05
پنج شنبه 11 شهریور 1400
شماره 8304
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آن زلف‌پریش‌های جوگندمی کجایند؟

یادداشت
سهم دست راست من در این روزهای جوانمرگ فقط دستگیره در خانه و درب آسانسور است و بیش از این حداقل‌هایی از پاره‌های زندگی است؛ مثل گرفتن دست قاشق، تن ریموت و کتاب و خودکاربیک، همین‌! پس دست من حق دارد رنجور باشد.
ویژه
اگر شما هم در این روزهای بلند تابستانی، از ماندن در خانه کلافه شده‌اید و حوصله‌تان سر رفته، ما برای شما یک پیشنهاد خوشمزه داریم و آن هم تهیه نان‌های خانگی برای یک عصرانه خانوادگی است. می‌پرسید چطور؟
تا به حال فیلم‌های زیادی با موضوع افغانستان و شهروندان افغانستانی ساکن در ایران و دیگر کشورها ساخته شده است. طبیعی است که ماجراهای افغانستان هر فیلمساز دغدغه‌مندی را به سمت و سوی خودش بکشاند.
فیلم‌های ژانر اکشن همیشه طرفداران مخصوصی دارند. حالا اگر مضمون اصلی و قهرمان این فیلم‌ها یک موتورسوار کهنه‌کار باشد و صحنه‌های تعقیب و گریز با موتورسیکلت را با کمک بدلکارها جلوی دوربین ببرد می‌شود جزو آثار به یادماندنی تاریخ سینما.
حالا که تا عادی‌شدن شرایط و کنترل کامل ویروس کرونا راه نسبتا زیادی در پیش است، بهتر است تا اطلاع ثانوی گردشگری‌های کوتاه‌مدت و گشت‌وگذارهای نیم‌روزه را جایگزین سفرهای دور‌ودراز کنیم! دلیلش هم که کاملا مشخص است؛ به این ترتیب نیاز به اقامت شبانه نداریم و درنتیجه می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، یک گردش کم‌خطرتر را تجربه کنیم.
نخستین بودن همیشه سخت است؛ خاصه اینکه بانویی بخواهد کلیشه‌های رایج را کنار بزند و سنت شکنی کند.
گفتن از اینکه اردشیر رستمی دقیقا چه شغلی دارد و چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند، کار راحتی نیست.
گفت‌وگو با داریوش ارجمند، پیشکسوت بازیگری که گاهی حرف‌هایش خبرساز می‌شود

حاشیه‌ها برایم مهم نیستند

نشستن پای صحبت‌های داریوش ارجمند حس عجیبی به آدم می‌دهد؛ در عین حال که با ابهت است اما مهربان و دلسوزانه و البته رک و روراست حرف می‌زند.
با دونده امیر نادری فیلمساز شدم

با دونده امیر نادری فیلمساز شدم

حوزه کارگردانی و فیلمسازی به‌خودی‌خود حوزه‌ای ترساننده و سخت و صعب است. حالا تصور کنید کسی که می‌خواهد این مسیر را شروع و دنبال کند، یک مهاجر افغانستانی هم باشد که در کودکی از کشورش به ایران آمده و بخواهد قدم در این مسیر بگذارد.
برسد به‌دست پهلوان‌های ایرانی
برسد به‌دست پهلوان‌های ایرانی
انبوه کنده‌های درخت و تکاپوی دوبرادر دهه هفتادی برای بدل‌کردن آنها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای سنتی‌ترین ورزش ایران‌زمین تصویر غریبی است.
زمانی که اسلام ظهور کرد و در کنار آن فرهنگی عربی- اسلامی تمام سرزمین‌های غرب آسیا و شمال آفریقا را درنوردید، تنها دو سرزمین بودند که هم اسلام آوردند و هم هویت تاریخی و فرهنگی قبلی خودشان  را حفظ کردند؛ ایران و مصر. دو تمدن کهن با تاریخ بسیار پرباری از دوران باستان و بعد از آن.

خوب، عالی، بی‌نظیر

در شماره قبل، گفت‌وگوی الساندرو دِ روزا و انیو مورریکونه به موسیقی‌های مشهور سه‌گانه برجسته فیلمساز ایتالیایی، سرجو لئونه، رسید.

رسم ورود به گود مردانگی

ورزش باستانی برخلاف بسیاری از ورزش‌های دیگر ملزومات زیادی نمی‌خواهد و شاید به همین دلیل این روزها مورد اقبال نسل جدید هم قرار گرفته است.

پیشنهادهای ویژه هفته/ نواحی اشک عاشورایی

محرم امسال یک دستاورد ویژه در حوزه موسیقی داشت و آن هم تولید یک آلبوم محرمی با 10قطعه بود. این آلبوم که نامش «نواحی اشک» است و کاری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌حساب می‌آید، از ابتدای محرم تا روز عاشورا، هر روز با انتشار یک قطعه به‌ کار خودش ادامه داد تا اینکه درنهایت با تجمیع 10قطعه عاشورایی، به یک آلبوم محرمی تبدیل شد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
روزگار باستان هم روزگار عجیبی بوده است.
پل رومی در محدوده منطقه یک واقع شده و روی رودخانه «مقصود بیک» در تقاطع خیابان دکتر شریعتی و بلوار صبا قرار دارد.
باور کردن اینکه در این روزگار، با همه پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، هنوز عده‌ای از مردم به خرافات گرایش داشته باشند، آسان نیست. اما واقعیت این است فرقی نمی‌کند از دورافتاده‌ترین قبایل جنوب آفریقا حرف بزنیم یا ساکنان کلانشهری مدرن در قلب اروپا، اعتقادات خرافی به شکل نگران‌کننده‌ای رایج است.