• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139380
+
-

معرفی فیلم‌های مخصوص موتوربازها

وقتی مارلون‌براندو وحشی بود

فیلم‌های ژانر اکشن همیشه طرفداران مخصوصی دارند. حالا اگر مضمون اصلی و قهرمان این فیلم‌ها یک موتورسوار کهنه‌کار باشد و صحنه‌های تعقیب و گریز با موتورسیکلت را با کمک بدلکارها جلوی دوربین ببرد می‌شود جزو آثار به یادماندنی تاریخ سینما. از این دست فیلم‌ها در آثار کارگردان‌ها و بازیگران مشهور دنیا کم نیست؛ مثل فیلم سینمایی«او یک وحشی است» با بازی درخشان مارلون براندو، ستاره سال‌های دور هالیوود که بدون اغراق یکی از آثار کلاسیک هالیوود به شمار می‌رود و با گذشت چند‌دهه هنوز تماشایی است. هیجان موتورسواری و تعقیب و گریزهای دلهره‌آور بستر اصلی اینگونه فیلم‌ها را تشکیل می‌دهد و طبیعی است که علاقه‌مندان به موتورسواری بیش از مخاطبان معمولی تحت‌تأثیر داستان‌هایی از این دست قرار‌می‌گیرند. به همین دلیل شاید معرفی 10فیلم پرطرفداری که با موضوع موتور و موتورسوار روی پرده سینما رفته خالی از لطف نباشد.

خاطرات موتورسیکلت / محصول: آرژانتین 2004

فیلم «خاطرات موتورسیکلت» یکی از پرطرفدارترین فیلم‌هایی است که با موضوع موتورسواری ساخته شده و داستان آن به خاطرات موتورسواری ارنستو چگوارا، رهبر انقلابی کوبا مربوط می‌شود. چگوارا در سال ۱۹۵۲ و در ۲۳سالگی که دانشجوی رشته پزشکی بود، با موتور‌سیکلت به سراسر آمریکای جنوبی سفر می‌کند. مشاهده فقر، گرسنگی و بیماری مردم این کشورها، رهبر انقلابی کوبا را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و او را برای یک مبارزه طبقاتی آماده می‌کند. این فیلم ماجرای سفرهای پرماجرای چگوارا و دوستش آلبرتو گرانادو با موتورسیکلت به مناطق مختلف آمریکای جنوبی است.

سبک‌‌سواران / محصول: آمریکا 1969

این فیلم را هم باید یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های موتوری تاریخ سینما بدانیم. «سبک‌سواران» نخستین فیلمی است که از جنبش اعتراضی هیپی‌ها الهام گرفت و از فیلم‌های مهم و نمادین برای معرفی این جنبش به‌شمار می‌رود. شاید به همین‌خاطر، رکورد بازدید تماشاگران را شکست و ۶۰میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. داستان این فیلم درباره 2موتورسوار به نام‌های بیلی و وایات است که برای به‌دست آوردن آزادی در زندگی خود، سوار بر 2موتورسیکلت هارلی دیویدسون راهی دشت و صحرا می‌شوند. در این فیلم تضاد بین اندیشه‌های آزاد و سنت‌شکن نسل جوان با افکار سنتی و روستایی آمریکا به چالش کشیده می‌شود.

یک هفته/ محصول: آمریکا 2008

اگر از زندگی ناامید شده‌اید به شما توصیه می‌کنیم حتما فیلم «یک هفته» را تماشا کنید. داستان اصلی این فیلم هم چندان پیچیده نیست. بن تایلر یک مرد جوان است که متوجه می‌شود به یک سرطان بدخیم مبتلا شده. او بعد از شنیدن این خبر، به جای اینکه بیماری‌اش را درمان کند، تصمیم می‌گیرد با موتورسیکلت به سفر یک هفته‌ای برود. این فیلم داستان سفر بن تایلر از تورنتو تا توفینو است. او در این سفر با افرادی ملاقات می‌کند که در زندگی‌اش تأثیر بسیاری می‌گذارند. این اتفاقات باعث می‌شود تا بن تایلر به خیلی از مسائل زندگی فکر و دوباره آنها را بازبینی کند و عاقبت به یک نویسنده بدل ‌شود.

او یک وحشی است / محصول: آمریکا 1953

این فیلم هم یکی دیگر از شاهکارهای مارلون براندو، ستاره بی‌چون‌و‌چرای سال‌های دور هالیوود است. فیلم « او یک وحشی است» داستان زندگی جمعی از موتورسوارهای جوان به نام «یاغیان سیاه‌پوش» را که در یک مسابقه موتورسواری از رقابت محروم می‌شوند، روایت می‌کند. آنها به شهر کوچکی می‌روند و با رفت‌وآمد در خیابان اصلی اهالی شهر را حسابی به وحشت می‌اندازند. سردسته آنها جانی با بازی تحسین‌برانگیز مارلون براندو است که دل به دختر رئیس پلیس شهر می‌بازد و درگیر مشکلات عاطفی می‌شود. مارلون جان در این فیلم سوار موتورسیکلت تریومف می‌شود که یکی از بهترین برند‌های موتورسیکلت در جهان است.

