• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139371
+
-

همراه با آشپز این هفته طرز تهیه ۳ نان خوشمزه را مرور کنیم

طعم بی‌نظیر نان‌ خانگی

طعم بی‌نظیر نان‌ خانگی

سحر  غفوری

اگر شما هم در این روزهای بلند تابستانی، از ماندن در خانه کلافه شده‌اید و حوصله‌تان سر رفته، ما برای شما یک پیشنهاد خوشمزه داریم و آن هم تهیه نان‌های خانگی برای یک عصرانه خانوادگی است. می‌پرسید چطور؟ با ما همراه باشید تا آشپز این هفته ما فاطمه عربی شما را به دنیای خلق مزه‌های خوشمزه و نان‌های خوش‌طعم ببرد. این نانوای نان‌های خانگی و کیک‌پز
با استعداد، علاقه‌مند به یادگیری متدهای نوین است. او چندین سال سابقه کار مرتبط در آموزش حرفه‌‌ای پخت نان و کیک داشته و به علاقه‌مندان در فضای مجازی آموزش می‌دهد. این خانم سرآشپز دوره‌های آموزشی تزیین کیک فوندانت، دیزاین کیک‌های خامه‌‌ای و فوندانت، پخت نان‌های خانگی و فانتزی، فینگرفود و دسر و کافی‌شاپ را گذرانده و دارای گواهینامه‌های معتبر از همه این دوره‌هاست. حالا این هفته قرار است پخت ۳نان ساده اما در عین حال خوش‌عطر و خوشمزه را به ما آموزش دهد. با ما همراه باشید تا از تجربه پخت فطیر و شیرمال در خانه لذت ببرید.

نان کنجدی

نان کنجدی ازجمله خوراکی‌های خوشمزه و محبوبی است که خواص ویژه‌ای دارد. از سوی دیگر به‌دلیل خواص غذایی فراوانی که در کنجد وجود دارد، مصرف آن ازسوی متخصصان تغذیه به‌وفور توصیه می‌شود.

مواد لازم
  تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر ولرم: یک‌سوم لیوان
  آب ولرم: یک‌سوم لیوان
  روغن مایع: یک‌سوم لیوان
  شکر: یک‌دوم لیوان
  آرد سفید قنادی: سه لیوان
  مایه‌ خمیر: یک قاشق غذاخوری سر صاف
  نمک: نوک قاشق غذاخوری
  مواد لازم برای رومال:
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر: یک قاشق غذاخوری
  زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
پودر خمیرمایه، آب و یک قاشق از شکر را با هم مخلوط می‌کنیم و اجازه می‌دهیم در ظرف در بسته به‌مدت ۱۰ دقیقه عمل بیاید. در ظرف بزرگ‌تر تخم‌مرغ، شیر، شکر، روغن مایع و کمی نمک را مخلوط کرده و در ادامه مایه خمیر به عمل آمده را اضافه می‌کنیم. سپس آرد را اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که مقدار آرد حدودی است. اگر بعد از ورز دادن، باز هم خمیر به‌ دست می‌چسبید یک مقدار آرد اضافه کنید. حدود ۳ دقیقه ورز دهید. سعی کنید حدود ۱۰۰مرتبه خمیر را روی صفحه کار یا سطحی که آرد‌پاشی کرده‌اید بکوبید. سپس خمیر را داخل ظرف تمیز یک تا یک‌ساعت‌و‌نیم استراحت دهید. حالا پف خمیر را بگیرید. سینی فر را چرب کنید یا کاغذ روغنی قرار دهید. خمیر را به شکل چانه‌هایی بردارید و به هر شکل که دوست دارید درست کنید. وقتی این مرحله شکل دهی تمام شد، ۲۰دقیقه دیگر استراحت بدهید. یک دستمال روی آن بیندازید تا خوب استراحت کند. بعد از استراحت دوم برای رومال زرده تخم مرغ، زعفران، شیر و شکر را با هم مخلوط کرده و روی خمیر بمالید. در نهایت کمی کنجد روی آن بریزید و درون فر ۱۹۰درجه از پیش گرم شده به‌مدت ۲۰تا۲۵دقیقه قرار دهید.
نکته: بهتر است برای اینکه نان داخل فر سفت نشود، یک ظرف آب داخل فر در گوشه‌‌ای قرار دهید.

فطیر خانگی

نان فتیر یا نان فطیر یکی از انواع سنتی نان شیرینی است که معمولا به‌صورت خانگی هم می‌توان آن را به‌سادگی تهیه کرد. فطیر سنتی اراک و نان فطیر مغزدار و محلی اردبیل (شیرین چورک)، نان فطیر گناباد و نان فطیر هشترود یا تبریزی بیشتر از سایر انواع این نان مشهور هستند. نان فطیر یک انتخاب مناسب برای وعده صبحانه یا میان‌وعده عصرگاهی است. طرز تهیه نان فطیر خانگی را برای شما آورده‌‌ایم تا با درست کردن آن در منزل لذت ببرید.

