• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 18 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100111
+
-

اخطار تسلیحاتی ایران

رئیس جمهور: در نامه ای که به سران 1+4 نوشتم تاکید کردم اگر تحریم تسلیحاتی ایران برگردد چه عواقب وخیمی برای آنها خواهد داشت

رئیس‌جمهور به آمریکا و برخی کشورهای همسو با آن هشدار داد که ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه‌2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نخواهد پذیرفت و حق مسلم ایران است که در چارچوب این قطعنامه، به‌زودی از تحریم تسلیحاتی خارج شود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در اظهاراتی به طرح آمریکا برای بازگشت به برجام و تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران واکنش نشان داد‌ و گفت: آنچه امروز آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند این جزء لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیسمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود.
وی گفت: من در نامه‌ای که به سران‌1+4 و به 5کشور نوشتم، در پاراگراف نهایی تأکید کردم که اگر چنین شود، ما چنان خواهیم کرد و آنها می‌دانند که اگر یک چنین خطایی مرتکب شوند، چه عواقب وخیمی برای آنها دارد و چه شکست بزرگ تاریخی برای آنها خواهد بود.
براساس توافق هسته‌ای برجام، تحریم‌های تسلیحاتی ایران 5سال پس از اجرای برجام لغو می‌شود. اخیرا مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با تیمی در حال تدوین متنی حقوقی است که براساس آن ادعا می‌کند آمریکا به‌عنوان یکی از طرف‌های برجام به شمار می‌رود و می‌تواند مانع از پایان‌یافتن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل در اکتبر سال‌جاری میلادی شود.
حسن روحانی دیروز در نشست هیأت دولت به این تلاش آمریکا واکنش نشان داد و گفت: امروز ما در یک مقطعی قرار گرفتیم که آمریکا احساس می‌کند در ماه‌های آینده ما به یک پیروزی بسیار بزرگی طبق همین برجام و قطعنامه‌2231 می‌رسیم و آن اینکه کل تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. این تحریم تسلیحاتی که سال‌ها علیه ما درست کرده بودند، به‌طور کامل کنار می‌رود و ایران می‌تواند سلاح لازم خود را بخرد و می‌تواند سلاح لازم را صادر کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: آمریکایی‌ها تازه یکی‌دو‌ماه است که از خواب غفلت بیدار شده‌اند و فهمیده‌اند که اشتباه بزرگی کردند از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردند که برجام را به هم زدند. الان نه راه پیش دارند و نه راه پس.
رئیس‌جمهور افزود: برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد و تمام شد، مگر اینکه بیاید دومرتبه درخواست کند، همه ما بپذیریم، همه خطاهای خود را جبران کند و تمام تحریم‌ها را کنار بگذارد که حالا آن یک شرایط خاصی است.
روحانی گفت: بنابراین آنچه امروز آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند این جزء لاینفک برجام است و اگر تحریم تسلیحاتی روزی بخواهد تحت هر عنوان با هر بیان و با هر مکانیسمی برگردد، پاسخ ما همانی است که من در نامه‌ای به سران در پاراگراف آخر نوشتم و سران خوب می‌دانند که جواب ما آن روز چه خواهد بود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: هم آمریکا و هم برخی ‌کشورهای دیگر بدانند ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه‌2231 را نخواهد پذیرفت. بنابراین هم آمریکا هم دیگر کشورهایی که فکر می‌کنند توطئه‌ای پیش روی آنها امکان‌پذیر است، کاملا بدانند این راه به روی آنها برای همیشه بسته است، البته راه عاقلانه این است که آمریکا توبه کند، برگردد به برجام و عذرخواهی کند از ملت، غرامت بدهد و بیاید عمل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید