارستمی مورد توجه گسترده مردم قرار داشت حکم از نظر سیر علمی و پزشکی با سیر عاطفی مردم متفاوت بود و در نظام پزشکی سیر علمی را گذراند.

این خبر را به اشتراک بگذارید