مواد لازم
  آرد: ۵۰۰گرم
  روغن و شکر (هرکدام): ۱۲۵ گرم
  شیر ولرم: یک لیوان
  مایه خمیر: یک قاشق سوپ‌خوری
  مواد لازم برای رومال
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  عسل: یک قاشق غذاخوری
  نمک: نوک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
مایه خمیر را با مقداری شکر به یک‌دوم شیر ولرم می‌افزاییم و 10 دقیقه در جای نسبتاً گرم قرار می‌دهیم تا عمل بیاید. سپس روغن جامد را که روی حرارت آب کرده‌ایم در ظرف مناسب می‌ریزیم و شکر را به آن اضافه می‌کنیم. چند دقیقه با همزن دستی هم‌می‌زنیم تا مخلوط شود. اکنون نیمی از مایه خمیر آماده را به همراه نیمی از آرد به مخلوط شکر و روغن اضافه می‌کنیم. دوباره باقی شیر و آرد را می‌ریزیم و با دست مخلوط می‌کنیم. توجه داشته باشید که باید حسابی ورز دهیم و یا 100مرتبه به‌صورت ضربه‌ای روی سطح بکوبیم. حالا یک ساعت استراحت می‌دهیم. یادتان باشد که باید روی ظرف را پوشاند و در جای گرم قرار داد. فر را با دمای ۱۸۰درجه روشن کنید تا کمی گرم شود. حالا به اندازه نارنگی از خمیر برمی‌داریم و گلوله‌ای کرده و با وردنه کمی باز می‌کنیم و در سینی فر قرار می‌دهیم. روی فطیر را با چنگال طرح می‌دهیم و بعد رومال زده و کنجد می‌پاشیم. برای رومال زرده را حسابی با چنگال هم می‌زنیم و کمی عسل و نوک قاشق نمک به آن اضافه کنید. این مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. فطیرها را در فر به‌مدت ۲۰دقیقه قرار می‌دهیم. اگر خواستید برشته‌تر شود چند دقیقه آخر حرارت پایین را خاموش و گریل را روشن کنید تا روی فطیر رنگ بگیرد.

نان فانتزی صبحانه

نان از هر نوع و شکلی که باشد، برکت سفره‌های ایرانی است. بسیاری ترجیح می‌دهند طعم متفاوت و خوشمزه نان‌های خانگی را در این روزهای طولانی تابستانی تجربه کنند. در این میان نان فانتزی صبحانه بسیار خوشمزه و دلچسب بوده و علاوه بر صبحانه، گزینه‌ای عالی برای نوبت عصرانه همراه با چای است. بسیاری این نان را از بیرون آماده تهیه می‌کنند اما این بار می‌خواهیم شما را با طرز تهیه این نان خوشمزه در خانه آشنا کنیم.

مواد لازم
  آرد: سه پیمانه
  مایه ‌خمیر: یک قاشق غذاخوری
  شکر: یک قاشق سوپ‌خوری
  روغن: دو قاشق سوپ‌خوری
  آب ولرم: یک نصف پیمانه
  ماست: نصف پیمانه
  نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  وانیل: نوک قاشق چای‌خوری
مواد لازم برای رومال:
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  شیر: یک قاشق غذاخوری
  زعفران دم‌کرده: یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا مایه خمیر و شکر و نصف مقدار آبی را که داشتیم، مخلوط می‌کنیم تا مایه خمیر عمل بیاید و حجم بگیرد. در ظرفی آرد، نمک، باقی شکر، ماست، وانیل و روغن را مخلوط می‌کنیم و کمی هم می‌زنیم. سپس مایه خمیر عمل آمده را اضافه می‌کنیم و خمیر را ورز می‌دهیم. حالا بقیه آب را کم‌کم اضافه می‌کنیم تا خمیر لطیفی داشته ‌باشیم که به‌دست نچسبد. با دست حدود ۷ تا ۸ دقیقه خمیر را ورز داده و در ظرفی درپوشیده یک ساعت به خمیر استراحت می‌دهیم. بعد استراحت خمیر آن را مجدد کمی ورز می‌دهیم و به ۵ چانه مساوی تقسیم می‌کنیم. به شکل تصویر خمیر را درمی‌آوریم و داخل قالب چرب شده می‌گذاریم و مجدداً ۱۵دقیقه به آن استراحت می‌دهیم. حالا با یک عدد زرده تخم‌مرغ و یک قاشق شیر و زعفران آن را رومال می‌کنیم. اگر خواستید می‌توانید کمی کنجد هم روی آن بپاشید. سپس در فر که از قبل
در درجه ۱۸۰گرم شده به‌مدت ۳۰دقیقه اجازه می‌دهیم تا بپزد. بعد از پخت وقتی از دما افتاد دوباره با شربت رومال می‌کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید