7
شنبه 19 بهمن 1398
شماره 7876
جشنواره
23023607
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

چالش‌ نمایش و رادیو

ایوب آقاخانی از نمایش‌های رادیویی و جشنواره تئاتر فجر می‌گوید
یکی از دغدغه‌های ایوب آقاخانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در طول سال‌های متمادی فعالیتش، رادیو، نمایش رادیویی و از جایی به بعد، حضور این‌گونه تئاتری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده و هست. این مدرس دانشگاه و مولف در سی‌وهشتمین دوره از جشنواره همراه بهرام ابراهیمی و فریدون محرابی، هیأت‌داوران مسابقه رادیوتئاتر را تشکیل می‌دهند.
ویژه
سال‌ها پیش در دفتر رضا امیرخانی، نویسنده توانمند هم‌روزگارمان نشسته و به شیوه کاملا سنتی مشغول صرف آبگوشت و عمل‌آوری گوشت‌کوبیده بودیم که جمله بامزه‌ای درباره مدیریت شهری گفت؛ اینکه دوست دارد آقا یا خانم شهرداری در تهران انتخاب شود که خانه مادربزرگش در همان شهر باشد!
آقای مهدویان کاش بیشتر اشک ما را درمی‌آوردی. کاش بیشتر رنج قادر مولان‌پور را نشان می‌دادی. کاش به درد‌های قادر نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شدی، بیش از «درخت گردو».
اولین سالی است که با فیلم «لباس شخصی» در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند. نام فیلم آنقدر کنجکاو برانگیز است که از همین حالا می‌توان تشخیص داد که با فیلمی با تم سیاسی روبه‌رو هستیم.
اولین حضور شما در جشنواره فیلم فجر و در مقام بازیگر است. چقدر این جشنواره برای شما که بازیگر تئاتر هستید، حائز اهمیت است؟
دقیقا 50سال پیش بود که قیصر و بهروز وثوقی، با آن آهنگ و دیالوگ‌های ماندگار را کیمیایی خلق کرد تا نه‌تنها برای همیشه فیلمی کلاسیک را برایمان به یادگار بگذارد بلکه به انتقاد از دوران خود و هرج و مرج کشور بپردازد... 50سال گذشته است و کیمیایی دوباره قیصر را زنده کرده.
نوشین تبریزی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که علاقه‌اش به رئالیسم اجتماعی و انتقادی در کنار نمایش ایرانی امری قابل تامل در اکثر آثارش است در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «تالاب هشیلان» در بخش غیررقابتی حضور دارد.

تنها یک زن

نیکی کریمی با پنجمین فیلمش «آتابای» همه سهم زنان از جشنواره سی‌وهشتم است
نیکی کریمی در کارنامه بازیگری‌اش نقش‌های ماندگاری دارد، بازیگری که حالا در قامت فیلمساز و تهیه‌کننده بیشتر فعالیت می‌کند و در جشنواره سی‌وهشتم به‌عنوان تنها فیلمساز زنی است که با فیلم سینمایی «آتابای» حاضر است.

بی‌خانه در خانه

یک نگاه گذرا بر وضعیت زمانه کافی است تا پی ببریم هیچ قطعیتی وجود ندارد. عصر ما عصر فروریختن‌هاست. این فرو‌ریختن‌ها بی‌رحمانه پیش می‌روند. ما خود نیز گاه در این موج شکستن همراه می‌شویم.
کدام فساد، کدام افشاگری
کدام فساد، کدام افشاگری
«روز بلوا» بدساخت و اعصاب خردکن نیست. در اجرا و کارگردانی تماشاگر را دست‌کم نمی‌گیرد.
کم‌کم داشت فراموشمان می‌شد که می‌توان در سینما با دیالوگ‌های چند رفیق و شیطنت‌های جوانانه‌شان کیفور شد، اصلا داشتیم فراموش می‌کردیم که گاهی عشق از بالای پشت‌بام سرک می‌کشد و نردبان‌ معرفت بعضی مواقع تا سینه آسمان پابلندی می‌کند.

مصایب بین‌المللی‌شدن

نقد روز
اولین بار نیست که بخش بین‌الملل تئاتر فجر در روزهای نزدیک به برگزاری جشنواره تئاتر فجر دچار تغییر و تحول می‌شود.

خاطره‌بازی با پرده‌های نقره‌ای

سال‌ها پیش که منصور ضابطیان طرح مجموعه برنامه «نقره» را به تلویزیون ارائه داد هرگز با خودش فکر نمی‌کرد ایده غوطه‌ور شدن در برکه خاطرات و نوستالژی‌بازی با دنیای فراموش نشدنی دهه 1360تا این حد پرطرفدار و سودآور از کار درآید.

عبور از جامعه دو قطبی با سینما

«سینما شهرقصه» پنجمین فیلم کیوان علیمحمدی پس از نویسندگی و کارگردانی مشترک «شبانه»، «شبانه روز»، «ارغوان» و فیلم به نمایش درنیامده «گیلدا» در کنار امید بنکدار است.
PDF جشنواره
کوتاه جشنواره
خیلی از فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر، ایده‌های خوب و بدیعی دارند.
1- فقر و خشونت چه نسبتی با هم دارند؟ آیا آدم مستمند و بی‌چیزی که به نان شبش محتاج است، راحت‌تر از فردی که صاحب ثروتِ بی‌حدوحصری است، دست به خشونت می‌زند؟
پردیس سینمایی ملت بعد از گذشت نیمی از روزهای جشنواره و نمایش بالای 20فیلم، بالاخره در عصر پنجشنبه یک درام جذاب را روی پرده برد.