05
پنج شنبه 25 دی 1399
شماره 8137
روز هفتم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تو لیلی بودی، وقتی مهتاب مجنون آواز زخمی من بود!

یادداشت
بی‌پرواتر از تندباد یقه‌اش را گرفتم، نگاهش پر از تعجب و وحشت بود.
ویژه
سال‌های سال پیش در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار، این شاه قاجاری تصمیم گرفت در زمینی که آن زمان به «بستان خرم‌آباد» معروف بود، برای خودش یک قصر بسازد.
امسال همانطور که از ابتدای سال به‌دلیل ویروس کرونا، متفاوت‌ترین‌ماه رمضان و متفاوت‌ترین‌ماه محرم عمرمان را تجربه کردیم، این روزها هم در حال تجربه یکی از متفاوت‌ترین فاطمیه‌های عمرمان هستیم.
این روزها همزمان با ایام فاطمیه، بهترین فرصت برای مطالعه درباره زندگی و شخصیت حضرت فاطمهس است.
شاید بشود گفت که بهترین تعبیر درباره حضرت فاطمهس را دکتر علی شریعتی داشته است.
اگر سراغ کتاب‌هایی برویم که درباره زندگی و سیره حضرت فاطمهس نوشته شده، می‌بینیم که معدود کتاب‌هایی درباره نقش تاریخی دختر پیامبرص در رویدادهای تاریخ اسلام منتشر شده و بیشتر منابع موجود، به ابعاد دیگری از شخصیت این حضرت پرداخته‌اند.
دفاع هشت‌ساله ایران علیه رژیم بعث و متحدان بی‌شمار منطقه‌ای و جهانی‌اش، درس‌های بسیاری دارد. یکی از این درس‌ها، تأثیر فراوان معنویات بر روحیه دفاع و روحیه‌بخشی رزمندگان بوده است.
گزارشی از سفر به یادماندنی آیت‌الله هاشمی به سرزمین فاطمه س

ثبت همیشگی فدک

«فدک» با نام دردانه محمد مصطفیص گره خورده و هزاران سال است که نام این باغ، بوی یاس فاطمی را با زخمی که بر پهلو نشسته، تازه می‌کند.

روستاگردی به وقت کرونا

تقریبا از ابتدای اسفند‌ماه سال گذشته بود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا دور سفر را خط کشیدیم و در تهران ماندیم؛ یعنی بیش از 10‌ماه پیش. در این مدت سعی کردیم گاهی با تفریحات کم‌خطر و ایمن مانند گشت‌وگذارهای کوتاه‌مدت در دل طبیعت‌های شهر، کمی حال دلمان را در این روزهای پراسترس خوب نگه داریم.
ترکیب مهلک کرونا و وسواس
ترکیب مهلک کرونا و وسواس
از وقتی کرونا آمد، حتی آنها که پیش از این چندان در قید و بند رعایت بهداشت و تمیزی نبودند، مجبور شدند تغییراتی در رفتارهای خود به‌وجود بیاورند؛ دست‌هایشان را بیشتر بشویند و نسبت به تمیزی و بهداشت، حساسیت بیشتری به خرج دهند. البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در روزهای همه‌گیری کرونا غیرقابل انکار است اما ترس از بیماری باعث شد که بعضی افراد دچار وسواس‌های دردسرساز شوند؛ دست به شست‌وشوهای افراطی بزنند و با رفتارهای وسواس‌گونه، خود و اطرافیانشان را آزار دهند.
تلگراف خانه
رسیدن به مغازه جمع و جور یوسف صمدی بهرامی، بعد از پشت سر گذاشتن شلوغی و ازدحام کوچه فراشباشی در بازار پامنار تهران برای کسانی که به هنر و به‌خصوص فرش‌های زینتی و قیمتی علاقه دارند غنیمت است.

کلاه زمستانی بر سر خانه

قدیم‌ها زمستان که از راه می‌رسید، کوچه و خیابان و شهر هم تغییر شکل می‌داد، سفیدی برف روی شاخه درخت‌ها و در پیاده‌روها، حال و هوای زمستانی را به رخ می‌کشید.

خانه‌ها میزبان روضه فاطمی شوند

فهم تحولات امروز جامعه ایران اسلامی در پرتو آموزه‌ها و سیره حضرت زهراس یکی از نیازهایی است که در صورت پاسخگویی به آن می‌توانیم گذشته امت اسلامی را به امروزش پیوند زنیم و گذشته را چراغ راه آینده کنیم.

یک قنادی در خانه شما

از نوجوانی علاقه زیادی به تهیه دسر و شیرینی‌پزی داشت و حدود ۸سال پیش وبلاگی مختص به آشپزی و معرفی انواع رسپی غذایی ایجاد کرد.
PDF روز هفتم
کوتاه روز هفتم
گفته می‌شود که حضرت فاطمه پنج سال بعد از بعثت رسول خدا و در مکه به دنیا آمد.
معمولاً چیزهایی هستند که باعث تداعی وقایع مهم برای ما می‌شوند؛ چه در عرصه زندگی فردی و چه در عرصه زندگی اجتماعی و فرهنگی و حتی تاریخی.
قرن بیستم را باید قرن رهبران بزرگ سیاسی دانست؛ قرنی که رهبرانی مانند نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی یا گاندی در هند، به ماندگارترین نام‌های تاریخ تبدیل شدند.