04-05
چهار شنبه 3 اسفند 1401
شماره 8720
بین‌الملل
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

جهان پس از جنگ اوکراین

تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جنگ روسیه و اوکراین 4گوشه جهان را تحت‌تأثیر قرار داده است
دریچه
آغاز جنگ اوکراین در 24فوریه سال2022 تغییرات عمده‌ای در نظم ژئوپلیتیکی جهان پدید آورد؛ اتفاقی که با اثرات و تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در دیگر بخش‌های جهان همراه بوده است.
گزارش 2
برآوردها از آمار قربانیان جنگ در اوکراین متفاوت است، اما به‌نظر می‌رسد تا به اینجا، یعنی یک سال پس از آغاز جنگ، بیش از 200هزار کشته و بیش از 13میلیون آواره روی دست دو طرف مانده باشد؛ وضعیتی که اگر سیاسیون اندکی برای آن اهمیت قائل بودند، می‌توانست رخ ندهد.

ویرانه‌های جنگ اوکراین

یک سال جنگ روسیه و اوکراین، هزاران کشته و میلیاردها دلار خسارت روی دست دو طرف گذاشته است
گزارش 1
یک‌سال پیش که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور پیشروی تانک‌های ارتش روسیه به‌سوی مرزهای اوکراین را داد، روند تغییر مناسبات بین‌المللی و پایان حدود 30سال آنچه از آن با عنوان «جهانی شدن» نام برده می‌شد به‌طور رسمی آغاز شد.
پریگوژین، آشپز یا فرمانده جنگ؟

پریگوژین، آشپز یا فرمانده جنگ؟

وقتی یک سال پیش جنگ در اوکراین آغاز شد، در کنار ارتش روسیه، برخی چهره‌های نزدیک به پوتین ازجمله رمضان قدیروف، رئیس منطقه خودمختار چچن خود را در قامت یک فرمانده نظامی برای کمک به نیروهای روسیه به میدان اوکراین رساندند. در میانه جنگ اما، علاوه بر قدیروف، یک چهره امنیتی و شبه‌نظامی دیگر با نام «یوگنی پریگوژین» در آسمان جنگ اوکراین ظاهر شد.
جنگ اوکراین، دام آمریکا برای روسیه بود
جنگ اوکراین، دام آمریکا برای روسیه بود
در فاصله یک‌سالی که از آغاز حمله روسیه به اوکراین گذشته، بسیاری جان باخته‌اند و ویرانی‌های زیادی هم به بار آمده است. با این همه ویرانی، بسیاری می‌پرسند آیا جلوگیری از وقوع این جنگ ممکن بود؟
PDF بین‌الملل
کوتاه بین‌الملل
طی 12 ماه گذشته، تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، خبر ثابت روزانه بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بوده است.
آسیب‌های وارد شده به زیرساخت‌های اوکراین