• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 131059
+
-

سرآشپز این هفته پیشنهادی مناسب فصل برایتان دارد

دسرهای خنک و دلچسب

دسرهای خنک و دلچسب

سحر  غفوری

هوا کم‌کم به گرمی می‌رود و در این روزهای داغ و کلافه‌کننده، هیچ‌چیز به اندازه یک دسر خنک و دلچسب نمی‌تواند سر‌کیف‌مان کند. البته تنوع و تازگی در دسرهای خنک هم تأثیر زیادی در بهتر شدن حال‌مان دارد و از این‌رو سرآشپز این هفته با ۳ دسر سرد ما را به دنیای خنکای آشپزی می‌برد. «نهضت آزاده‌زعیم» ۳۶ساله اهل کرج است اما با فعالیت در فضای مجازی مرزها را کنار گذاشته و از همه جای ایران رسپی‌های خاص و دلپسب او را دنبال می‌کنند. او همیشه تأکید دارد که با کمترین هزینه و کمی چاشنی خلاقیت می‌توان سفره‌های متنوعی برای اعضای خانواده و آشنایان پهن کرد. با ما همراه باشید تا چند دسر خنک که طرز تهیه ساده‌‌ای دارند را از این سرآشپز بیاموزیم.

شربت رنگین

گرچه شربت جزو دسرها محسوب نمی‌شود اما آشپز این هفته ما در کنار پیشنهاد دسرهای خنک، این نوشیدنی متفاوت و دلچسب را هم به شما آموزش می‌دهد. از ویژگی این شربت ترکیب طعم‌های خاص با ظرافت و تزئین زیباست که به‌شدت در این روزهای گرم دلربایی می‌کند.

مواد لازم
  شربت زعفرانی: یک لیوان
  تخم شربتی یا خاکشیر: 6قاشق
  گلاب و عرق بیدمشک (هرکدام): 3قاشق
  آبلیمو: به مقدار لازم
  رنگ گل پنیرک: 2لیوان

طرز تهیه
ابتدا مقداری شربت غلیظ از هر نوع- که ما در اینجا از شربت زعفرانی استفاده کردیم- داخل لیوان‌ها بریزید. بعد 2قاشق تخم‌شربتی یا خاکشیر را که از قبل خیس کردید به هر لیوان اضافه کنید. حالا به هر لیوان یک قاشق گلاب، یک قاشق عرق بیدمشک و چند تکه یخ اضافه کنید. می‌توان برای تنوع به یک لیوان چند قطره آبلیمو هم اضافه کنید. برای مرحله‌ آخر به آرامی و به‌تدریج به هر لیوان نصف استکان رنگ گل پنیرک اضافه کرده و حالا روی این شربت سه رنگ را با غنچه گل محمدی تزئین کنید. توجه داشته باشید آبلیمو باعث تغییر رنگ شربت می‌شود.
نکته: گل پنیرک گل خشکی است که با وجود دارا بودن خواص گیاهی، طعم و مزه خاصی ندارد و اغلب برای رنگ‌دهی به شربت از آن استفاده می‌شود. برای خارج کردن رنگ گل پنیرک شما 10دقیقه قبل گل پنیرک را با آب یا یخ خیس کنید تا رنگ آن خارج شود. سپس از صافی رد کرده و روی شربت بریزید.

دسر سه‌رنگ

سال‌هاست که دسرها پای ثابت سفره مجالس و مهمانی‌ها شده‌‌اند و در طعم‌ها و شکل‌های مختلف تهیه می‌شوند. برای پیشنهاد اول، روش تهیه دسر شکلاتی سه‌رنگ را برای شما درنظر گرفته‌ایم. این دسر بسیار خوشمزه و در عین حال آماده‌سازی‌ آن بسیار آسان است. پس دست به‌کار شوید و همین امروز خود و خانواده را مهمان این دسر خوشمزه کنید.

مواد لازم
  شیر: یک لیتر
  نشاسته ذرت: ۴ قاشق غذاخوری
  زرده تخم‌مرغ: یک عدد
  شکر: نصف لیوان
  کره: یک قاشق غذاخوری
  وانیل: نصف قاشق چایخوری
  خامه صبحانه: ۱۵۰ گرم
  قهوه فوری: ۲ قاشق غذاخوری
  شکلات تخته‌ای: ۴۰ گرم

طرز تهیه
شیر، شکر، نشاسته، زرده تخم‌مرغ و کره را مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید. مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. سپس حرارت را خاموش کرده خامه و وانیل را اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا یکدست شود. مایع به‌دست آمده را به3 قسمت تقسیم کنید. یک قسمت را چیزی اضافه نکنید اما به یک قسمت دیگر قهوه فوری و به قسمت بعدی شکلات آب شده اضافه کنید. به‌ترتیب دلخواه به آرامی در ظرف مورد‌نظر بریزید و روی ظرف را سلفون بکشید و چند‌ساعتی در یخچال بگذارید تا ببندد. به همین راحتی دسر خوشمزه ما آماده می‌شود. می‌توانید با تنقلات در دسترس مثل شکورول و اسمارتیز تزئین کنید.

پاناکوتا شکلاتی

دسر پاناکوتا یک دسر معروف ایتالیایی است که در قدیم با مخلوط سفیده تخم‌مرغ و عسل و خامه تهیه می‌شد. زمانی که این دسر به مرور زمان وارد منوی رستوران‌ها و هتل‌ها شد و در کشورهای دیگر طرفدار پیدا کرد، عناصر اصلی آن تغییر یافت. هم‌اکنون مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده آن خامه و شیر و پودر ژلاتین است که دسر پاناکوتا را نزدیک به خانواده پودینگ‌ها با پایه خامه، قرار می‌دهد. جالب است بدانید کلمه پاناکوتا یک کلمه ایتالیایی و به معنی خامه پخته شده است. دسر پاناکوتا با طعم‌های مختلف مثل وانیل و قهوه و شکلات، همچنین میوه‌های مختلف طعم‌دار می‌شود.

مواد لازم
  شیر: 3 لیوان
  شکر: سه‌چهارم لیوان
  شکلات: ۸۰ تا ۱۰۰ گرم
  خامه صبحانه: ۲۰۰ گرم
  پودر ژلاتین و پودر کاکائو (هرکدام): ۲ قاشق غذاخوری
  وانیل: یک‌چهارم قاشق غذاخوری

طرز تهیه
ابتدا یک لیوان از شیر را با پودر ژلاتین مخلوط کرده و روی بخار کتری بگذارید تا بن‌ماری شود. در ظرف دیگری باقی شیر را با شکر، پودر کاکائو و شکلات رنده‌شده مخلوط کرده و روی حرارت ملایم بگذارید. مدام هم بزنید تا شکر کاملا آب شود. سپس وانیل و ژلاتین حل شده را اضافه و مخلوط کنید. حالا حرارت را خاموش کنید تا کمی خنک شود. مقداری از مایع را برداشته و خامه را با آن رقیق کرده و به مایع اضافه کنید. خوب مخلوط کرده و در قالب مورد‌نظر ریخته و در یخچال قرار دهید. مدت ۸ ساعت زمان دهید تا کاملا ببندد. اگر از قالب فلزی استفاده می‌کنید، حتما از قبل آن را داخل آب گرم و سرد قرار دهید تا دسر به آن نچسبد. بهترین قالب برای تهیه دسر پاناکوتا قالب سیلیکونی است.
نکات جالب: گاهی وقت‌ها به‌علت سفت‌شدن شکلات و شکر قهوه‌ای، آنها را استفاده نمی‌کنید و دور می‌اندازید. در تهیه دسر پاناکوتا می‌توانید از همین شکر و شکلات سفت استفاده کنید؛ چرا که با هم زدن و حرارت دیدن در شیر حل می‌شوند و قابل‌استفاده هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید