• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 دی 1399
کد مطلب : 121890
+
-

راهنمایی برای بهره‌مندی از ویژه‌برنامه‌های ایام فاطمیه که امسال بیشتر آنها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود

به تو از دور سلام!

به تو از دور سلام!


امسال همانطور که از ابتدای سال به‌دلیل ویروس کرونا، متفاوت‌ترین‌ماه رمضان و متفاوت‌ترین‌ماه محرم عمرمان را تجربه کردیم، این روزها هم در حال تجربه یکی از متفاوت‌ترین فاطمیه‌های عمرمان هستیم. از ابتدای دهه اول فاطمیه تا همین امروز و تا روز یکشنبه پیش‌رو که شهادت بانوی دو عالم است، بیشتر ویژه‌برنامه‌های ایام فاطمیه به‌صورت مجازی در حال برگزاری است؛ از لایوهای اینستاگرامی هیئت‌ها و مساجد بگیرید تا امکان زیارت مجازی امامزادگان و بقاع‌متبرکه. همینطور شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی هم دست به‌کار شده‌اند تا امسال بیشتر از سال‌های گذشته برنامه‌های مناسبتی این ایام را تدارک ببینند تا همه‌چیز برای یک عزاداری مناسب در چهاردیواری امن خانه‌ها امکانپذیر باشد. به همه اینها وجود ده‌ها اپلیکیشن با موضوع فاطمیه و حضرت فاطمه زهرا(س) را هم اضافه کنید تا دست‌تان بیاید که امسال نه‌تنها دسترسی ما به محتواهای این ایام کمتر نشده، بلکه بسیار بیشتر هم شده است. اگر تا امروز از صف برنامه‌های تدارک دیده شده برای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) جا مانده‌اید، نگران نباشید. این راهنما کمک‌تان می‌کند تا روزها و شب‌های باقی مانده از متفاوت‌ترین ایام فاطمیه عمرتان را پربارتر سپری کنید.

  حسینیه ایران در تلویزیون
شکی نیست که یکی از بهترین و در دسترس‌ترین راه‌های عزاداری مجازی در ایام سوگواری‌ ام‌ابیها(س)، دنبال کردن ویژه‌برنامه‌های تلویزیون است. امسال از ابتدای دهه اول فاطمیه برخی از شبکه‌های تلویزیونی، ویژه‌برنامه‌های مذهبی‌شان را برای عزاداری این روزها و شب‌ها درنظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال شبکه یک برنامه «حسینیه ایران» را هر روز صبح روی آنتن می‌برد. دست‌اندرکاران این برنامه با پخش مرثیه‌سرایی و سخنرانی‌های مذهبی، میزبان عزاداران دختر پیامبر هستند. ویژه‌برنامه «کوی محبت»، برنامه مذهبی شبکه 2سیماست که هر شب با حضور کارشناسان مذهبی، ذاکران و شاعران اهل‌بیت(ع)، به سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) می‌پردازد. برنامه «در آستان خورشید» که کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست، در ایام فاطمیه به‌صورت زنده از اماکن مذهبی روی آنتن می‌رود. این در حالی است که شبکه 5هم با برنامه «عطر عاشقی» این شب‌ها را به سوگواری حضرت فاطمه(س) اختصاص داده است. شبکه افق ویژه‌برنامه‌ای باعنوان «تکیه» دارد که در این ایام هر شب از ساعت 21روی آنتن می‌رود. به‌تازگی در دهه دوم فاطمیه نیز شبکه قرآن ویژه‌برنامه «ام‌ابیها» را تدارک دیده است؛ این برنامه که از روز یکشنبه 21دی‌ماه آغاز شده و تا شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه دارد، 8قسمت 50دقیقه‌ای است که هر شب ساعت 21:10 از این شبکه پخش می‌شود. هر قسمت این برنامه شامل روایتگری الهام غفاری، سخنرانی سخنرانانی چون مرحومه طوبی کرمانی، مریم حاجی عبدالباقی و انسیه خزعلی، شعرخوانی بانوان شاعر در مزار شهدای گمنام بهشت‌زهرا(س)، فرازخوانی زیارت‌نامه حضرت زهرا(س) و آیات مرتبط با ایشان و مداحی مداحان اهل‌بیت(ع) است.

  هیئت آنلاین؛ پخش زنده مراسم
جدا از برنامه‌های تلویزیون و رادیو که جزو در دسترس‌ترین برنامه‌های غیرحضوری برای عزاداران دخت پیامبر به‌حساب می‌آیند، سایتی باعنوان «هیئت آنلاین» هم وجود دارد که این سایت بیشتر مراسم‌های بزرگ اجرا شده در هیئت‌ها را پوشش داده و آنها را به‌صورت مجازی به نمایش می‌گذارد. این سایت که البته اپلیکیشنی هم به همین نام دارد، با پخش زنده بیش از هزار و 500هیئت از سرتاسر ایران به یاری علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) در روزگار کرونا آمده است. در این سایت که نشانی آن heyatonline. ir  است، لیست تمام برنامه‌های هیئت‌های تحت پوشش گذاشته شده و شما به راحتی می‌توانید با انتخاب مراسم مورد نظرتان، آن را به‌طور مجازی دنبال کنید. ضمن اینکه ویژگی اصلی این سایت این است که حجم اینترنت مصرفی در آن کاملا رایگان است. راستی تا یادمان نرفته این نکته را هم اضافه کنیم که سایت هیئت آنلاین علاوه بر پوشش برنامه‌های هیئت‌های مختلف، بخشی به نام «حرم آنلاین» هم دارد که در این بخش می‌توانید با ترافیک نیم‌بها، به‌طور زنده از صحن‌های حرم امام‌رضا(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و کربلای معلی دیدن کنید.

حضور مجازی در هیئت‌ها
اگر چه برخی از هیئت‌ها با حفظ پروتکل‌های بهداشتی امکان حضور فیزیکی در مراسم عزاداری‌ ام‌ابیها(س) را هم فراهم کرده‌اند، اما از آنجا که توصیه اول و آخر کادر درمان، ماندن در خانه است، بیشتر این هیئت‌ها با گذاشتن لایوهای اینستاگرامی یا پخش زنده از طریق سایت‌هایشان مردم را به حضور مجازی در هیئت ترغیب کرده‌اند. مثلا مهدیه تهران معمولا برنامه‌هایش را به‌صورت زنده از وب‌سایت خودش پخش می‌کند. یا امکان بازدید از برنامه «هیئت رزمندگان غرب تهران» از طریق صفحه اینستاگرام این هیئت به نشانی razmandegan_gharb_tehran  امکانپذیر است. پس اگر می‌خواهید حضور مجازی در هیئت‌ها را امتحان کنید، فقط کافی است به‌دنبال صفحه اینستاگرام یا وب‌سایت‌شان بگردید و مراسم ایام فاطمیه را از خانه دنبال کنید.

  زیارت از راه دور
سال‌های گذشته بسیاری از ما در این ایام راهی زیارتگاه‌ها می‌شدیم و در جوار فرزندان فاطمه(س)، بر مظلومیت مادرشان اشک می‌ریختیم. اگر چه امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، در اماکن متبرکه بسته است اما به لطف متولیان این اماکن و صد البته تکنولوژی، امکان زیارت نیابتی از این بقاع متبرکه وجود دارد. آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت معصومه(س) این امکان را فراهم کرده‌اند تا از خادمان این دو حرم بخواهید نایب‌الزیاره‌تان باشند! در این شب‌ها اگر می‌خواهید به زیارت امام رضا(ع) بروید، می‌توانید به سایت razavi. ir یا صفحه اینستاگرام @razavi_agr_ir رفته و درخواست زیارت نیابتی خود را ثبت کنید. این در حالی است که در هر ساعت از شبانه‌روز که بخواهید می‌توانید با شماره 05148888تماس بگیرید تا مستقیم به روضه حضرت ثامن‌الائمه(ع) متصل شوید. برای زیارت نیابتی از حرم حضرت معصومه(س) هم می‌توانید درخواست خود را در صفحه رسمی حرم (astangom@) در اینستاگرام یا نشانی اینترنتی amfm. ir ثبت کنید تا خادمان حرم حضرت معصومه(س) به‌جای شما به زیارت دختر موسی بن جعفر(ع) بپردازند.

برنامه‌های موبایلی 
ترویج سبک زندگی فاطمی

جدا از همه برنامه‌های مجازی و غیرحضوری که برای ایام فاطمیه امسال درنظر گرفته شده است، برنامه‌های موبایلی هم گزینه‌های بسیار خوبی برای گوش سپردن به مداحی‌ها و سخنرانی‌ها و از همه مهم‌تر، آشنایی هر چه بیشتر با سبک زندگی حضرت زهرا(س) به‌حساب می‌آیند. از طریق «کافه بازار» با کلیدواژه «فاطمیه» می‌توانید بی‌شمار اپلیکیشن مداحی، سخنرانی، شعر، زیارت‌نامه و حتی پوسترها و پس‌زمینه‌های گوشی با محوریت شهادت حضرت فاطمه(س) پیدا کنید. اما در بین این اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهایی هم پیدا می‌شوند که هدف اصلی طراحان آنها، ترویج سبک زندگی فاطمه زهرا(س) است. یکی از این اپلیکیشن‌ها «عبرت‌های فاطمیه»، کاری از مجموعه فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف است. این نرم‌افزار که ویژه شهادت حضرت زهرا(س) است، به بررسی علل و عوامل زمینه‌ساز حادثه فاطمیه پرداخته است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره چگونگی شهادت حضرت زهرا(س) و دلایل این اتفاق بدانید، اپلیکیشن «شهادت مادر» هم گزینه بسیار خوبی است. این نرم‌افزار که اتفاقا حجم بسیار کمی هم دارد، به ماجرای فاطمیه از نحوه شهادت، نقل شهادت از زبان اسماء بنت عمیس، ماجراهای پس از شهادت مادر(س)، نقل شهادت حضرت زهرا(س) و... پرداخته است. اما بی‌شک استفاده از اپلیکیشن‌های «چهل داستان از حضرت فاطمه»، «حضرت فاطمه(س)، 40داستان و 40حدیث»، «الگوهای رفتاری حضرت فاطمه زهرا»، «داستان و احادیث حضرت فاطمه زهرا»، «خطابه و سخنان حضرت فاطمه(س)»، «فضائل و کرامات حضرت زهرا(س)»، «داستان‌های حضرت فاطمه زهرا(س)» و... در این شب‌ها در کنار عزاداری و سوگواری می‌تواند چیزی هم به داشته‌هایمان اضافه کند. اگر می‌خواهید امسال در کنار اشک ریختن بر مظلومیت دخت پیامبر، خودتان را میهمان زندگی سراسر درس این بانوی بزرگ کنید، می‌توانید تمامی این برنامه‌های موبایلی معرفی شده را به‌راحتی از طریق کافه‌بازار دانلود کرده و فاطمیه امسال را به‌معنای واقعی کلمه متفاوت بگذرانید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید