05
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
شماره 8224
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

نبوغ در قلبش بود؛ زیباترین مریم جهان

یادداشت
دوچشم روشن جهانی، عمیق، درخشان، بیدارتر از تمام ساعت‌های جهان اما مغموم درصورتی به زیبایی شکوفه‌های گیلاس و آن موهای کوتاه مثل آه که لابد خبر از یک درد جهانی می‌داد!
ویژه
بیش از ۲ د‌‌هه است که سریال‌هایی با مضامین ماورایی از قاب تلویزیون به خانه‌های ما راه پید‌‌ا کرد‌‌ه و کارگرد‌‌ان‌ها سوژه‌ای با موضوع عالم غیب و تجسم شیطان و فرشته می‌سازند‌‌.
نسخه‌های خطی، دست‌نوشته‌ها و آثاری ارزشمند هستند که از دوره‌های زمانی مختلف به‌جا مانده‌اند و به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، مانند نوشته شدن با دست، با قلم‌های مخصوص و استفاده از کاغذهای ویژه هر دوره تاریخی، ارزشی مضاعف پیدا کرده‌اند.
تولد‌‌ د‌‌ر یک خانواد‌‌ه هنرمند‌‌ او را با د‌‌نیای بازیگری آشنا کرد‌‌ و کم‌کم نوه مرحومه رقیه چهره‌آزاد‌‌ توانست با کسب تجربه از بزرگان سینمای ایران، جایگاهی برای خود‌‌ش کسب کند‌‌.
شفا خانه
گاهی با مرگ همه‌‌چیز تمام نمی‌شود، فرصتی که زندگی برای خیر و نیکی به همه ما داده، برای بعضی افراد با ترک این دنیا هم از دست نمی‌رود.
زمانی بود که با هر کدام از نخبگان دنیای تکنولوژی و رایانه و برنامه‌نویسی و... صحبت می‌کردیم، وقتی به سؤال «دوست داری مثل کی باشی در حوزه خودت؟» می‌رسیدیم، غالبا یک جواب می‌دادند؛ عمو بیل. اما عمو بیل کیست؟ همان بیل گیتس معروف خودمان؛ مردی که برای نخستین بار در تاریخ ثابت کرد که اوج ثروت و اوج نخبگی و دانش می‌تواند در یک‌جا جمع شود.
در سال‌های نه چندان دور که دست بیشتر تیم‌های شهرستانی در برابر دو تیم بزرگ پایتخت بالا می‌رفت، برق شیراز یکی از معدود تیم‌های شهرستانی بود که در برابر آنها قد علم می‌کرد و دست بر قضا چند باری هم روی بام فوتبال ایران ایستاد.
عبدالله انوار، پژوهشگر و تاریخ‌شناس از کتاب خواندن در روزگار کرونایی می‌گوید

ردپای کرونا بر تاریخ و ادبیات می‌ماند

شاید برای نسل جوان که سنشان حتی به دیدن سال‌های جنگ تحمیلی قد نمی‌دهد، دیدن روزگار کرونایی بزرگ‌ترین اتفاق مهم دوران زندگیشان باشد، اما برای دانشمندی مانند سیدعبدالله انوار با 97سال سن، این دوره سخت هم مثل همه روزگاران پرحادثه و بلایی که پشت سر گذاشته، نمی‌تواند مانع علاقه‌اش به پژوهش و نوشتن باشد.
زیبایی در 7کیلومتری تهران!

زیبایی در 7کیلومتری تهران!

اگر تا به حال گذرتان به شهر قدیمی احمدآباد مستوفی واقع در جنوب غربی تهران نیفتاده باشد، باورش برایتان سخت است که در 7کیلومتری پایتخت، جایی پر از زمین‌های کشاورزی و مزارع دامداری وجود داشته باشد که چشم‌اندازشان قله دماوند است! اما چنین جایی، وجود خارجی دارد و می‌تواند خیلی زود ما را از ترافیک، سر و صدا، آلودگی هوا و استرس زندگی در کلانشهر تهران جدا کرده و به بهشتی زیبا با گل‌های زردرنگ و غروب نارنجی آفتاب بکشاند.
ملکه تمساح‌ها
ملکه تمساح‌ها
قرار بود پزشک شود، اما نشد. ناخواسته مسیر زندگی‌اش تغییر کرد و جانورشناسی خواند. رؤیای بزرگ این بانوی جنوبی تاسیس یک مزرعه حیوانات متفاوت بود؛ مزرعه‌ای که در آن هم بتواند جانوران عجیب و غریب پرورش دهد و هم کسب‌وکار متفاوتی ایجاد کند.
تاریخچه استفاده از کلاه در ایران فراز‌و‌فرودهای بسیاری دارد و در این باب کتاب‌ها و مقالاتی نوشته شده است.

دسرهای خنک و دلچسب

هوا کم‌کم به گرمی می‌رود و در این روزهای داغ و کلافه‌کننده، هیچ‌چیز به اندازه یک دسر خنک و دلچسب نمی‌تواند سر‌کیف‌مان کند. البته تنوع و تازگی در دسرهای خنک هم تأثیر زیادی در بهتر شدن حال‌مان دارد و از این‌رو سرآشپز این هفته با ۳ دسر سرد ما را به دنیای خنکای آشپزی می‌برد.

رکاب‌زنی بدون پا

پاییز بود. باران سراسیمه می‌بارید. دلهره‌ای سرد و نمناک به جان جاده افتاده بود. سهیل در خواب، رؤیای خانه را می‌دید، خواب ندا را، رؤیایی عاشقانه و پرمهر. مهر‌ماه آن سال انگار از مهر بیزار بود.

فوبیا؛ ترسی بزرگ‌تر از همه ترس‌ها

همه ما در زندگی با ترس‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که گریزی از تجربه آنها نیست اما بعضی از ما درگیر ترس‌های غیرطبیعی و بزرگی می‌شویم که گاهی نه دلیل به وجود‌آمدن آنها را می‌دانیم و نه می‌دانیم باید با آنها چه کنیم؟
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
«یا زنده بمون، یا هیچکی رو زنده نذار!» این شعار بازی جذاب «شست تیر» است؛ بازی‌ای که می‌تواند همزمان سه تا هشت‌بازیکن داشته باشد و گزینه بسیار خوبی برای سرگرم‌شدن در این روزهای خانه‌مانی به‌حساب می‌آید.
یکی از بحث‌هایی که جدایی بیل و ملیندا گیتس به راه انداخت، موضوع گران‌ترین طلاق‌های دنیا بوده است.
لودویگ فان بتهوون، آهنگساز و نوازنده‌ پیانو، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نوابغ موسیقی جهان شناخته می‌شود. آثار نوآورانه ‌او ترکیبی از سازها و آوازهای مختلف، در قالب سونات، سمفونی، کنسرتو و کوارتِت است.