نزدیک‌تر به لبه / محصول: انگلستان 2011

چنانچه حوصله تماشای فیلم‌های طولانی را ندارید و می‌خواهید یک مستند جمع‌و‌جور با موضوع موتور و موتورسواری ببینید، پیشنهاد ما تماشای مستند«نزدیک‌تر به لبه» است که جزو مستندهای شاخص در این ژانر به شمار می‌رود. اگر مسابقات موتورسواری را دنبال کرده باشید حتما با مسابقات TT هم آشنایی دارید. این مسابقات هر سال در حد فاصل انگلیس و ایرلند و در جزیره MAN برگزار می‌شود و لقب خطرناک‌‌ترین مسابقات موتور‌اسپرت را به‌خود اختصاص داده است. مستند نزدیک‌‌تر به لبه درباره حواشی پررنگ همین مسابقات و براساس زندگی «گای مارتین» موتورسوار حرفه‌ای این مسابقات ساخته شده است. این فیلم مستند شما را با هیجان مفرط مسابقات TT آشنا می‌کند.

آکرا  /  محصول: ژاپن 1998

حیف است که وقتی صحبت از موتور و موتورسواری به میان می‌آید، یکی از بهترین انیمیشن‌هایی که با این مضمون ساخته شده را معرفی نکنیم. انیمیشن«آکرا» داستان چندان ساده‌ای ندارد و برای اینکه از اصل داستان باخبر شوید باید با دقت همه سکانس‌ها را تماشا کنید. داستان این انیمیشن درباره یک پروژه مخفی نظامی است که شهر توکیو را به خطر می‌اندازد. این پروژه باعث می‌شود یکی از اعضای باند موتورسواران به یک فرد روانی و خطرناک بدل شود. 2نوجوان و گروهی از روانشناسان تلاش می‌کنند تا فرد روانی را متوقف کنند و این تلاش‌ها با تعقیب‌و‌گریزهای پرماجرایی همراه می‌شود که گاهی مخاطب را میخکوب می‌کند.

موتورهای مرگبار / محصول:آمریکا و  نیوزلند 2018

این فیلم آمریکایی- نیوزیلندی در زمان خودش سر‌و‌صدای بلندی به پا کرد و 100میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شد اما مورد‌اقبال تماشاگران قرار نگرفت و کمپانی تولید‌کننده فیلم چیزی حدود 17میلیون دلار ضرر کرد.«موتورهای مرگبار» فیلمی اکشن، ماجرایی و فانتزی به کارگردانی«کریستین ریورز» است. داستان فیلم هم از این قرار است که سال‌ها پس از آنکه کره‌زمین در جنگی فراگیر و مرگبار ویران می‌شود، انسان‌ها شهرهایی را روی موتورهایی متحرک می‌سازند و برای ادامه زندگی با یکدیگر نبرد می‌کنند. در این میان «تام» و «هستر» پس از دیداری غیرمنتظره با هم متحد می‌شوند و علیه چنین جریانی به پا می‌خیزند.

چرا موتور سواری می‌کنیم؟ /  محصول:آمریکا 2013

این هم یک فیلم مستند دیگر که همه سکانس‌های آن با موتور و موتورسواری ارتباط مستقیم دارد. مستند«چرا موتورسواری می‌کنیم؟» با موتورسوارها و علایق آنها ارتباط مستقیم دارد و کارگردان این فیلم روی قشر خاصی از موتورسوارها تمرکز داشته است. این قشر خاص شامل موتورسوارهایی است که شیفته موتورسیکلت شده‌اند و به شکل جنون‌آمیزی همه زندگی‌شان را به موتور اختصاص داده‌اند. تماشای این فیلم برای شناختن فرهنگ و سبک زندگی موتورسوارهای حرفه‌ای، شاید بهترین پیشنهاد باشد. این فیلم را ببینید تا بدانید چرا موتورسواران عاشق موتور می‌شوند و تا پایان عمر به این وسیله که گاهی به ارابه مرگ بدل می‌شود وفادار می‌مانند.

پسران ساعت ۱۲  /  محصول: آمریکا 2013

یک فیلم مستند و محصول سال ۲۰۱۳ است. این فیلم درباره یک پسر کوچک است که در محله‌ای فقیرنشین بزرگ می‌شود و آرزوی پیوستن به یک گروه غیرقانونی موتورسیکلت به نام پسران ساعت ۱۲ را دارد. مستند «پسران ساعت ۱۲» طی 3سال فیلمبرداری شده است؛ از زمانی که این پسر کوچک یعنی پاگ، ۱۳ساله بود. همچنین در این فیلم در مورد مسابقات موتورسیکلت شهری در بالتیمور نیز صحبت می‌شود و تصاویر هیجان‌انگیزی از این مسابقات را در این فیلم خواهید دید.

جاده‌ای به‌سوی پالوما / محصول: آمریکا 2014

رابرت ولف، یک بومی آمریکایی است و پس از اینکه انتقام قتل مادرش را می‌گیرد، با موتورسیکلت به غرب آمریکا فرار می‌کند. فیلم «جاده‌ای به‌سوی پالوما» داستان این سفر پرفراز‌و‌نشیب است. ولف بعد از اینکه قاتل مادرش را به قتل می‌رساند، با یک راننده به نام «کش» آشنا می‌شود و با او به سمت خانه خواهرش سفر می‌کند تا خاکستر مادرش را در آنجا رها کند اما قانون از او چشم برنمی‌دارد و این تصمیم برای او گران تمام می‌شود. شخصیت رابرت ولف در این فیلم شباهت عجیبی به شخصیت افسانه‌ای «کال دروگو» در سریال بازی تاج و تخت دارد. این فیلم مملو از صحنه‌های اکشن و تعقیب و گریز است و هیجان تماشاگر را به اوج می‌رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید