• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131058
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ زنده بمان!


«یا زنده بمون، یا هیچکی رو زنده نذار!» این شعار بازی جذاب «شست تیر» است؛ بازی‌ای که می‌تواند همزمان سه تا هشت‌بازیکن داشته باشد و گزینه بسیار خوبی برای سرگرم‌شدن در این روزهای خانه‌مانی به‌حساب می‌آید. نحوه بازی به این صورت است که از جمع بازیکنان، یک نفر باید زنده بماند تا رئیس جدید گروه شود! برای همین بعد از اینکه بازیکنان با هم مذاکره کردند، با اعلام «یک، دو، سه، شلیک» از سوی هرکدام از آنها، هرکسی باید دیگران را نشانه بگیرد یا تجدید قوا کند. کسی که بتواند از پس شلیک‌های معمولی، اَبَر شلیک یا بمب‌گذاری دیگر بازیکنان بربیاید، برنده بازی است و رئیس جدید گروه می‌شود! اما اگر از بین رفت، باید تلاش کند تا دیگران را هم به «روح» تبدیل کند!

تبهکارهای هالیوودی

«تبانی» نام یک بازی کارتی و فکری است که حول محور یک سرقت می‌چرخد! بازیکن‌ها، نقش تبهکاران مشهور دنیای هالیوود را دارند که بعد از یک سرقت بزرگ، به قصد تقسیم غنائم دور هم جمع شده‌اند؛ غافل از اینکه هر یک به طمع کشتن دیگران و برداشتن سهم بیشتر آمده است! روش بازی به این شکل است که ابتدا هر بازیکن یکی از شخصیت‌ها را انتخاب می‌کند؛ جوکر، تامی شبلی، والتر وایت، هانیبال لکتر و...، ازجمله شخصیت‌های بازی است. هر دور بازی از مرحله گفت‌وگو و رای‌گیری تشکیل می‌شود. هر بازیکن یکی از شخصیت‌ها را انتخاب کرده و به کشتنش رأی می‌دهد. بازیکنی که بیشترین رأی را بیاورد، از بازی بیرون می‌رود. درنهایت 2بازیکنان باقی می‌مانند که باید سر طلاهای آن دست، با هم دوئل کنند!

«دژ»ات را محکم بساز!

این هم یک بازی جذاب و پرطرفدار دیگر که یک بازی کارتی و رومیزی است و درواقع ترکیبی از بازی نقش مخفی مافیا و بازی‌های استراتژی شهرسازی به‌حساب می‌آید. این بازی که نامش «دژ» است، یک شهر را به تصویر می‌کشد که در آن همه نوع آدمی پیدا می‌شود؛ از آدمکش و راهزن بگیرید تا شاه، حکیم، تاجر، معمار و سردار. هدف همه هم ساختن شهر خود و قدرتمندکردن آن با برج و باروست. در این بازی هر بازیکن، نقشی را مخفیانه انتخاب کرده و از مزایای آن نقش استفاده می‌کند. مثلا اگر راهزن است، پول‌های بازیکن دیگری را می‌دزدد یا اگر سردار است، به ساختمان‌های شهر بازیکنان دیگر حمله کرده و آنها را نابود می‌کند. برنده بازیکنی است که درنهایت شهر قدرتمندتری بسازد.

حال خوب با «طنزپردازی»

بی‌شک یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های طنز فارسی این روزها، پادکست «طنزپردازی» است؛ پادکستی که حول محور طنز می‌چرخد؛ طنز در سینما، در موسیقی، در کتاب، در روانشناسی و... . این پادکست که بیش از یک‌سال از انتشار نخستین قسمتش می‌گذرد، امروز به اپیزود بیست‌وهشتم رسیده است. «عمو سبزی‌فروش (نگاهی به موسیقی روحوضی)»، «مهره مار رضا عطاران»، «ایرج میرزا و عارف‌نامه»، «یه پول خروس، آثار جواد بدیع‌زاده»، «شما که غریبه نیستید هوشنگ خان»، «شلوارهای وصله‌دار رسول»، «موش و گربه بازی عبید زاکانی»، «چرا محمود فرجامی می‌خند؟» و...، ازجمله قسمت‌های جذاب این پادکست حال خوب‌کن است. جدیدترین قسمت این پادکست با عنوان «من شوهر فروغ فرخزاد نیستم»، به زندگی پرویز شاپور، مبدع کاریکلماتور و سبک منحصر‌به‌فرد طنزنویسی او می‌پردازد.

«رادیو راه» راه یادگیری

شعارشان این است: «برای همه آنهایی که می‌خواهند با چشمان بسته یاد بگیرند!» بچه‌های رادیو «راه» را می‌گوییم؛ کسانی که این پادکست را ساخته‌اند تا دکتر مجتبی شکوری، کارشناس جوان و محبوب این روزهای برنامه «کتاب‌باز»، مطالب جالبی در زمینه روانشناسی ارائه دهد. از این پادکست آموزنده تاکنون 63قسمت منتشر شده که مهم‌ترین‌شان اینها هستند: انسان کافی، راه سروش، نشانی نبوغ، یک تاریخ نویدبخش، مسئله مرگ و زندگی، جادوی راه، عشق، افسردگی، زندگی پنهان ذهن، امید بدون خوش‌بینی، عیبی ندارد اگر حالت خوش نیست و... . در رادیو راه علاوه بر اینکه مطالب مفیدی مطرح می‌شود، کتاب‌های مهمی هم در حوزه روانشناسی فردی و مهارت‌های زندگی معرفی می‌شود که با دنبال کردن آنها می‌توان به یک منِ موفق و قدرتمند دست یافت.

جعبه را باز کن

منصور ضابطیان، روزنامه‌نگار، کارگردان، مجری رادیو و تلویزیون، نویسنده و تهیه‌کننده نام‌آشنایی است که این روزها به تولید پادکست مشغول شده؛ پادکستی با عنوان «جعبه» که برای علاقه‌مندان به ادبیات، فرهنگ و هنر مطالب بسیار جذابی دارد. از این پادکست تاکنون 15اپیزود منتشر شده که از نام آنها می‌توان به تنوع آثارش پی برد: «یا خواجه شیراز»، «من، کورش بزرگ»، «مرد تنها یا فرهاد، تلخ شیرین»، «سلام آقای سعدی»، «یک ساعت بدون کرونا»، «خاطره‌های پیکان یا پیکان خاطرات»، «برادرم تاجیکستان»، «استاد شجریان»، «سیمین خانم» و... . در معرفی پادکست جعبه که آن را می‌توانید از طریق همه اپلیکیشن‌های پادکست‌گیر گوش کنید، آمده است: «درِ این جعبه را که باز کنید، چیزهایی از ادبیات و فرهنگ و هنر پیدا خواهید کرد. شاید هم چیزهایی بیشتر.»

سریال عشق امروزی

«عشق امروزی» یا «Modern Love»  یک‌سریال هشت‌قسمتی است که هر قسمت آن داستانی جداگانه دارد. برای همین دیدن این سریال به کسانی که حوصله دنبال‌کردن سریال‌های چندقسمتی یا فیلم‌های سینمایی با مدت زمان طولانی را ندارند، توصیه می‌شود. داستان‌های این سریال براساس ستون هفتگی «عشق امروزی» که در نشریه نیویورک تایمز منتشر می‌شود، نوشته شده و همانطور که از نامش هم مشخص است، ژانری رمانتیک دارد. این سریال که ساخته جان کارنی است و گفته می‌شود فصل دومی هم خواهد داشت، در سال2019 توسط سرویس ویدئویی آمازون منتشر شد. در اپیزودهای کوتاه این سریال بازیگرانی چون ان هتوی، تینا فی، جان اسلتری، دو پتل، جولیا گارنر، اندی گارسیا، اندرو اسکات، سوفیا بوتلا، جان گلگر و اولیویا کوک نقش‌آفرینی کرده‌اند. این سریال را می‌توانید در تلویزیون‌های اینترنتی ایرانی ببینید.

می‌دانم حقیقت دارد

اگر اهل دنبال‌کردن مینی‌سریال‌های روز دنیا هستید، حتما نگاهی هم به مینی سریال «می‌دانم حقیقت دارد» I know) this much is true) بیندازید. این سریال درام که محصول کشور آمریکاست و از سال2020 منتشر شده، برپایه رمانی با همین نام اثر والی لم است. در خلاصه این سریال آمده است: «دومینیک و توماس، دو برادر دوقلو هستند که بعد از سال‌ها دوری، اکنون در سن میانسالی بار دیگر با هم ملاقات می‌کنند. دومینیک تلاش می‌کند به برادرش که از بیماری روانی رنج می‌برد، کمک کند.» شاید برایتان جالب باشد بدانید مارک رافلو که در این سریال نقش هر دو برادر را بازی می‌کند، به‌خاطر بازی درخشانش، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره گلدن گلوب سال2021 را از آن خود کرده است.

مقصد: مریخ!

این هم یک ‌سریال جذاب 10قسمتی که موضوعش ماموریت فضایی به مریخ است. سریال «Away» که می‌توان آن را به فارسی «دور» ترجمه کرد، تا همین‌جا با موضوع جذابی که دارد، خیلی‌ها را با خودش همراه کرده است. اگر علاقه‌مند شدید این سریال را دنبال کنید، باید بگوییم که سریال دور درباره ماموریتی فضایی به مریخ است که قرار است سه‌سال به درازا بکشد؛ سفری که مسافران آن به‌عنوان نخستین مسافران انسان به مریخ، فقط 50درصد شانس بازگشت و زنده‌ماندن دارند. شخصیت اصلی داستان، زنی به نام اِما گرین است که فرماندهی این عملیات را به‌عهده دارد. بازیگر نقش اما گرین، هیلاری سوانک است که تاکنون دوجایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را از آنِ خود کرده است.

کنکاش در سیاره زمین

بی‌شک یکی از بهترین مستندهای ساخته‌شده دنیا، مجموعه «سیاره زمین»(Planet Earth)  است؛ مجموعه‌ای بی‌نظیر که توسط شبکه بی‌بی‌سی تهیه شده و راوی آن دیوید اتنبرو است. این مستند که ساخت آن 5سال طول کشیده، در فاصله سال‌های 2006 تا 2010ساخته شده و شامل 11قسمت است که هر قسمت آن به یک زیستگاه زمین می‌پردازد. از قطب تا قطب، کوه‌ها، آب شیرین، غارها، بیابان‌ها، دنیاهای یخی، جلگه‌های پهناور، جنگل‌ها، دریاهای کم‌عمق، جنگل‌های فصلی و اعماق اقیانوس، قسمت‌های مختلف این مستند منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آیند که همه علاقه‌مندان به مستند را سر ذوق می‌آورند. هر قسمت این مستند بی‌نظیر که به کنکاش در سیاه زمین می‌پردازد، حدود 60دقیقه است که 10دقیقه پایانی آن به پشت صحنه شیوه ساخت آن می‌پردازد.

کمپ معلولان

اگر تا امروز مستند «کمپ معلولان» یا «اردوگاه معلولان» را ندیده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما همین امروز آن را دانلود کرده و تماشا کنید. این مستند که ساخته نیکول نیوهام و جیم لابرشت است و مستند جدید شبکه نتفلیکس به‌حساب می‌آید، سال گذشته جایزه بهترین اثر مستند سی‌وششمین دوره جوایز انجمن بین‌المللی مستند (IDA) را از آن خود کرد. اردوگاه معلولان درباره یک کمپ تابستانی ویژه معلولان به نام «جِند» است که سال1971 در نیویورک، موجب دگرگون‌شدن زندگی نوجوانان منزوی دارای معلولیت شد و درواقع محل فعالیت جنبش حقوق معلولان نام گرفت. «Crip Camp» یا همان اردوگاه ناتوانی محصول کشور آمریکاست و در نود‌وسومین جشنواره اسکار2021 که همین چند هفته پیش برگزار شد، نامزد بهترین فیلم اسکار هم بود.

مسافر فوکوشیما

«در اوایل روزهای سال2011، سخت‌ترین و اندوهگین‌ترین زمستان برای مردمان ژاپن بود. هنگامی که در شرق این کشور با به‌وجود‌آمدن زلزله 10ریشتری، امواج خروشان اقیانوس آرام به ساحل این کشور هدایت شد. به‌وجود‌آمدن این سونامی باعث 2انفجار در نیروگاه برق دایچی در فوکوشیما شد و امواج رادیواکتیو مناطق وسیعی را آلوده کرد. خبرنگار ایرانی، افشین والی‌نژاد، هشت سال پس از سونامی2011 ژاپن و انفجار نیروگاه اتمی فوکوشیما، از سر وظیفه و احساس به تجزیه و تحلیل این بحران می‌پردازد.» این معرفی کوتاه مستند «مسافر فوکوشیما»ست؛ مستندی ساخته معصومه نورمحمدی که در آن افشین والی‌نژاد، خبرنگار ایرانی مقیم ژاپن چکیده بیش از 70سفر زمینی به منطقه فوکوشیما را روایت می‌کند. این مستند را می‌توانید در سایت «هاشور» ببینید.

اکران آنلاین «بعد از تو»

در این روزهای کرونایی که سینماها تعطیل است، شاید یکی از بهترین تفریحات خانگی دنبال‌کردن اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی باشد. یکی از این فیلم‌های سینمایی که به‌تازگی اکران آنلاینش آغاز شده، فیلم «بعد از تو» است؛ فیلمی به کارگردانی فرهاد نجفی که محصول سال1398 است و در آن بازیگرانی چون مینا وحید، تیرداد کیایی و محمد‌مهدی حسینی ایفای نقش کرده‌اند. در توضیح این فیلم آمده است: «دختری که به‌دنبال خوشبختی در هرج و مرج این جهان پرسه می‌زند، وارد یک تاکسی می‌شود. غافل از اینکه چگونه زندگی او برای همیشه تغییر خواهد کرد.» اگر کنجکاو شده‌اید این فیلم را ببینید، با مراجعه به پلتفرم‌های «فیلیمو» و «نماوا» بلیت این فیلم را تهیه کرده و به سینمای خانگی این روزهای کرونایی راه پیدا کنید.

5 همخون

علاقه‌مندان به فیلم‌های ژانر درام و جنگی، این روزها گزینه بسیار خوبی برای تماشا دارند؛ فیلم سینمایی «5همخون» (5Bloods Da) که یک فیلم آمریکایی جدید است و سال2020 ساخته شده. این فیلم داستان 4پیرمرد جانباز جنگ ویتنام را روایت می‌کند که در روزگار بازنشستگی، برای پیداکردن جسد رهبر تیم خود و همچنین گنجینه‌ای که به کمک او مخفی کرده بودند، به ویتنام برمی‌گردند و در این سفر مجبور به مقابله با انسان‌ها و طبیعت می‌شوند. این فیلم ساخته اسپایک لی است و در آن دلروی لیندو، جاناتان مایورز، کلارک پیترس، جانی‌تری گوین، نورم لوئیس و... ایفای نقش کرده‌اند. فیلم سینمایی 5همخون که ساخته هالیوود و زبان آن انگلیسی است، 154دقیقه است.

زندگی آلن تورینگ

اگر به فیلم‌های ژانر بیوگرافی (زندگینامه‌ای) علاقه‌مندید، فیلم «بازی تقلید» (Game The Imitation) را از دست ندهید. این فیلم، زندگی تلخ آلن ماتیسون تورینگ، نابغه ریاضیدان انگلیسی و پدر علم کامپیوتر و هوش مصنوعی را روایت می‌کند که سال 1954در چهل‌و‌یک‌سالگی و به‌دلیل مشکلات روانی و افسردگی شدید، خودکشی کرد. تورینگ آن‌قدر چهره شناخته‌شده‌ای در دنیای علم است که به افتخار او، مهم‌ترین جایزه علمی کامپیوتر، جایزه «تورینگ» نام گرفته است. اما بشنوید از فیلم بازی تقلید. این فیلم که زندگی ریاضیدان انگلیسی را در سه‌برهه تاریخی به تصویر می‌کشد، ساخته سال2014 است که مهم‌ترین جایزه سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم تورنتو را از آن خود کرد و در هشتادوهفتمین دوره جایزه اسکار، در هشت‌رشته نامزد شد.

کشف الهه روی ‌ماه 

یکی از کاندیداهای اسکار2021 در بخش انیمیشن، «روی ماه» بود. این انیمیشن که محصول سال2020 است، داستان دختری به نام فی‌فی را روایت می‌کند که از طریق والدینش با چانگ‌ای، الهه چینی روی ‌ماه آشنا می‌شود. فی‌فی بعد از درگذشت مادرش تلاش می‌کند تا وجود چانگ‌ای را روی ‌ماه به اثبات برساند. برای همین یک سفینه فضایی می‌سازد تا با آن به ‌ماه برود و با این شخصیت افسانه‌ای ملاقات کند و به این ترتیب بتواند افسانه مورد علاقه مادرش را کشف کند. این انیمیشن 95دقیقه‌ای که یک کارتون موزیکال ماجراجویی به‌حساب می‌آید، محصول کشورهای چین و آمریکاست که آن را گلن کین، کارگردان و فعال پروژه‌های کمپانی دیزینی مانند «پری دریایی کوچک» و «علاءالدین» ساخته است.

انیمه سریالی یاسوکه

یکی از جدیدترین و به‌روز‌ترین انیمیشن‌های روز دنیا، انیمه شش‌قسمتی «یاسوکه» است. این سریال ژاپنی ماجراجویانه را لسین توماس ساخته و کیت استفیلد صداپیشه شخصیت اصلی آن است. اتفاقات این انیمیشن سریالی که آن را نتفلیکس پخش کرده، در دوران فئودالی ژاپن رخ می‌دهد و یکی از نکات اصلی آن، استفاده از تکنیک‌های جادویی است. یاسوکه که یک سامورایی آفریقایی است و از او باعنوان بزرگ‌ترین «رونین» دنیا یاد می‌شود، وظیفه دارد تا از یک دختر مرموز دربرابر نیروهای تاریک و رهبران نظامی خونخوار محافظت کند. این‌طور که کارگردان انیمیشن یاسوکه می‌گوید، یاسوکه یکی از شخصیت‌های جذاب و مرموز تاریخ ژاپن است که طی چند دهه گذشته مورد توجه رسانه‌های امروزی قرار گرفته و بیش از پیش به آن پرداخته شده است.

انیمیشن شکست‌ناپذیر

تجربه دیدن سریال انیمیشنی، احتمالا تجربه منحصربه‌فردی برای هرکدام از ما خواهد بود. برای همین بهتر است حتما انیمیشن بزرگسالانه «شکست‌ناپذیر» را ببینیم. این انیمیشن محصول آمریکاست و پخش فصل اول آن داغ‌داغ همین امسال شروع شده است. این انیمیشن که فقط پر از زد و خورد براساس کمیک Skybound ساخته شده و داستان مارک گریسون را به تصویر می‌کشد؛ پسر جوانی که پدرش قدرتمندترین ابرقهرمان جهان است و او هم آرزو دارد روزی مانند پدرش شود. سرانجام هم روزی بالاخره قدرت‌های خاص پدر ابرقهرمانش را به ارث می‌برد و رؤیای همیشگی‌اش محقق می‌شود. اما تازه می‌فهمد قهرمان‌بودن چیزی فراتر از انتخاب یک اسم مستعار و پوشیدن یک لباس خاص است. صحنه‌های پر زد و خورد باعث شده تا این مجموعه مناسب کودکان نباشد.

کتابخانه نیمه‌شب

تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر در همه دو راهی‌های زندگی‌تان، راه دوم را انتخاب می‌کردید، حالا زندگی‌تان چه شکلی بود؟ این سؤال هیجان‌انگیز سؤالی است که مت هیگ، روزنامه‌نگار و نویسنده بریتانیایی آن را از خودش پرسیده و کتاب «کتابخانه نیمه‌شب» را نوشته است. کتابی داستانی درباره شخصیتی به نام نورا سید که به سراغ کتابخانه‌ای مرموز می‌رود تا بداند قصه زندگی‌اش چطور می‌شد اگر در جایی از زندگی انتخاب دیگری داشت. این رمان جذاب که سال2020 نوشته شده، همین امسال توسط محمدصالح نورانی‌زاده ترجمه شده و انتشارات کتاب «کوله‌پشتی» آن را منتشر کرده است. کتابخانه نیمه‌شب که مجموعه‌ای از پیام‌های زندگی است، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد و برنده جایزه گودریدز به انتخاب مخاطبان سال2020 شده است.

شاهکاری از دولت‌آبادی

بی‌شک یکی از معروف‌ترین و ماندگارترین رمان‌های ایرانی، رمان «کلیدر» اثر محمود دولت‌آبادی است. این رمان 10جلدی که درمجموع سه‌هزار صفحه دارد، روایت زندگی یک خانواده کرد ایرانی است که در فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم، به سبزوار خراسان کوچانده می‌شوند. نام این اثر هم از کوه و روستایی در شمال شرقی ایران برآمده است. بسیاری از ما بارها و بارها نام این رمان بلند از محمود دولت‌آبادی را شنیده‌ایم، اما کمتر کسی از ما توانسته این رمان معروف را به فهرست کتاب‌های خوانده‌شده‌اش اضافه کند. شاید این روزهای خانه‌نشینی اجباری و تعطیلی مراکز مختلف تفریحی و فرهنگی فرصت مناسبی باشد تا بتوانیم شاهکار دولت‌آبادی را که براساس داستان واقعی «گل‌محمد»، قهرمان واقعی سبزوار است، بخوانیم و لذت ببریم.

رمان پرفروش سال 99

یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های سال گذشته کشور، رمان «جزء از کل» است؛ اثر استیو تولتز، رمان‌نویس استرالیایی که آن را پیمان خاکسار ترجمه کرده است. این رمان پرطرفدار که سال2008 منتشر شد و در مدت زمان کمی توانست عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌تایمز و آمازون را از آن خود کند، زندگی دونسل از خانواده «دین» را روایت می‌کند که با کارهای عجیب و غریب و گاهی جنایی و ترسناک‌شان، بین مردم کشور استرالیا شناخته شده‌اند. مارتین دین، تری دین و جسپر دین شخصیت‌های اصلی این رمان هستند که از زمان جنگ جهانی دوم تا اوایل قرن بیست‌ویکم در استرالیا، پاریس و تایلند زندگی می‌کنند. مارتین و‌تری دو برادر هستند و جاسپر فرزند مارتین، روایت داستان را برعهده دارد.

کالری‌هایت را بشمار

از اسفند‌ماه سال1398 که ویروس کرونا دامن ما را گرفت و همه‌مان را خانه‌نشین کرد، تقریبا اضافه‌وزن به سراغ همه ما آمده است؛ موضوعی که اگر هرچه زودتر آن را جدی نگرفته و فکری به حالش نکنیم، خیلی زود تبدیل به چاقی می‌شود و ما را به دردسر خواهد انداخت. یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی در این زمینه، اپلیکیشن کالری‌شمار «کرفس» است که کمک‌مان می‌کند بدانیم برای رسیدن به وزن دلخواه چه کارهایی باید انجام دهیم. این برنامه با مشخص‌‌کردن میزان کالری هرروزه‌مان و همچنین محاسبه کالری‌هایی که با خوردن مواد غذایی گوناگون به‌دست می‌آوریم، ما را در مسیر تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل راهنمایی می‌کند. شمارش آب مصرفی و تعداد قدم‌های روزانه، از دیگر امکانات کرفس است.

در جست‌وجوی پمپ بنزین

احتمالا همه ما این تجربه را داریم که وقتی نسبت به نشانگر بنزین خودرویمان بی‌توجه بوده‌ایم، یکباره با روشن‌شدن چراغ بنزین به‌خودمان آمده‌ایم و در به در دنبال پمپ بنزین گشته‌ایم. راهکار سنتی پیداکردن نزدیک‌ترین پمپ بنزین، پرس‌وجوکردن از اهالی محله‌ای است که در آن با کمبود بنزین مواجه شده‌ایم. اما در دنیای تکنولوژی، به‌راحتی می‌توانیم با نصب اپلیکیشن «آی بنزین»، نزدیک‌ترین جایگاه‌های سوختگیری به موقعیت مکانی‌مان را پیدا کنیم و بعد هم با کمک بخش مسیریابی برنامه، از کوتاه‌ترین مسیر، خودمان را به آنها برسانیم. دیگر لازم نیست بگوییم این اپلیکیشن کاملا رایگان که یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های فارسی‌زبان اندروید است، چقدر در جاده و سفرهای روزگار پساکرونا به دردمان خواهد خورد.

پویش مردمی علیه کرونا

«ماسک» فقط نام پوششی که روی بینی و دهان‌مان قرار می‌گیرد نیست. نام یک اپلیکیشن کاملا کاربردی هم است که از آن با عنوان پویش مردمی علیه کرونا یاد می‌شود. این نرم‌افزار که به همت گروهی از استادان، دانش‌آموختگان و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی و امیرکبیر راه‌اندازی شده، پر از مطالب مفید درباره ویروس ناشناخته و مرگبار کروناست. دست‌اندرکاران اپلیکیشن ماسک، آن را این‌طور تعریف کرده‌اند: «در ماسک می‌توانید نقشه ابتلا به کرونا در کشور، شهر و محل زندگی‌تان را ببینید و از مناطق آلوده دوری کنید. همچنین می‌توانید با پاسخ منظم به سؤالات اپلیکیشن، احتمال ابتلایتان به کرونا را بسنجید و اگر هم بدون اینکه بدانید با مبتلایان کرونا در تماس بوده‌اید، مطلع شوید تا بتوانید احتیاط بیشتری برای مبتلا نکردن دیگران تلاش کنید».

آلبوم خراسانیات

بی‌شک یکی از نواهای بی‌نظیری که از موسیقی محلی ما برخاسته، آلبوم «خراسانیات» است؛ آلبومی با خوانندگی زنده‌یاد محمدرضا شجریان و آهنگسازی زنده‌یاد پرویز مشکاتیان که همین یک سال پیش منتشر شد. درواقع این آلبوم موسیقی در سال1365 اجرا و ضبط شد، اما درنهایت سال1398 به بازار موسیقی آمد تا علاقه‌مندان به موسیقی، به‌ویژه موسیقی محلی، گزینه بسیار جذابی برای شنیدن داشته باشند. این آلبوم برگرفته از موسیقی مقامی خراسان است و در آن زنده‌یاد استاد شجریان از اشعار باباطاهر عریان و ملک‌الشعرای بهار خوانده است. جالب اینکه اجرای موسیقی این اثر را گروه «عارف» برعهده داشته و نوازندگان سرشناسی ازجمله پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار قطعات این آلبوم را نواخته‌اند.

رنگواره‌های کهن

گروه «رستاک» یک گروه موسیقی قدیمی است که روی موسیقی بومی نواحی مختلف ایران تمرکز دارد. حتما آهنگ‌های شمالی «رعنا تی تومان گله کشی» یا آهنگ خراسانی «لیلا در واکن مویوم» را با صدای این گروه شنیده‌اید. اما کمتر کسی از ما نخستین آلبوم موسیقی این گروه را شنیده است. این آلبوم که نامش «رنگواره‌های کهن» است، همان‌طور که از گروه رستاک انتظار می‌رود، به نواهای محلی کشورمان اختصاص دارد و دارای 12قطعه موسیقایی است که شنیدن آنها به علاقه‌مندان نواهای محلی بسیار توصیه می‌شود. هور، هجران، سوز و سوگ، اشراق، پاییزه، سودا، کژال، کویر، هرایی، کوران، شوپه و بانور، قطعات شنیدنی و زیبای آلبوم رنگواره‌های کهن هستند که سال1386 در قالب یک آلبوم صوتی منتشر شده است.

موسیقی نواحی ایران

این هم یکی دیگر از آلبوم‌های حوزه موسیقی نواحی ایران: «موسیقی آیینی گوران». این آلبوم منتخبی از مقام‌ها یا نظم‌های دسته‌جمعی و تکخوانی موسیقی تنبور گوران است که توسط کلام‌خوان‌های معاصر این منطقه اجرا و در محیط زندگی‌شان ضبط شده است. این مجموعه نتیجه بخشی از کار میدانی دوازده‌ساله پرتو هوشمندزاده، پژوهشگر و استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیاست که 12قطعه موسیقی دارد. طَرزِ یاری، سَر طَرز، باریه، غریبی، مجنونی، دوالَه، عابدینَه، هَی لاوَه، سیدخاموشی 1و 2، گِل وَ دَرَه، بابا خوشینی و گِل وَ دَرَه 2، قطعات موسیقی آلبوم موسیقی آیینی گوران را تشکیل می‌دهند. در این اثر که سال1391 به همت نشر ماهور منتشر شده، سیدطاهر یارویسی، ناصر یادگاری، کاکابرار، تیمور مهرابی، عابد مهرابی و کاکی عزیزپناهی خوانده‌اند.

غذانوشت‌های سفر ایتالیا

اگر اهل خواندن سفرنامه‌ها هستید، حتما منصور ضابطیان را می‌شناسید و کتاب‌های «مارک و پلو» و «مارک دوپلو»یش را خوانده‌اید. این نویسنده بی‌چون و چرای سفرنامه‌ها که خوانندگان ثابت خودش را دارد، سال گذشته کتابی با عنوان «سه‌رنگ» منتشر کرده که این کتاب درواقع شرح سفر او به کشور ایتالیا و بررسی این کشور اروپایی از منظر آشپزی و غذاست. این کتاب که نامش را از سه‌رنگ پرچم کشور ایتالیا وام گرفته، یکی از جدیدترین سفرنامه‌های منصور ضابطیان است که نشر مثلث آن را منتشر کرده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی از نانوایی در ایتالیا حرف می‌زنیم، نباید تصویری از نانوایی‌های ایران در ذهن‌مان بیاید. نانوایی‌ها در اینجا علاوه بر نان، هزار و یک غذای سرپایی و پیتزای کوچک و... هم می‌فروشند.»

نیم دانگ پیونگ یانگ

کره‌شمالی یک سرزمین مرموز و ناشناخته است که همه ما دوست داریم بیشتر درباره‌اش بدانیم. تاکنون چندین کتاب درباره این تکه منحصربه‌فرد دنیا منتشر شده که همه آنها را نویسندگان خارجی نوشته‌اند؛ ازجمله «هزار فرسنگ تا آزادی»، «حسرت نمی‌خوریم»، «رهبر عزیز»، «دختری با هفت اسم»، «فرار از اردوگاه 14» و... . به تازگی اما یک نویسنده ایرانی موفق شده سفری به این کشور داشته باشد و دیده‌های خودش از این سرزمین مرموز را روایت کند. صحبت از رضا امیرخانی است؛ نویسنده کتاب‌های «ارمیا»، «من او»، «قیدار» و... که همراه هیأت موتلفه اسلامی دوبار به کره‌شمالی سفر کرده و سال1398 خاطرات این سفر را در قالب کتاب «نیم دانگ پیونگ یانگ» برای علاقه‌مندان به شنیدن از این تکه مرموز جهان بازگو کرده است.

سه دقیقه در قیامت

«سه دقیقه در قیامت» عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش سال گذشته است که تجربه‌ای نزدیک به مرگ را روایت می‌کند. این کتاب که کاری از گروه فرهنگی شهیدابراهیم هادی است، روایتی از خاطرات یکی از مدافعین حرم است که زیر عمل جراحی برای لحظه‌هایی از دنیای خاکی می‌رود و تجربه‌ای نزدیک به مرگ دارد. به همین دلیل خواندن این کتاب به دوستداران حقایق حیرت‌انگیز دنیای پس از مرگ توصیه می‌شود. در بخشی از کتاب سه دقیقه در قیامت می‌خوانیم: «همان لحظه نگاهم به بیرون از اتاق عمل افتاد. من پشت در اتاق را می‌دیدم. برادرم با یک تسبیح در دست، نشسته بود کنار در اتاق عمل و ذکر می‌گفت. خوب به یاد دارم که چه ذکری می‌گفت. اما از آن عجیب‌تر اینکه ذهن او را می‌توانستم بخوانم.»

هم سان و هم سکوت

سال گذشته در کنار همه رکودی بازار موسیقی، یک خبر خوش موسیقایی هم داشت و آن انتشار آلبوم «هم سان و هم سکوت» بود. این آلبوم که حاصل همکاری حسین علیزاده و گروه «رامبرانت تریو» است، دارای 9قطعه موسیقی است که در آن حسین علیزاده نوازنده «شورانگیز»، با رامبرانت فرایش، تونی اورواتر و وینسنت پلانیه، اعضای گروه رامبرانت تریو، همنوازی کرده است. این گروه موسیقی سال‌ها با هنرمندان مختلف دنیا ازجمله موزیسین‌های مطرح کشورمان مانند حسین علیزاده، کیهان کلهر و حسام اینانلو همکاری داشته و در بسیاری از فستیوال‌های بزرگ جهان مثل «بیم هویی»، «نورث سی جز»، «الب جز» و «جز مادرید» حضور داشته‌اند. درآمد، سماع، کرشمه، مقدمه نیشابورک، نیشابورک، سرمست، رامبراندی‌نژاد، نهفت و ترکمن، نام قطعات آلبوم موسیقی هم سان و هم سکوت است.

همکاری نعمتی و علیزاده

سال گذشته یک آلبوم موسیقی سبک پاپ هم به بازار آمد که مورد توجه علاقه‌مندان به موسیقی قرار گرفت. آلبوم «ایستگاه» با آهنگسازی مهیار علیزاده و با صدای امید نعمتی، شامل هفت‌آهنگ باکلام و یک‌آهنگ بی‌کلام است که توانسته نظر منتقدان را هم به‌خود جلب کند. جالب اینکه در قطعات این ایستگاه، از سروده‌های شاعران بزرگی چون وحشی بافقی و محمدرضا شفیعی‌کدکنی استفاده شده است. علیرضا کلیایی، اهورا ایمان، امید نعمتی و احمد امیرخلیلی، دیگر شاعرانی هستند که شعر قطعات آلبوم ایستگاه را سروده‌اند. «دیوانه»، «ایستگاه»، «باز‌ای»، «مرا صدا بزن»، «چه کنم»، «آخرین تصویر» و «ببخشای»، قطعات کار مشترک امید نعمتی و مهیار علیزاده را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه قطعه بازآی به‌صورت اینسترومنتال (بی‌کلام) هم در آلبوم گنجانده شده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید