• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139370
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ نواحی اشک عاشورایی


محرم امسال یک دستاورد ویژه در حوزه موسیقی داشت و آن هم تولید یک آلبوم محرمی با 10قطعه بود. این آلبوم که نامش «نواحی اشک» است و کاری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌حساب می‌آید، از ابتدای محرم تا روز عاشورا، هر روز با انتشار یک قطعه به‌ کار خودش ادامه داد تا اینکه درنهایت با تجمیع 10قطعه عاشورایی، به یک آلبوم محرمی تبدیل شد. در ساخت این آلبوم از نوحه‌های عزاداری نواحی مختلف ایران در ارتباط با واقعه کربلا استفاده شده که خواننده این قطعات متین رضوانی‌پور است و تنظیم آنها را سعید عظیمی برعهده دارد. قطعات «فصل عزا»، «حضرت رقیه»، «حضرت حر»، «حضرت عبدالله»، «حضرت قاسم»، «حضرت علی‌اکبر»، «حضرت عباس» و «حضرت سیدالشهدا(ع)»، بخشی از این آلبوم منحصر‌به‌فرد عاشورایی  هستند.

آلبومی بی‌کلام

یکی از جدیدترین آثار ارائه‌شده در دنیای موسیقی کشورمان، آلبوم «یک» اثری از حامد حنیفی است. این آلبوم بی‌کلام شامل 6قطعه موسیقایی به نام‌های «خورشید»، «از تولد تا مرگ»، «با من قدم بزن»، «رؤیای برکه»، «نجوای فرشته» و «ماه خواب‌آلود» است  که  همه آنها پیش از این به‌صورت جداگانه منتشر شده بودند اما به‌تازگی تمام آنها در قالب یک آلبوم به بازار موسیقی ارائه شده‌اند. موسیقی و تنظیم این آلبوم جدید کار حامد حنیفی، آهنگساز و تنظیم‌کننده فعال سال‌های اخیر موسیقی ایران است و امیرحسین کیان‌پور، محمود عربانی، شروین شهبازی و ژاله طوسی، نوازندگان حاضر در این آلبوم هستند. هم‌اکنون، هم نسخه فیزیکی آلبوم یک به فروش می‌رسد و هم می‌توان آن را به‌طور قانونی دانلود کرد.

بخشایش در روزهای کرونا

در این روزهای کرونایی که بازار موسیقی کشورمان روزهای خوبی را سپری نمی‌کند، خبر انتشار آلبوم‌های تازه می‌تواند جان دوباره‌ای به جامعه موسیقی‌مان تزریق کند. یکی از این آلبوم‌ها، آلبوم موسیقی «بخشایش» است؛ آلبومی که تیر‌ همین امسال از آن رونمایی شد و حالا توسط نشر «بانگ آوای سارنگ» در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این آلبوم که کاری از پیام میرجعفری است، 8قطعه به نام‌های بخشایش، «نیایش»، «آسنا»، «مستان»، «وادیس»، «مهرآمیز»، «آرامش» و «یادآور» دارد، در تهیه آن افرادی به‌عنوان نوازنده و اشخاص دیگری به‌عنوان گوینده مشارکت داشته‌اند. پیام میرجعفری درباره برخی از آثار این مجموعه می‌گوید: «قطعه بخشایش براساس آخرین سروده مرحوم منصوره فیلی ساخته شده و قطعه مستان براساس دو غزل از شمس تبریزی با مطلع «مستان سلامت می‌کنند» است».

بحران آب

«مادرکشی» نام یک فیلم مستند درباره بحران آب در ایران است که سال1394 به سفارش مرکز بررسی‌های نهاد ریاست‌جمهوری ساخته شد. این مستند با پژوهش، نویسندگی و کارگردانی کمیل سوهانی، یک فیلم 77دقیقه‌ای است که نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد. در این فیلم به دلایل به‌وجود آمدن بحران آب در ایران ازجمله سدسازی‌های بی‌رویه، دخالت در اکوسیستم طبیعی، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق، انتقال آب بین حوزه‌های آبریز، ازبین‌رفتن منابع آب زیرزمینی، بهره‌وری پایین و برنامه‌ریزی غلط در کشاورزی و جایگزینی مدیریت متمرکز دولتی به‌جای مدیریت مردمی و بومی، اشاره شده است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره دلایل و همچنین مظاهر و نتایج بحران آب در ایران بدانید، این مستند را از طریق سایت «هاشور» دنبال کنید.

کارنامه موسیقی در جنگ

اگر اهل موسیقی هستید، مستند «بزم رزم» را ببینید. این فیلم مستند که درواقع کارنامه موسیقی در روزگار جنگ است، به موسیقی سال‌های57 تا 67 پرداخته است؛ یعنی دقیقا برهه‌ای از تاریخ موسیقی ایران که همواره نسبت به بررسی آن غفلت شده است. این مستند کاری از سید وحید حسینی است که سال1396 ساخته شده و دیدنش 123دقیقه وقت از شما خواهد گرفت. اما در قبال این وقتی که می‌گذارید، گفت‌وگو با 20چهره موسیقی همچون حسین علیزاده، بیژن کامکار، کامبیز روشن‌روان، حسام‌الدین سراج و... را خواهید دید و در جریان قصه شنیدنی تحولات اساسی موسیقی در طول این 10سال منحصربه‌فرد قرار می‌گیرید. دیدن این مستند در سایت تخصصی «هاشور» و در بخش «شب‌های مستند» امکانپذیر است.

محاکمه در 28مرداد

همه ما راجع به کودتای 28مرداد و جریان محاکمه دکتر مصدق اطلاعاتی داریم. اما شاید اطلاعات هیچ‌کدام از ما درباره این واقعه تاریخی و به‌خصوص بعد از آن، روزهای برپایی دادگاه نظامی دکتر مصدق، کامل نباشد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره محاکمه دکتر مصدق بدانید، توصیه می‌کنیم فیلم مستند «محاکمه» را ببینید. اگرچه تا روز کودتا درباره مصدق حرف‌های زیادی گفته شده اما کمتر کسی به دادگاه و اتفاقات آن روز پرداخته است. تمرکز این فیلم دقیقا روی دادگاه بدوی دکتر مصدق است و به همین دلیل می‌تواند اطلاعات منحصربه‌فردی را در اختیارتان قرار دهد. این مستند را سال1394، سید احسان عمادی کارگردانی کرده است و مدت زمان آن 43دقیقه است. در این مستند محمد بحرانی، بازیگر نام‌آشنا هم حضور دارد.

 اربابان جهان: افشا

حوصله دنبال‌کردن یک انیمیشن سریالی در ژانر ماجراجویی و اکشن را دارید؟ «اربابان جهان: افشا» نام این کارتون سریالی است که داغ‌داغ همین امسال منتشر شده است. این انیمه درواقع بازسازی یک انیمیشن قدیمی مربوط به دهه80میلادی است که قصد دارد نکات مبهم و گنگ سری قبل را پاسخ بدهد و ما را بیشتر با زندگی شخصی کاراکترهای داستان آشنا کند. داستان این کارتون سریالی که 5قسمت آن منتشر شده، درباره شروع دوباره جنگ اترنیاست که ممکن است آخرین نبرد بین «هی - من» و «اسکلتور» باشد. سریال انیمیشن اربابان جهان: افشا را که محصول کشور آمریکاست، کوین اسمیت کارگردانی کرده و در تهیه آن آدام گیفورد، دنیس هیزبرت، جای تاوار، کریس وود و دایدریچ بیدر به هنرمندی پرداخته‌اند.

ویچر: کابوس گرگ

این هم یکی از جدیدترین انیمیشن‌های دنیا که محصول سال2021 آمریکا و کره‌جنوبی است: «ویچر: کابوس گرگ». این انیمیشن نه فقط به‌خاطر جدید‌بودنش، بلکه به‌دلیل امتیاز بالایی که در سایت معتبر
IMDB دارد، ارزش دیدن را دارد. ویچر: کابوس گرگ با رتبه 7.8سایت IMDB، یک انیمیشن در ژانر اکشن - ماجراجویی به‌حساب می‌آید که از تولیدات پلتفرم نتفلیکس است. داستان آن هم از جایی شروع می‌شود که کاراکتر اصلی فیلم یعنی «وزمیر» برای فرار از فقر و رسیدن به جلال و شکوه، به یک جادوگر تبدیل می‌شود. اما بعد از به‌وجودآمدن تهدیدی جدید، باید با شیاطینی از گذشته خودش روبه‌رو شود. برای دیدن این انیمیشن که کارگردان آن کوانگ تو هان است، می‌توانید به پلتفرم‌های ایرانی ازجمله فیلیمو مراجعه کنید.

چی می‌شد اگر؟

«چی می‌شد اگر؟» نام یک انیمیشن سریالی در حال پخش است که رتبه بسیار خوب 9.2را از سایت معتبر IMDB به‌دست آورده است. این انیمیشن ماجراجویی، محصول کشور آمریکا در سال2021 است و تولید مشترک دو کمپانی فیلمسازی بزرگ یعنی «والت دیزنی» و «مارول» به‌حساب می‌آید. نکته جالب‌توجه درباره این انیمیشن، موضوع منحصربه‌فرد و جذاب آن است. این سریال بررسی می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد اگر لحظه‌های اصلی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول به‌گونه‌ای متفاوت اتفاق بیفتد! قرار است این انیمه سریالی شامل 23قسمت باشد که هم‌اکنون 3قسمت آن پخش شده است. کارگردان این مجموعه بی‌نظیر برایان اندروز است و در آن جفری رایت نقش راوی را بازی می‌کند.

سیلور؛ بازی استراتژیک

اگر در جمع خانواده یا دوستان‌تان دو سه نفر عشق بازی پیدا می‌شود، حتما بازی «سیلور» را تهیه کنید. این بازی کارتی استراتژیک که دارای شخصیت‌های جذابی است، برای سه‌چهاربازیکن بالای 8سال تدارک دیده شده و این روزها 3نسخه از آن در بازار وجود دارد. داستان بازی هم از این قرار است که دهکده‌های محلی، مورد هجوم «گرگینه‌ها» قرار گرفته‌اند. هرکدام از بازیکنان به‌عنوان کدخدای یکی از این دهکده‌ها، باید با استفاده از قابلیت‌های ویژه اهالی دهکده، گرگینه‌ها را از دهکده خود بیرون بیندازند. درنهایت هر کدخدایی که جمعیت گرگینه‌های دهکده‌اش از همه کمتر باشد، برنده بازی است. «سیلور»، «سیلور؛ طلسم و گلوله» و «سیلور؛ سکه و خنجر» 3نسخه این بازی هستند که با کمی تفاوت، همه از خط سیر داستان اصلی تبعیت می‌کنند.

به کافه حیوانات دعوتید

این هم یک بازی کارتی دیگر که تمام شخصیت‌های آن را حیوانات تشکیل می‌دهند: «کافه وحش» یا «کافه حیوانات» که همزمان 2 تا 4بازیکن را در لذت بازی‌کردن شریک می‌کند. در این بازی هرکدام از بازیکن‌ها یک دسته کارت 12تایی را با رنگ دلخواه خودشان انتخاب کرده، بعد با انتخاب 4کارت از این کارت‌ها، بازی را آغاز می‌کنند. هر کارت حیوان دارای یک قابلیت است؛ مثلا شیر در ابتدای صف قرار می‌گیرد یا زرافه چون پاهای بلندی دارد، می‌تواند از روی حیوانات کوچک‌تر عبور کند! حالا این حیوانات در چه صفی هستند؟ صف ورود به کافه حیوانات! بنابراین درنهایت برنده بازی کسی است که حیوان بیشتری را درون کافه داشته باشد. این بازی یکی از معروف‌ترین بازی‌های کارتی و استراتژیک دنیاست.

به‌دنبال «راز هیتلر»

یکی از بهترین بازی‌های گروهی و دورهمی، بازی «راز هیتلر» است؛ یک بازی نقش مخفی که تمام استراتژی‌اش بر مبنای فریب و بلوف است. بازی راز هیتلر که برای بازی همزمان 5 تا 10بازیکن طراحی شده، در سال1932 یعنی پیش از جنگ جهانی دوم در آلمان می‌گذرد. بازیکنان در این بازی به دو گروه لیبرال و فاشیست‌ها تقسیم می‌شوند که یکی از آنها هیتلر است. لیبرال‌ها اکثریت را در اختیار دارند و فاشیست‌ها باید با کارشکنی‌های مخفیانه و پنهان نگه‌داشتن هویت خود، به هدف‌شان دست پیدا کنند. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که لیبرال‌ها با تصویب 5قانون از سیاست‌های لیبرال یا کشتن هیتلر برنده شوند یا فاشیست‌ها با تصویب 6قانون یا تصویب 3قانون و رأی‌آوردن هیتلر به‌عنوان صدر اعظم برنده شوند.

بازی فکری «دره یادبود»

یکی از بازی‌های پرطرفدار و فکری اندرویدی، بازی «Monument Valley» با ترجمه فارسی «دره یادبود» است. در این بازی، شما هدایت یک شاهزاده خانم با نام «Ida» را برعهده دارید و باید با ایده‌های خودتان او را از بناهای تاریخی و راه‌های پررمز و راز و مخفی، سلامت به مقصد برسانید. چطور؟ با دستکاری سازه‌های بازی. البته اگر فکر کرده‌اید این کار به‌راحتی گفتنش است، سخت در اشتباهید. چون خطاهای دید شگفت‌انگیزی در بازی تعبیه شده که شما را به‌عنوان گرداننده بازی حسابی به دردسر می‌اندازد و چالش‌های مختلفی پیش‌روی‌تان قرار می‌دهد. درواقع این بازی یک پازل موبایلی است که در تعریفش گفته‌اند یک اکتشاف سوررئال میان معماری خارق‌العاده و هندسه‌ای ناممکن است! همین‌قدر سخت و پیچیده و همین اندازه هیجان‌انگیز و لذت‌بخش.

«شاه‌دزد» ایرانی

اگر به‌دنبال یک بازی ایرانی خوب و باکیفیت موبایلی می‌گردید، بهترین گزینه برایتان بازی «شاه‌دزد: فاتح قلعه‌ها» است. این بازی که یک رقابت آنلاین به‌حساب می‌آید، شما را به چالشی جذاب دعوت می‌کند؛ اینکه از قلعه‌تان محافظت کنید و اجازه ندهید دست هیچ راهزنی به خزانه برسد. همچنین در کنار دفاع از قلمروتان، باید به قلعه‌های دیگر حمله کنید و نشان بدهید شاه‌دزد این سرزمین چه‌کسی است! شما در این بازی باید با انواع و اقسام تله‌های طراحی‌شده، قلعه‌تان را طوری طراحی کنید که نفوذناپذیر باشد. در کنار آن با تقویت شخصیت بازی، با پریدن یا جاخالی‌دادن، از موانع رد شده و خودتان را به خزانه رقیب‌تان برسانید. در این راه کاراکترهایی مثل جادوگر، ملیجک، گوبلین و فروشنده دوره‌گرد هم کنارتان هستند.

بازی تام و جری

کارتون «تام و جری» چقدر برایتان حس نوستالژی دارد و چقدر این دو کاراکتر را دوست دارید؟ اگر جواب‌تان «خیلی» است، حتما بازی «تام و جری: تعقیب» را روی گوشی همراهتان نصب کنید و یک‌بار دیگر با این موش و گربه دوست‌داشتنی همراه شوید. این بازی، یک بازی رقابتی چند نفره است که در آن بازیکنان می‌توانند در نقش جری یا دوستانش برای دزدیدن پنیر تلاش کنند یا در نقش تام بازی کنند و جلوی موفقیت موش‌ها را بگیرند! یکی از ویژگی‌های این بازی مراحل کوتاه آن است؛ ویژگی‌ای که به شما فرصت می‌دهد در عرض 10دقیقه یک مرحله را پشت سر بگذارید. این بازی سریع برای گذران هر چه بهتر وقت در زمان‌های منتظر‌ماندن یا طی‌کردن مسیر با اتوبوس و مترو، بسیار توصیه می‌شود!

برنده جایزه جلال

اگر تاکنون کتاب «اسفار کاتبان» نوشته ابوتراب خسروی را نخوانده‌اید، حتما آن را در صدر فهرست کتاب‌هایی که باید بخوانید، قرار دهید. این کتاب که سال1379 منتشر شده، برنده جایزه جلال آل‌احمد است و از طرف پکا به‌عنوان بهترین رمان سال79، جایزه مهرگان را از آنِ خود کرده. داستان اسفار کاتبان درباره آشنایی پسر مسلمانی به اسم سعید با دختری یهودی به نام اقلیما است که قرار است تحقیق مشترکی در مورد تأثیر زندگی قدیسان در ساخت جوامع داشته باشند. در بخشی از این داستان عاشقانه می‌خوانیم: «به بعضی چیزها نمی‌شود فکر نکرد، حتی اگر آدم آن چیزها را فراموش کند، خودشان را تحمیل می‌کنند. برای همین چیزهاست که باید گریه کرد». این کتاب را تاکنون نشرهای قصه، آگه و نیماژ منتشر کرده‌اند.

پنج قدم فاصله

دنبال یک رمان عاشقانه خاص می‌گردید؟ کتاب «پنج قدم فاصله» گزینه بسیار خوبی است. اثر «ریچل لیپینکات» داستان زندگی دو جوان بیمار به نام‌های «استلا» و «ویل» است که در بیمارستان عاشق یکدیگر می‌شوند. بیماری هر دوی آنها «فیبروز کیستیک» است؛ یک بیماری تنفسی که برای زنده‌ماندن باید با دیگران و حتی با یکدیگر، 5قدم فاصله داشته باشند. این در حالی است که ویل دارای یک بیماری خطرناک دیگر هم است و طبق گفته پرستارها، چند سال بیشتر زنده نمی‌ماند. اما با وجود این عشق عمیقی بین آنها شکل می‌گیرد؛ عشقی که اساس رمان پنج قدم فاصله است. اگر به‌نظرتان داستان جالبی می‌آید، بد نیست بدانید نسخه سینمایی این داستان هم وجود دارد. فیلم «پنج قدم فاصله» محصول سال2019 آمریکاست.

دختری که رهایش کردی

«دختری که رهایش کردی» نام رمانی از «جوجو مویز» است. نویسنده کتاب، داستان را به‌صورت موازی در دو زمان متفاوت با بازه زمانی 100ساله روایت می‌کند. این کتاب، داستانی درباره دو زن با ویژگی‌های مشابه است؛ یکی از آنها به نام سوفی در زمان اشغال فرانسه مجبور است در نبود شوهرش، از خانواده‌اش حفاظت کند و دیگری به نام لیو در لندن زندگی می‌کند و همسرش قبل از اینکه فوت کند، به او یک تابلوی نقاشی با تصویری از یک زن هدیه می‌دهد؛ زنی که حدود یک قرن پیش در جریان جنگ، از فرانسه به انگلستان منتقل شده است. این کتاب که تاکنون توسط نشرهای میلکان، جامی و... منتشر شده، نسخه الکترونیک هم دارد و به‌راحتی از طریق اپلیکیشن‌های کتابخوان قابل‌دسترس است.

اکشن و ماجراجویی

«ناجورها» نام فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن و ماجراجویی است که همین امسال منتشر شده است. داستان این فیلم درباره مجرمی به نام «ریچارد پیس» است که بعد از پیوستن به گروهی از دزدان عجیب، باید در سرقتی بزرگ حضور پیدا کند که ممکن است زندگی خودش و افراد بسیاری را تغییر دهد. این فیلم را رنی هارلین کارگردانی کرده و در آن بازیگرانی چون پیرس برازنان، جمی چانگ، هرمیون کورفیلد، تیم راث و مایک آنجلو نقش‌آفرینی کرده‌اند. اگر علاقه‌مند به دیدن این فیلم هستید، می‌توانید آن را از طریق پلتفرم‌های ایرانی مانند فیلیمو به‌صورت دوبله یا با زیرنویس فارسی تماشا کنید. دیدن این فیلم حدود یک ساعت و 30دقیقه از وقت شما را می‌گیرد اما کلی آدرنالین در خون‌تان ترشح خواهد کرد!

مظنون سرقت دلارها

اگر به ژانرهای بیوگرافی و جنایی علاقه‌مندید، حتما فیلم «لانسکی» را ببینید. این فیلم که محصول سال 2021 است، براساس زندگی «مایر لانسکی» سردسته گروه مافیا ساخته شده است. ایتن روکاوی، کارگردان این فیلم است و او به همراه رابرت روکاوی، نویسندگی این فیلم را برعهده داشته‌اند. حالا داستان این فیلم چیست؟ این فیلم زندگی مایر لانسکی را که مظنون به سرقت میلیون‌ها دلار طی نیم‌قرن است، مورد بررسی قرار می‌دهد و حقایق ناگفته بسیاری را در مورد زندگی او به‌عنوان رئیس یک گروه تبهکار بازگو می‌کند. در این فیلم یک ساعت و 50دقیقه‌ای، هاروی کایتل، سم ورثینگتون، جان ماگارو، مینکا کلی، دیوید جیمز الیوت، دانی‌ای آبکاسر و دیوید کید بازی کرده‌اند. امتیاز این فیلم در سایت 
IMDB، 6.3 است.

به یاد آور

در ادامه معرفی فیلم‌های روز دنیا، بد نیست نگاهی هم به سینمای آسیای شرقی داشته باشیم. کره‌جنوبی به‌تازگی فیلمی به نام «یادآوری» یا 
«به یاد آور» ساخته است که امتیاز بالایش در سایت IMBD باعث می‌شود آن را هم در فهرست فیلم و سریال‌هایی که برای تماشاکردن آرشیو کرده‌ایم، قرار دهیم. داستان این فیلم از آنجایی شروع می‌شود که بر اثر یک حادثه، شخصیت اصلی داستان حافظه‌اش را از دست می‌دهد. اما با ازدست‌رفتن این بخش از مغز، او قادر شده آینده افراد را در لحظاتی که با موقعیت‌های خطرناک روبه‌رو می‌شوند، ببیند. در خلال فیلم و درحالی‌که او تکه‌های جدا شده از خاطراتش را به هم وصل می‌کند، با یک حقیقت تکان‌دهنده درباره همسرش مواجه می‌شود.

نیمی انسان، نیمی آهو!

یکی از سریال‌های فانتزی و حال‌خوب‌کن این روزها، سریال «دندان شیرین» است؛ سریالی آخرالزمانی که در آن داستان زندگی پسری را روایت می‌کند که نیمی از انسان و نیمی از آهو است! «گاس» نام این پسر بچه نوجوان است که به‌دنبال پیدا‌کردن منشأ نژاد نیمه‌انسان- نیمه‌حیوان، محل زندگی خودش را ترک کرده و در ادامه به گروهی از انسان‌های عجیب‌الخلقه مثل خودش می‌رسد که همگی ترکیبی از انسان و حیوان هستند. این مجموعه تلویزیونی که یکی از جدیدترین ساخته‌های هالیوود به‌حساب می‌آید، براساس کتاب کمیکی به همین نام از جف لمیر ساخته شده است. جیم مایکل این سریال جذاب را برای نتفلیکس ساخته و هم‌اکنون فصل نخست آن با 8قسمت منتشر شده است.

کمدی «تد لاسو»

این هم یک‌سریال کمدی و حال‌خوب‌کن دیگر: «تد لاسو». این سریال کمدی - خانوادگی، داستان زندگی یک مربی فوتبال آمریکایی یا همان راگبی به نام «تد لاسو» را روایت می‌کند که با رفتن به انگلستان، سرمربی یک تیم فوتبال لندنی می‌شود. تصور کنید وقتی یک مربی فوتبال آمریکایی، سرمربی تیم فوتبال لیگ برتری شود، با چه چالش‌هایی مواجه خواهد شد. این چالش‌ها زمینه‌ساز سریالی پرکشش شده که تاکنون 2فصل از آن منتشر شده است. تام مارشال، دکلن لانی و الیوت هیگارتی کارگردانان سریالی هستند که در آن جیسون سودیکیس، استفن منس، توهب جیمو، کولین بلیت و کولا بوکینی به ایفای نقش پرداخته‌اند. قسمت‌های پخش‌شده این سریال با زیرنویس فارسی یا به شکل دوبله در پلتفرم فیلیمو قابل‌دیدن است.

9غریبه کامل

تا از بخش معرفی سریال‌های جذاب و تماشایی بیرون نرفته‌ایم، بد نیست به یک سریال جدید هم بپردازیم! سریال «غریبه کامل» نام یک مینی‌سریال در رازگونه و هیجان‌انگیز است که در یک مرکز سلامت روان اتفاق می‌افتد. ماجرا از این قرار است که 9زن و مرد برای بازیابی انرژی ذهنی و به‌دست‌آوردن حال خوب روحی‌شان به یک مرکز سلامت روان مراجعه می‌کنند اما با یک اتفاق غیرمنتظره مواجه می‌شوند که شاکله اصلی داستان را ساخته است. در این ساخته جدید هالیوود به کارگردانی جاناتان لوین که در سایت IMDB، رتبه 8.2 را کسب کرده، تیفانی بون، الیلا براون، بابی کاناوله، لوک ایوانز، ملوین گرگ، نیکول کیدمن، اشر کدی، مانی جاکینتو، رجینا هال، ملیسا مک کارتی و مایکل شنون ایفای
نقش کرده‌اند.

گفت‌وگو با رضا قاسمی

اهل مطالعه، به‌ویژه رمان‌خوان‌ها حتما نام کتاب «همنوایی شبانه با ارکستر چوب‌ها» و نام نویسنده‌اش یعنی رضا قاسمی را شنیده‌اند. این نویسنده، آهنگساز و کارگردان تئاتر که  این روزها ساکن فرانسه است و به‌تازگی گفت‌وگویی بلند با محمد عبدی داشته که نتیجه آن انتشار کتاب «رضا قاسمی» شده است. این کتاب که به‌نوعی زندگی‌نامه و جایی برای بیان خاطرات و نظرات این هنرمند به‌حساب می‌آید، داغ داغ همین امسال به نویسندگی محمد عبدی و توسط انتشارات بیدگل به بازار نشر ایران ارائه شده است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره رضا قاسمی بدانید و دوست دارید از نظرات این هنرمند نامدار درباره کار هنری در ایران و نکاتی از این دست مطلع شوید، حتما این کتاب تازه را بخوانید.

موسیقی آب گرم

یکی دیگر از تازه‌های نشر ایران، کتاب «موسیقی آب گرم» است؛ کتابی شامل 12داستان کوتاه از چارلز بوکوفسکی، نویسنده آمریکایی که بعد از سال‌ها دوباره در ایران منتشر شده است. این کتاب که به همت بهمن کیارستمی ترجمه و توسط نشر جامعه‌نگر انتشار یافته، یک خط سیر کلی دارد. یعنی شخصیت بیشتر داستان‌ها، شاعری بزرگ و مشهور به نام هنری چیناسکی است که مردی دائم‌الخمر، زن‌ستیز و خشن به‌حساب می‌آید. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مادرم یک سال زودتر از پدرم مرده بود. یک هفته بعد از اینکه پدرم مرد، من تنها توی خونه‌ش بودم. خونه‌‌ش در آرکادیا بود و من که نزدیک‌ترین کس او بودم، چند روزی بعد از مرگش، سر راه سانتاآنیتا به سرم افتاد که به خونه‌ش سر بزنم».

در جدال با مرگ

سوزان سانتاگ، نویسنده، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی آمریکایی بود. او که در طول جنگ ویتنام و محاصره سارایوو حضور فعالی داشت، در مورد عکاسی، فرهنگ و رسانه، ایدز و بیماری، حقوق بشر و کمونیسم و ایدئولوژی چپ مقالات متعددی دارد؛ تا جایی که او را یکی از بانفوذترین منتقدان نسل خود می‌شناسند. این مقدمه را گفتیم که کتاب «سوزان سانتاگ در جدال با مرگ» را معرفی کنیم؛ کتابی که دیوید ریف، پسر سوزان سانتاگ آن را بعد از مرگ مادرش نوشته و در آن از روحیه جنگنده این زن روشنفکر و اثرگذار در تقابل با مرگ گفته است. این کتاب که درواقع گزارش بخشی از زندگی سوزان سانتاگ به روایت تنها فرزندش است، توسط فرزانه قوجلو ترجمه شده و آن را نشر نگاه منتشر کرده است.

وقت فیلم است!

تنها تفریح این روزهایتان دنبال‌کردن فیلم و سریال است؟ پس بد نیست برنامه «TV Time» را نصب کنید. این برنامه، یکی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید برای مرتب‌کردن فهرست فیلم‌ها و سریال‌هاست. اما جالب می‌دانید چیست؟ اینکه شما با فهرست‌کردن فیلم‌ها یا سریال‌هایی که دیده‌اید، در حال تماشایشان هستید یا قصد دارید در آینده ببینید، می‌توانید آنها را پیگیری کنید. یعنی هر زمان که فیلم مورد علاقه‌تان که با دیدن تریلرش منتظر آمدنش بودید، اکران شد یا وقتی قسمت جدید سریال‌تان آمد، برنامه با ارائه یک نوتیفیکشن شما را مطلع خواهد کرد.

برنامه‌ای برای خواب راحت

صدای طبیعت همیشه آرام‌بخش بوده و است. صدای آب دریا، صدای باران، صدای باد که لابه‌لای درخت‌ها می‌پیچد، صدای چهچهه پرندگان و...، همه و همه جزو بهترین و زیباترین موسیقی‌ها به‌حساب می‌آیند. اگر از تصورشان حس خوبی پیدا کرده‌اید، اپلیکیشن «Sleep Sounds» برایتان گزینه بسیار خوبی است. این برنامه رایگان اندرویدی که امتیازش از نظر کاربران 4.9 از 5 است، مجموعه بزرگ و متنوعی از صداهای طبیعت و موسیقی‌های مخصوص خواب و مدیتیشن به‌حساب می‌آید. در این اپلیکیشن که برای خواب راحت طراحی شده، این امکان هم درنظر گرفته شده که بتوانید زمانی را برای توقف پخش صدا تعیین کنید.

کالری‌ات را بشمار

این روزها که بیشتر ما به‌دلیل خانه‌نشینی اجباری دچار اضافه‌وزن شده‌ایم، بهتر است با درنظرگرفتن برنامه‌های مختلف سلامت، وزن‌مان را به وزن ایده‌آلمان برسانیم. جدا از اپلیکیشن‌هایی که برای ورزش در خانه و رژیم‌های خانگی طراحی شده، برنامه‌هایی هم وجود دارد که با شمارش کالری‌های مصرفی‌مان، به ما می‌گوید که هر روز چقدر کالری به بدن‌مان رسانده‌ایم. یکی از این اپلیکیشن‌ها،
«MyFitnessPal» است؛ یک برنامه رایگان اندرویدی که کار‌کردن با آن بسیار راحت است. با کمک این برنامه می‌شود هر آنچه در طول روز می‌خوریم را در پایگاه داده‌ای با بیش از 6میلیون آیتم، به‌راحتی جست‌وجو کرده و از میزان کالری‌اش مطلع شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید